14 355 läst ·
41 svar
14k läst
41 svar
Rimligt arvode till mäklare?
Självklart är det är inte mäklarens statistik jag gått efter utan offentliga uppgifter. Mäklaren må ha begränsad verktygslåda, men också tid, där tror jag en trappa kan göra skillnad. Noterar att många i tråden ser olika på incitament, jag har alltid varit positiva till sådana. Det är inte svårt att hitta en trappa som gynnar såväl mig som mäklaren då jag har stenkoll på hur prisbilden ser ut, radhus är lite enklare att bedöma. Men mycket handlar om tur och självklart hur det förpackas. Samt inte minst vem som håller i rodret, finns inte engagemang hos mäklaren eller att han eller hon utstrålar trygghet så är det nog ganska kört hur man än gör.Odjuret skrev:Statistik som presenteras bör man ta med en nypa salt... framförallt om det är mäklaren som presenterar siffrorna...
Man brukar säga att det finns tre typer av lögner... Lögn, förbannad lögn, statistik.
Jag är väldigt skeptisk till en trappa. Jag tror nämligen inte det genererar några extra pengar. Mäklaren har en ganska begränsad verktygslåda för att få upp priset. Dessutom så tror jag att det ända sättet att kunna sätta en trappa som man själv kan tjäna på och inte mäklaren är svår. Om man inte har riktigt bra pejl på vad saker och ting kostar.
När jag sålde min lägenhet så hade jag perfekta siffror om vad lägenheterna i mitt hus var värt. Så jag kunde göra en riktigt bra värdering. (Jag satt i styrelsen så jag såg alla siffrorna)
Marknaden i år har varit riktigt galen i år och verkar vara omöjlig att få nån statistik över....
Men magkänslan är den bästa känslan...
Men inte mäklarens statistik...
Jag tror som sagt var inte på att en trappa ger något extra! Framför allt eftersom mäklarens verktyg är väldigt begränsade för att faktiskt kunna göra så mycket. (Jag räknar inte med annonsering samt visning för detta ska vara bra oavsett trappa eller inte.) Att man däremot ska välja en mäklare som man får bra intryck av är viktigare än eventuella trappor. Att du väljer en mäklare som du träffat på olika visningar, det tror jag är det bästa sättet att få ett bra resultat.
Då vet du hur mäklaren fungerar!
Jag är inte skeptisk till trappor i sig, men jag tror inte att det lönar sig när det gäller mäklare.
Hade jag varit mäklare hade jag hellre satsat på att få snabbt avslut med ett bra pris så man kan gå vidare med nästa försäljning. Att jobba lite längre med varje försäljning ger inte så mycket extra i plånboken, i förhållande till tiden.
Då vet du hur mäklaren fungerar!
Jag är inte skeptisk till trappor i sig, men jag tror inte att det lönar sig när det gäller mäklare.
Hade jag varit mäklare hade jag hellre satsat på att få snabbt avslut med ett bra pris så man kan gå vidare med nästa försäljning. Att jobba lite längre med varje försäljning ger inte så mycket extra i plånboken, i förhållande till tiden.
Du skriver exakt anledning till varför jag vill ha en trappa och tror att den kan vara bra. Tid är pengar, och utan incitament är det givet att mäklaren släpper taget vid bra pris då det knappast är lönsamt att vänta ut det där lilla extra. Så hade jag också tänkt som mäklare. Men om då mäklaren har närmast uppemot ett extra arvode för var 100.000 som trappan startar på blir läget annorlunda. Tid är som sagt pengar, och jag har inget emot om mäklaren tjänar bra med pengar om jag får ett bättre resultat.Odjuret skrev:
Nu rullar det på och budgivningen går skapligt, från 2.295 till nuvarande 2.620. Dessvärre är det en sak som ställer till det. Ett annat hus i området, samma storlek och utförande, men med sämre läge, sämre standard/skick samt planlösning, hann ut precis före mitt på hemnet, och de stängde affären på 2,8. Tvåan i budgivningen var med till 2.75. Så med vetskap om vad marknaden är beredd att betala känns inte det bud jag fått överdrivet lockande. Hur hade ni tänkt/gjort? Har ingen som helst panik med att sälja egentligen. Ge mig rådDaniel_82 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Huset som gick för 2,8, vilket utgångsbud hade de?
Det är ju väldigt beroende från område till område. Men jag tror att en budgivning uppåt på 30% är lite ovanligt, annat än i de allra hetaste områdena.
Det är ju väldigt beroende från område till område. Men jag tror att en budgivning uppåt på 30% är lite ovanligt, annat än i de allra hetaste områdena.
Jag hade nog gjort så att var jag inte nöjd med 2.6 så hade jag inte gått ut på 2,3 speciellt om jag visste att den andra gick för 2,8 utan gått ut på 2,7 förutsatt att 2,8 inte är ett överpris för området.
Vad förväntar du dig att det landar?
Vad förväntar du dig att det landar?
Grymt svårt att sätta utgångspris, enklare med facit i hand. Toppnoteringen innan jag gick ut var just 2,8, sedan säljer de ännu ett hus för 2,8, vilket jag inte visste att det skulle landa på när jag gick ut med mitt. Min förväntan? Klurigt, lite grann har kartan ritats om sedan jag lade ut mitt hus, har lite problem med tanken om att ett sämre hus gick för mer, än vad mitt nuvarande bud är.Andy78 skrev:
Klicka här för att svara