Jag har hittat ett hus som är intressant, nu är det dock så att jag fortfarande sitter på min bostadsrätt så jag kommer antagligen ha dubbla boendekostnader ett tag i sådana fall. Nu har jag varken bestämt mig för att köpa huset eller varit och kollat på det ännu så det är lite spekulativt så att säga. Sedan vill jag heller inte ha några råd om att "spara till att betala huset kontant" eller liknande kommentarer:). Jag vill med andra ord BARA ha svar på hur ni tror chanserna ser ut för mig och inget annat.

Bostadsrätt som jag har ca 700000:- i lån på, värsta scenariot är att jag går plus minus noll vid försäljning.

CSN lån ca 100000:-

Billån på ca 100000:-

Nettoinkomst på 21000:-

Huset i fråga kommer kosta i trakten kring 600000:- (jag lägger inte mer). Jag har pengar till kontinsats/lagfart/pantbrev.

Vad tror ni banken säger?

Det skulle ge en total bolånesumma på 1,3 och det är väl sådär att en del banker säger att det är ok med dubbelt boende ett tag medan andra tycker att du måste sälja först. Beror väl lite på hur de ser på billånet också och hur hög avgiften är på bostadsrätten.

"Köp".

Varför skulle du behöva sitta dubbelt en längre tid?
Normalt när man köper så sätter man ju ett tillträdesdatum några månader framåt, under den perioden kan du sälja din lägenhet och försöka matcha utflyttningen så att det inte blir för lång tid med dubbelt boende.
Normalt vill banken ha ett påskrivet säljkontrakt på den befintliga bostaden vid tillträdet till den nya om man inte har ekonomi för båda lånen dvs.

Hubbe2 skrev:
Varför skulle du behöva sitta dubbelt en längre tid?
Normalt när man köper så sätter man ju ett tillträdesdatum några månader framåt, under den perioden kan du sälja din lägenhet och försöka matcha utflyttningen så att det inte blir för lång tid med dubbelt boende.
Normalt vill banken ha ett påskrivet säljkontrakt på den befintliga bostaden vid tillträdet till den nya om man inte har ekonomi för båda lånen dvs.

Givetvis kommer jag i sådana fall att tajma flytten med lägenhet/hus så de infaller under ungefär samma tidsperiod, någon månad har jag utan problem dubbelt boende också eftersom det gör flytten smidigare.

Mitt problem är att jag inte kommer ha ett påskrivet säljkontrakt för min lägenhet när jag budar/skriver på kontrakt för huset. Det är där frågeställningen ligger utifrall ni tror att banken accepterar att jag kommer ha lån på sammanlagt kring 1,3-1,4 miljoner under en övergånsperiod. Det är ju aldrig helt säkert att lägenheten blir såld innan tillträdet till huset även om min lägenhet ligger centralt, är helt renoverad och ligger i en kommun där det är stor inflyttning

Eftersom de inte vet direkt vad jag får för min lägenhet så kan det vara ett problem särskilt när den är relativt högt belånad. Jag har visserligen redan gjort en värdering av min lägenhet och pratat med en mäklare så jag kan sälja den relativt snabbt.

Antar då att du har väldigt snabbt övertagande på det nya boendet, då det normalt går rätt snabbt att sälja en lägenhet om priset är marknadsmässigt.. Det bästa är nog att prata med banken och förklara läget. De är nog de enda som kan ge dig ett svar som du kan lita på.

Jo, det är nog bara banken som kan svara på frågan. Det kanske blir att byta bank i sådana fall också för en som gillar mitt upplägg, inte för jag har hört av mig till min ännu. Jaja, det är något jag får ta tag i om huset verkar lika intressant på plats.

Att ha dubbelt boende under en kort period är rätt normalt - det är sällan folk är "bostadslösa" mellan flyttar :)

Banken kommer göra en utvärdering på om du klara dubbla kostnader under en period, så ju mer luft du har i ekkonomin desto bättre. Dessutom görs troligen en bedömmning om hur lättsåld din lägenhet är samt prisläget förstås.
Prata med banken - se dom inte som en fiende och en stopkloss som du "måste igenom" - utan som en rådgivare. På samma gång skall du förstås vara medveten om att även en personlig bankkontakt är en säljare, men jag menar just med sådana här upplägg så är det rätt bra att rådgöra med dom...

Har du inte ngn bra relation med din nuvarande bank - gå till en annan - dom kanske ser chansen att få dig som ny helkund och ger en del bra erbjudanden tom ?

/K

Man bör nog ha pratat med minst 1 bank innan man börjar titta på hus så man vet inom vilka ramar man kan röra sig. Fast det kanske inte är lika stressigt ute på landet....:cool:

Noseone skrev:
Man bör nog ha pratat med minst 1 bank innan man börjar titta på hus så man vet inom vilka ramar man kan röra sig. Fast det kanske inte är lika stressigt ute på landet....:cool:
Att ha koll på inom vilka ramar man kan röra sig är inte vidare svårt, även om det inte alltid går att ha koll ner på sista kronan. Nu var jag visserligen på några banker förra året med dåvarande tjejen och det är lite andra förutsättningar eftersom man har två inkomster och så vidare. Men med lite läsande på diverse forum vad folk med liknande förutsättningar har fått för lånelöften så är det inte så svårt att få en prisbild man skall ligga inom.

Den största skillnaden nu vill jag tro är att de kan skifta lite större mellan bankerna med tanke på att jag är ensam eftersom jag blir en större risk för dem. Nu blev det dock inget med det här huset och anledningen var att jag vid närmare eftertanke inte ville ha ett så brokigt liv i sommar. Min tanke, likt den visserligen var innan denna tråden, är att njuta av semestern i sommar och sedan sälja lägenheten till hösten. Jag gillar trygghet och det är rätt skönt att veta exakt mer vad man har att röra sig för innan man köper sig ett hus. Sedan är det alltid lättare säga hur man egentligen skall gå till väga, problemet är att alltid handla lika klokt som man säger sig förespråka.

Vad är sedan definitionen av landet? Hallands län har de högsta huspriserna i landet, frånsett Stockholm. Sen bor jag i den största staden inom länet:).

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.