Hemmakatten
Hemmakatten: Mejla eller skicka kort till alla vänner och bekanta med nya adressen. Glöm inte släkten, framförallt de som bor en bit bort och som man kanske bara ser en gång per år.
5 svar · 2,3k läst
H
hempularen: Aldeles bortsett från hur banken godkänner en lånenivå eller inte. Så bör man själv vara vaksam över föreningens upplåningsnivå. Om du köper en villa med 1 milj. i lån. Vilket kanske ger en räntekostnad idag på 13 - 15 000 per år. Eller om du köper en bostadsrätt och lånar lika mycket. Så är du mer utsatt för ränteändringar i bostadsrätten, eftersom där har föreningen
4 svar · 1,3k läst
H
hempularen: Som sagt var uppmärksam på lukt, även "kamuflerande" lukt. Inte helt ovanligt att mäklare säter in en bukett med starkt doftande blommor, eller doftljus. Sådant kan dölja mögellukt. Titta efter tecken på fuktskador nära golvet, bli misstänksam om det verkar helt nymålat, det kan vara helt oskyldigt, säljaren kan ha snyggat upp ett slitet ytskikt, men det kan också dölja något. Jag
2 svar · 3,4k läst
F
fusion: [citat] Intressant dom. Blev dyra kvadratmetrar för säljaren.
17 svar · 5,3k läst
S
souterrain: [citat] Den möjliga kostnaden för att åtgärda problemen får ju ställas i relation kostnaden på objektet: halvstor villa i till synes trevligt område i närförort till Stockholm. En snabbsökning på Booli ger att hus i liknande storlek i området (Jakobsberg) verkar gå för mellan sex och tio miljoner. I det sammanhanget tycker jag inte att en "liten inflyttningsservice" med dränering,
14 svar · 5,2k läst
A
Anna Jansson: Tack för svaren! Det står fel i Fastighetsutdraget som ju har som källa Lantmäteriet och Skatteverket. Man kan verkligen undra varför det blivit såhär. Huset är från 30-talet och uppgiften finns så långt back vi sett. Med tanke på värdet så kanske vi ska låta det vara som det är och bara använda det för att försöka få ner priset.
3 svar · 8,1k läst
R
Rogero: [citat] Mäklaren är ingen besiktningsman. Uppenbara okulära fel/problem ska naturligtvis informeras om men att mäklaren t ex ska kontrollera taket (skorsten och luftspalt) eller ta prov för att se om det finns mögel under matta faller inte inom mäklarens uppgifter. Åter igen, det är av den anledningen som besiktning ska ske. Sen kan det ibland vara så att mäklaren av någon anledning
36 svar · 12,6k läst
tommib
tommib: Alla sakerna du räknade upp var saker man utan problem kan se på en visning. Att du är lekman är ingen ursäkt. Jag skulle som säljare bara bli irriterad över att du började ta upp småsaker, vilket de sakerna du beskriver är, och sagt nej till ev prisnedsättning. Sen är det i många fall också så att besiktningsmännen tar upp minsta lilla skitsak för att ha ryggen fri om något
7 svar · 2,0k läst
F
falkn: [citat] Varsågod :) Gratulerar till dina vänner! Mäklaren verkar inte vara den vassaste. Det säger väl sig själv att man inte snabbar på en budgivning genom att sätta ett sista datum, snarare tvärtom. Går budgivningen långsamt måste säljaren kunna visa at är han inte har bråttom. Alltid dumt av mäklaren att redogöra för varför säljaren säljer (köpt hus, lång flytt osv). Det
142 svar · 32,3k läst
krillek
krillek: [citat] Jag skulle dra det ännu längre och generalisera så att du skall köpa riktigt gammalt (inte nyare än 30/40-tal) om du vill undvika problem. Många av dom problem man kan ha i nyare hus med fukt, gillestugor och liknande förkommer helt enkelt inte på riktigt gamla hus, men det kan givetvis vara andra typer av problem, t ex dålig dränering eller liknande, men det går oftast att
15 svar · 7,9k läst
kikarhus
kikarhus: jupp verkar bara vara att hoppa in ;)
11 svar · 2,5k läst
A
AndersS: Tror inte det här huset drabbas, men Silverån rinner förbi precis nedanför och det har varit lite problem med översvämningar i området. Nästan som hemtrakter detta ;)
3 svar · 4,9k läst
·
J
JohanLun: Den stora frågan är ju om objektet är såpass unikt att man får vänta länge på ett nytt motsvarande objekt. Vi har tackat nej till ett objekt som hade kostat oss massor i renovering (men egentligen nog varit ett väldigt bra köp) och hoppat av en budgivning på ett objekt som var riktigt bra. När vi sedan konstaterat att det säljs ca 1 objekt om året i detta område och den typ av hus
117 svar · 25,7k läst
S
sunqan: [citat] Är man överens är det inga konstigheter. Nu verkar ts och dennes x inge vara det. Vi har inte sambeskattning.
