Köpa & Sälja hus
Åttioettan: Nej, du unga andra avgifter enligt nu gällande system. Alltså 'bara' 2750kr/år om inte politikerna ändrar sig
krillek: En annan faktor i ekvationen att tänka på som stänger ute, eller i alla fall gör det väldigt svårt för förstagångsköparna att komma in på marknaden är ju kravet på kontantinsats. Under den senaste tiden har ju prisökningen varit större än vad de flesta klarar av att spara vilket i princip gör det omöjligt att spara ihop till kontantinsatsen.
A-Man_08: Den där kommer sälja som smör när den nåt aftonbladet å facebook. :thumbup:
hempularen: Om du orkar så släng in en anmälan till fastighetsmäklarinspektionen. De har prickat mäklare för lockpriser. Fast just det faktum att priset stannar såpass nära utgångspriset kan användas som "bevis" att mäklaren inte har satt ut ett för lågt pris. Om man skulle vilja tolka situationen välvilligt, så kan det vara så att säljaren till slut accepterar ett pris i närheten av vad ni
Komplex: Sanna ord! En hel blåsning skulle nog gå på minst 400 000. Dock är vitvaror nyare. Är direktverkande el med värmepump. Känns som att det vettigaste är att inte köpa och slippa sömnlösa nätter
Hajhaj: Någon som har tips om duktiga besiktningsmän i Dalarna? Gäller jordabalksbesiktning (som kräver speciell behörighet?) för fritidshus av enkel standard
heimlaga: Allt hänger ihop. Det finns tre begrepp som folk brukar missa. Jag har aldrig sett några namn på dem i ekonomisk litteratur så jag har hittat på egna namn på dem: -Direkt tidsinsats. Arbeta man utför åt sig själv. Fritt från inkomstskatt och sannolikt låga pendlingskostnader. Den intjänade varan är fri från moms. Med finländsk beskattning och omkostnadsnivå kan man värdera den
Oddbod: [citat] Då stor del av tråden går ut på att märka ord så heter det "sätt" om det inte avser att se... förlåt, kunde inte låta bli ;)
Fotografen: Du får sälja för 25 öre eller ge bort det om du vill. Antagligen har mäklaren prissatt efter att det är ett fallfärdigt ruckel med ovanligt stor tomt, taxeringsvärdet tar inte hänsyn till skicket, men någon lokal omständighet gör att priset far iväg.
Napster: Tyvärr rätt vanligt fenomen idag, har bekanta som vill få loss till tomt, samma belopp som deras BR går lätt att sälja för, men banken vägrar låna dem beloppet i 1-2 månader tills de sålt lägenheten utan de måste sälja först.
Odjuret: [citat] Sedan så tätar man vartenda fönster och dörr i huset.... Om man har tur så sitter det en fläkt i badrummet... Sedan så läser man hur folk klagar på fukt och dålig luft hemma.... Konstigt....:) Nä ventilationen är väldigt viktig! En mer nu när husen blir tätare och tätare.
raderat: Besiktningsmannen kommer förmodligen inte tillföra något som du inte redan vet, du verkar själv ställa relevanta frågor. Han kommer bara gå runt och sparka lite på däcken och sen ge dig en bunt friskrivningar om att saker och ting har uppnått sin tekniska livslängd. Om säljaren är ärlig, vilket han ju verkar, så är hans information betydligt mer värd. Så länge det inte är
Jonatan79: [citat] Dobra! Ingår "båten" så slår jag till, som hittat, haha.
Krilleman: [citat] Spännande! Jag ska ner i källaren och riva fram mitt eget besiktningsprotokoll och kika om jag har den klausulen också?!
