Blir inte klok på det här med lånelöfte.

Det står på min banks hemsida att det är till för att se hur mycket man kan låna vilket kan vara bra att veta när man letar efter hus.

Men sen när man går vidare och ska ansöka om lånelöfte så ska man skriva i sökt belopp, tänkt köpeskilling, taxeringsvärde och drifttskostnad per månad.

Jag förstår att det är ju ett uppskattat värde men helt ärligt. Sökt belopp är ju omöjligt att uppskatta när man inte hittat drömhuset än. Det kan vara allt mellan 800 000 till 2 500 000 där vi bor. Det är ju maxlånebeloppet jag vill veta.

Sen taxeringsvärdet kan man ju lika gärna lämna blankt för det kan ju skilja sig ännu mer.

Känns som att formuläret mer är till för dem som vet att de vill köpa en villa runt 2 miljoner.

Vad är skillnaden om jag till exempel fyller i att jag vill låna en miljon för ett hus med taxeringsvärde 500 000 eller om jag vill låna en miljon för ett hus med taxeringsvärde 20 000 kronor.

Det känns bara konstigt att uppskatta ouppskattningsbara summor.
Bättre blir de tju inte heller av att när man ska skicka in formuläret så ska man kryssa i att man "härmed godkänner att beloppen är sanningsenliga"

Förstår inte riktigt varför man ska uppskatta de beloppen. Räcker det inte med att banken vet inkomster och nuvarande lån?

JAg tror att du kan se det som så att formuläret på webben är mera till för de som lite akut har behov av ett löfte för att då är på väg in i en budgivning.

I er situation skulle jag bokat ett möte med banken och resonerat lite om hur funderar kring ett husköp. För jag antar att ni åtminstonde har någon form av inriktining på vad ni söker efter. Vad jag vet är alla löften ändå villkorade så att banken ska godkänna huset ni till slut fastnar för och vill köpa. Så även om ni har ett löfte på 3 miljoner så är det inte säkert att banken låter er låna dom pengarna. Det är helt upp till vad ni hittar för objekt. Renoveringsbeov, läge osv.

Fyll i det maxbelopp som du själv känner dig bekväm med att låna och husets köpeskilling till det du fyllt i som lånesumma + egen insats. Är taxeringsvärde ett obligatoriskt fält? skriv 75% av det du skrivit som köpeskilling kanske.

Eller ring banken...

Håller med Mattias_Maria, boka ett personligt möte på banken och be om ett lånelöfte, och om ni vill ha ett lånelöfte på max vad ni kan få låna så be om just det så får de ju räkna ut vad de tror att ni kan klara av. Är onödigt att använda webformuläret när du inte har något specifikt objekt som ni tänkt köpa, då är det bättre med personlig service.

Taken skrev:
Håller med Mattias_Maria, boka ett personligt möte på banken och be om ett lånelöfte, och om ni vill ha ett lånelöfte på max vad ni kan få låna så be om just det så får de ju räkna ut vad de tror att ni kan klara av. Är onödigt att använda webformuläret när du inte har något specifikt objekt som ni tänkt köpa, då är det bättre med personlig service.
Vi gjorde detta, gick hur bra som helst. Vi slängde ur oss en summa, sen fick bankmannen räkna lite, han ställde frågor om våra löner och andra skulder, sen körde han schablon på levnadskostnader och drift osv. Så kom han fram till att vi kunde låna lite mer än vi sagt från början, så då skrev han ett lånelöfte på detta.

Det är ju som sagt ett maxtak man är ute efter, så får man själv resonera i hur mycket man känner att man kan lägga. När man sitter på banken får man ju ett hum om hur mycket ett hus kostar i månaden.

När jag ringt banken så har de alltid hänvisat till webbformulären. Vi var också på ett personligt möte med en bank när de hade öppet hus en lördag och frågade just om vilken maxsumma vi fick låna. Då var svaret att de inte kunde göra någon sådan bedömning utan vi fick ange vad vi ville låna så kollade dom den summan.

Låter ju helt otroligt, vilken bank har du egentligen? Jag skulle definitivt kräva att min bank kan ställa upp med att ha ett personligt möte inför det att man tar lånelöfte, i vårt fall så var det ju första gången vi skulle köpa hus så vi kände att vi behövde diskutera lite med dem och få ställa frågor om hur det funkar osv. Var inget problem alls att få ett sådant möte med vår bank.

Självklart ska de också kunna svara på frågan "vad är taket för vad vi får låna till ett husköp?", är ju inte direkt en komplicerad frågeställning, de vet ju vilka räntor de räknar med som värst och hur mycket de vill att ni ska ha över i månaden för att det ska vara rimligt att ni klarar lånen.

Kan det vara en fråga om skillnader mellan storstad/småstad eller stor bank/liten bank?

Tycker också det låter konstigt om ni inte får till ett möte på banken. Att köpa hus är ju lite mer än bara räntor på lån. Man behöver även fundera på ekonomin i stort, hur mycket man vill kunna spara, hur mycket utrymme man vill ha till annats, renoveringsplaner. "Vårat" max belopp vad vi var bekväma med att låna var långt under vad banken kunde tänka sig att låna ut.
Nu med 85% kraven, brukar annars kontantinsatsen+lagfart+pantbrev sätta gränsen för hur mycket man kan låna.

Som sagt en mer personlig kontakt med banken är inte fel.

Men annars kan du ju fylla i ett högre belopp än det ni räknar med: Säg 2mkr för huset med ett taxeringsvärde på 1400000 (torde vara rel rimligt).
Får ni enlig er kalkyl lån på det, och beviljas lånelöfte så är det ju inga problem om ni sen behöver mindre :)

/K

Hemmakatten
Det handlar inte enbart om ett maxtak. Anledningen till att banken är försiktig är att de vill vara säkra på att man inte betalar ett överpris för en fastighet. Om vi leker med tanken på att 3 miljoner är ett maxtak för lånetagaren så finns det ändå flera scenarier för banken. Man kan t.ex. köpa ett hus i ett välkänt, bebyggt område med många hus och där värdet är känt för marknaden. Man kan köpa ett hus i ett mer glesbebyggt område där husvärdena är mer osäkra. Man kan köpa ett dyrt hus i ett område där priserna normalt är lägre. Man kan köpa ett hus med renoveringsbehov och banken är osäker på framtida värdet efter renovering (och banken måste även vara säker på att renoveringen blir av). Man kan bygga ett lösvirkeshus för samma peng och där vill banken ha ytterligare försäkringar om att bygget verkligen blir färdigställt.

Som sagt, det finns många aspekter för en bank att ta hänsyn till. Därför är det viktigt, som många påpekat, att ha en personlig bankkontakt som man kan ringa direkt när man börjar buda på ett hus.

Jag kom på att jag förresten var tvungen att fylla i webbformuläret innan vårt möte, men det var för att alla uppgifter om lön och övriga lån skulle komma snabbt och smidigt in i deras system.

Men att få ett personligt möte var ju inga problem, dom vill ju behålla dig som kund om du ska binda upp dig på miljonlån hos dom. Annars kan du ju till en annan bank, det är inte så svårt som det kan tros det heller :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.