24 svar · 9,0k läst
J
JohanLun: Du har PM, jag hade inte järnkoll var det var, men jag är nästan säker på att objektet jag syftade på inte finns kvar att hitta på något sätt varken på nätet eller i verkligheten...
14 svar · 2,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Jag och min fru mantalsskrev oss i fritidshuset i mars 2010, och bodde där till oktober samma år, då vårt "riktiga" hus var inflyttningsklart. Det har nog aldrig varit något problem tror jag. Vad händer om du säger att du har fritid året runt, alltså är pensionär ;) Det kan uppstå problem med sämre kommunal service, t.ex. skolor daghem, sophämtning, snöröjning, men allt
34 svar · 17,6k läst
M
Matstj: Grunden är en tickande bomb, hoppa över.
5 svar · 1,6k läst
·
Å
Åttioettan: [citat] Tvångsförsäljning? :x
22 svar · 6,8k läst
L
lindquist_o: Hej där Tror absolut att det finns saker som skiljer sig åt. Har bl.a. hört att vitvarorna inte ingår i husköpet vilket sägs ha inneburit överraskningar för vissa. Om detta är sanning vet jag inte men väl värt att kolla... Ett tips är väl att du tar kontakt med turistbyrån i Morokulien, på gränsen mellan Sverige och Norge. De kanske inte direkt kan svara på dina frågor men bör
1 svar · 1,5k läst
S
Storstadsbo: Hej, som du redan fått råd om tidigare så är det helt egalt om du själv beställer en vanlig besiktning eller om säljaren redan har gjort det, och du får en genomgång på plats, tillsammans med besiktningsmannen från den besiktningen. Det är ju samma besiktningsman, samma jobb och samma hus, så det är bara billigare för dig om säljaren redan har låtit göra det. Vi har både köpt
22 svar · 4,9k läst
elpaco
elpaco: [citat] Jag tror du gör samma sak nu - hoppar in utan att läsa ordentligt. Vad jag menar/skriver är att man irl sällan kommer sent in i ett samtal och direkt har en massa uppfattningar om diskussionen. Det är otroligt oartigt. Åtminstone lyssnar man en stund eller så får man en sammanfattning, om personerna är välvilliga. Det är tyvärr allt för ofta så att man på ett forum för en
58 svar · 10,5k läst
Snigla
Snigla: [citat] Våra klinkerplattor flexar också.. men det gör det ju överallt tyvärr.. (tappar fogarna lite här och var).. :/ Men det kanske är det som kallas "gamla hus charm"..? hehe (iaf därför vi river upp dessa golv.. även om nu badrummet ligger en bit bort i tiden.. dock får vi nog riva duschen innan, det slurplar när man kliver in..) Tur att det blir ordentligt gjort nu då :thumbup:
118 svar · 17,6k läst
·
Å
Åttioettan: Sant, de har en "nivå 2" besiktning. Lägger man därtill koll av bygglov, tomtkarta, el och VVS får man i princip en Jordabalksbesiktning. Benämningen Jrdabalksbesiktning är inte specifik eller skyddad utan syftar till att man gör en undersökning enligt kraven i Jordabalken så olika tolkar den olika. Vad jag egentligen menade var en utökad besiktning.
7 svar · 2,7k läst
M
MagHam: [citat] Eller varför inte Kr / m3 ?
64 svar · 9,3k läst
Göran.W
Göran.W: Jag hittade inte något i huset direkt däremot så hittade jag 1 hus till på tomten när jag hade en grävare där. Dom hade rivit ett hus och tryckt ner allt i källaren och lagt jord över. Nu 8 år senare sätter sig marken än. Efter lite forskande så har det visat sig att det troligen ligger i bostadshus till nergrävt. Min tomt är hopslagen av 3 tomter och allt som stod på dom 2 andra
132 svar · 62,2k läst
·
roland53
roland53: [citat] Om du som eventuell köpare lägger ut x antal 1000-lappar på en besiktning utan att ha försäkrat dig om att få köpa huset om det är i det skick du förväntat dig, så är det inte särskilt smart. Någon konkurrent kan då snuva dig på objektet. Därför upprättar man ett köpekontrakt med besiktningsklausul. Om säljaren motsätter sig detta kan man misstänka att säljaren har
18 svar · 2,7k läst
Robert63
Robert63: [citat] Edit. Du hann säkert se länken, annars kan jag skicka den i pm, känns lite konstigt att få med den här tråden i eventuellt sök, så jag tog bort den.
41 svar · 14,4k läst
R
RobinJ2: Jag söker efter en tomt alternativt ett fallfärdigt hus i Sörmland för att bygga mitt egna hus. Jag har letat på både hemnet, blocket, ledigatomter.se och genom kontakter men utan resultat. Annonserna med avstyckade tomter är oftast 5-20 st tomter i tät följd och det jag letar efter är en enskild tomt "vid vägens ände". Några enskilda rivningsobjekt dyker upp ibland men då oftast
0 svar · 1,5k läst
F
fusion: Ruttet att denna stämpelskatt finns, samma fysiska arbete oavsett belopp. Borde vara en fast avgift oavsett belopp.
60 svar · 14,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.