anders07: Beror ju på... från slutet på 70-talet och början 80 (fram till -85) lade man ju ofta plast på plattan. Dock blev det ju ofta hål i den eller så slarvades det med takfilt under reglar så trä ändå har direktkontakt med fuktig betong. Mycket beror ju också på marken under huset. Är det lite upphöjt med makadam/grus är det ju också mindre risk för fukt. Näsan är nog en väldigt
HenrikP: Blodtrycket han öka lite innan jag insåg vilket datum det är idag :)
JoLi81: Kolla fasta installationer. Kolla även om det är blandat jordat/ojordat i huset är allt är rätt. Är huset gammalt? Kolla standard på V/A och om det behövs åtgärdas. Var på din vakt mot galvade rör och ev blandat med kopparrör då modernare tillägg gjorts eftersom det löser upp de galvade rören. Vid källare/soutteräng, om dränering inte gjorts nyligen, ta med det i beräkningen
Åttioettan: Ni hade rätt, självklart tog sagan inte slut där ... Upptäckte precis vattenläckage i badrummet (inte använts av oss tidigare eftersom vi inte flyttat in än och målarna använder gäst-toan. Troligtvis är det packningen det är fel på, det var fullt av skit i avloppsanslutningen, troligtvis aldrig rengjord. Tvättade händerna (länge för att få bort målarfärg), kom tillbaka efter
Odjuret: Nästan alla budgivningar jag varit med på så har mäklaren ringt och frågat vad och om jag vill lägga mer.
13th Marine: Inte alltför sällan så brukar man sälja en lägenhet i samband med att man bygger hus =) Aja, jag har fått ett par mäklare på tråden som alla hittils gett ett bra intryck.
Räknenisse: Beror lite på vad du menar. Bygga får man om man har bygglov. I strikt mening inte beroende av fastighetsindelningen bara förutsättningarna för att få lov finns som fastigheten ser ut idag. Men sett till helheten med ekonomi och risker så blir det naturligtvis under andra förutsättningar. Och då blir det en massa bedömningar som har att göra med hur er situation ser ut, så det finns
useless: Vi kommer (förhoppningsvis) att köpa en fastighet i nämnda område. Är det nån som har nåt bra tips på en bra besiktningsman (kvinna funkar också bra...)? Eller vet ni nån man borde undvika?
Texas: Hej, tack för det. Det känns underbart att det är klart, och som jag skrev tidigare så kommer det kännas som en lönehöjning nu den 25:e, då huset har kostat 9-10.000 i månaden ungefär. Mäklaren vi använde oss av tog en avgift på 10.000:- för att sköta affären och jag tror att det är normal summa. En f.d arbetskamrats hustru som jobbar som mäklarassistent sa att de tog samma
Mainstream: [citat] Det var ju bra. Men ta då inga nya lån utan se till att jobba hårt för att amortera ner ert nuvarande lån. Visa för banken att ni ändrat beteende från ett "slösaktigt" till ett "ansvarsfullt". Gå all-in på att få ner lånen rejält så har ni möjlighet att sälja den dag ni vill utan att hamna på noll. Ni behöver ju en ny bostad om ni säljer även om den är billigare än
b_hasse: [citat] Om papp och läkt byttes vid takomläggningen bör det vara OK. Du kan ju kolla hur råsponten ser ut inifrån vinden, men under gynnsamma förhållanden kan den hålla väldigt länge.
Matstj: [citat] Håller med dig att besik har ingen betydelse för doldafel. Men vi antar hypotetisk ett hus med ett doldfel. Alt 1, det blir noggrann besiktat av en duktig besik man, inga fel hittas, dock besik mannen stämplar större delen av huset för utökad undersök (friskriva sig som du skrev). Alt 2, det blir inte besiktat. Köpet genomförs, felet kommer fram, det blir process. Alt 1, köparen
starmanin: Det finns inte så mycket kvar av artighet, ödmjukhet och sunt förnuft idag tycker jag. Kan endast råda dig till att inte bland in för mycket känslor när det gäller husaffären. Ha is i magen, gå på visningar och lägg bud på hus som är intressanta men hoppas inte för mycket. När alla papper är underskrivna och du har nyckeln i handen, först då kan du släppa fram alla känslor
hempularen: Fast OM genomföringen är korekt utförd, så skall det inte läcka, även om det kommer löv. Finns givetvis gränser, om en "lövfördämmning" gör att man får en stående vattenpöl med ex. 20cm djup, så fallerar troligen även ett korrekt utfört tak. Men man hör ofta att en läcka beror på en trasig panna som skall bytas. Pannan skall givetvis bytas, men ett tak läcker inte in vatten
raderat: Att ta över ett befintligt larm är sällan någon bra idé såvida det inte är nytt och du får precis det du vill ha. Det kan låta lockande att det ingår i huset men i de flesta fall får man enheter där både mjukvara och hårvara är föråldrad. Att skaffa ett nytt larm ligger i larmbolagens intresse så själva installationen och första inköpet brukar gå att få en bra deal på och