2 517 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Byggkreditiv, kostnad, uppläggning osv
Funderar på att köpa ett grupphus, där man i princip köper ett inflyttningsklart hus.
Jag vet att det finns ett erbjudande om att teckna via byggkreditiv via swedbank vilket skulle göra att man slipper uppläggningskostnader helt, swedbank kräver dock (förstås) att man har själva lånet via dom efter inflytt när det övergår till sedvanlig bolån.
Detta känns ju förstås intressant även om jag helst inte vill byta bank (från Handelsbanken som jag har nu).
Det jag funderar på är följande:
Är det möjligt för mig att göra byggkreditivet med Swedbank förmånligt, sedan teckna bolånet med Swedbank på 3-månaders ränta och sedan helt enkelt flytta över lånet från Swedbank till Handelsbanken efter 3 månader?
Finns det några nackdelar med ovanstående?
Pantavgiften är betald redan så något i samband med det kan väl inte tillkomma?
Jag vet att det finns ett erbjudande om att teckna via byggkreditiv via swedbank vilket skulle göra att man slipper uppläggningskostnader helt, swedbank kräver dock (förstås) att man har själva lånet via dom efter inflytt när det övergår till sedvanlig bolån.
Detta känns ju förstås intressant även om jag helst inte vill byta bank (från Handelsbanken som jag har nu).
Det jag funderar på är följande:
Är det möjligt för mig att göra byggkreditivet med Swedbank förmånligt, sedan teckna bolånet med Swedbank på 3-månaders ränta och sedan helt enkelt flytta över lånet från Swedbank till Handelsbanken efter 3 månader?
Finns det några nackdelar med ovanstående?
Pantavgiften är betald redan så något i samband med det kan väl inte tillkomma?
Ja, mer eller mindre.byggankan skrev:
Byggkreditivet är kostnadsfritt men ifall man sedan inte väljer att lägga bolånet där så får man betala det i efterhand.
Men det är klart, ett år senare så har dom ju inte koll på det och kan förmodligen inte göra ngt åt det ändå.
Klicka här för att svara