Funderar på att köpa ett grupphus, där man i princip köper ett inflyttningsklart hus.
Jag vet att det finns ett erbjudande om att teckna via byggkreditiv via swedbank vilket skulle göra att man slipper uppläggningskostnader helt, swedbank kräver dock (förstås) att man har själva lånet via dom efter inflytt när det övergår till sedvanlig bolån.
Detta känns ju förstås intressant även om jag helst inte vill byta bank (från Handelsbanken som jag har nu).

Det jag funderar på är följande:
Är det möjligt för mig att göra byggkreditivet med Swedbank förmånligt, sedan teckna bolånet med Swedbank på 3-månaders ränta och sedan helt enkelt flytta över lånet från Swedbank till Handelsbanken efter 3 månader?
Finns det några nackdelar med ovanstående?
Pantavgiften är betald redan så något i samband med det kan väl inte tillkomma?

Om du köper ett inflyttningsklart hus behöver du inget byggkreditiv. Det har man just medan man bygger.

• Gilla
Lymer
  • Laddar…
andersmc skrev:
Om du köper ett inflyttningsklart hus behöver du inget byggkreditiv. Det har man just medan man bygger.
Jag menar att det är inflyttningsklart när jag flyttar in.
Nu är bygget inte påbörjat.

sevilla skrev:
Jag menar att det är inflyttningsklart när jag flyttar in.
Nu är bygget inte påbörjat.
Du blandar ihop inflyttningsklart med nyckelfärdigt...

Det har du rätt i.
Oerhört konstruktiva och hjälpsamma svar jag fått i denna tråden, tack, verkligen tack.

Är det inte alltid inflyttningsklart när man flyttar in?

Du tror inte att Swedbank kommer ha som villkor att du blir kund där med lönekonto och hela paketet. Lite jobbigt kanske att byta allt för att sedan byta tillbaka till HB, men visst - det skulle gå.

Vi har handelsbanken och för oss är villkoret att det är en uppläggningsavgift för byggkreditivet men den får vi tillbaka om vi sedan väljer att ha bolånet hos dom. Det kanske är så för dig också?

byggankan skrev:
Vi har handelsbanken och för oss är villkoret att det är en uppläggningsavgift för byggkreditivet men den får vi tillbaka om vi sedan väljer att ha bolånet hos dom. Det kanske är så för dig också?
Ja, mer eller mindre.
Byggkreditivet är kostnadsfritt men ifall man sedan inte väljer att lägga bolånet där så får man betala det i efterhand.
Men det är klart, ett år senare så har dom ju inte koll på det och kan förmodligen inte göra ngt åt det ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.