Hej!

Jag är på jakt efter hus i Stockholm och ska gå på lite visningar imorgon men då jag bara ägt bostadsrätter tidigare så är novis på området :)

- Hur gör man med besiktning? Säljaren har gjort en besiktning (Eminenta) och om jag förstått det rätt kan jag som köpare göra en köpargenomgång utifrån den besiktningen? Är det o rekommendera?
Om inte, vilka bes företag rekommenderas i Stockholm? (ca pris?)

-Ska man ha en klausul i kontraktet som säger att om det finns fel/brister som överstiger ex 50 000 så kan jag hoppa av köpet?

-andra saker o tänka på?

Först ut är ett radhus(souterräng) byggt på 70-talet, får se hur det känns :)

Tack

Eminenta är det bästa. Frågan är om säljaren går med på dina krav med köp trycket som råder just nu.
Du kommer att hamna i underläge jmf med andra budgivare som inte har samma krav. Ta det i beaktande.

OK, och det betyder att den bes som finns räcker? + köpargenomgång då?

Nä det är ju lite det jag misstänkt, typ jobbig köpare, vi tar den som lagt 20' men som inte vill ha en klausul

Är du inte kunnig i området själv, råder ja dig skarpt att inte köpa ett obesiktat hus, alltså en besiktning utförd av dig som kund, så se till att du får en besiktnings klausul vid pappers skrivandet, Köpa grisen i säcken för x antal mille är dålig humor

Med andra ord, säljarens bes är för mig som köpare inte värd nåt direkt. Nu hu har säljaren använt Eminenta om dom är bra/pålitliga så borde inte vara några konstigheter att jag också använder dom för bes?

Dock är jag som sagt lite rädd att precis som Matstj skriver att jag hamnar i underläge mot andra spekulanter om jag vill ha en bes klausul i kontraktet.

Säljarens besiktning ger dig en insyn hur huset mår, men hjälper inte dig vid ett ev problem,
Personligen hade ja aldrig köpt ett hus där säljaren motsätter sig en besiktning, varför vill inte säljaren de? Precis alla varningsklockor ringer

Det är nog en avvägning. Om du vill vara med och tävla om just de husen i Stockholm där budgivningen skenar och säljarna kan kräva att köparna inte besiktigar, då får då överväga om just det huset är värt det. Ja, det kan dyka upp skador och fel, har du råd med det och var huset värt det? Det finns också hus i Stockholm där man inte hamnar i ett sådant underläge och lugnt kan köpa sig en egen besiktning och ha en klausul i kontraktet att du har rätt att avbryta köpet efter besiktningen.

Är inte säljarbesiktningen oftast kopplad till en försäkring mot fel som inte upptäckts i besiktningen? Isåfall ser jag inget större problem mot att överta besiktningen. Bolaget som utfört besiktningen lät ju vara väldigt nogrann, så att de inte får betala för en massa skador som de inte noterat i protokollet.

I sina protokoll brukar Eminenta skriva in att om du som köpare gör en köpargenomgång så får du samma rättigheter mot besiktningsmannen som säljaren (uppdragsgivaren). Så du ska definitivt göra en sådan. Då har du också möjlighet att beställa tilläggsbesiktningar över sådant som du är tveksam till eller är stor risk för framtida skada enligt besiktningsprotokollet. Men att få samma rättigheter som säljaren är en bisak i det hela.

Det är viktigt att påpeka att om du gör en köpargenomgång betyder inte att du har fullföljt din undersökningsplikt som köpare! Därför måste du göra en egen besiktning och dessutom själv undersöka de saker som inte ingår i en besiktning. Först då har du fullgjort din undersökningsplikt.

Min åsikt är att om mäklaren och säljaren hindrar dig från att fullgöra din undersökningsplikt ska det avspeglas i priset eller så ska du släppa affären.

buspojken skrev:
Säljarens besiktning ger dig en insyn hur huset mår, men hjälper inte dig vid ett ev problem,
Personligen hade ja aldrig köpt ett hus där säljaren motsätter sig en besiktning, varför vill inte säljaren de? Precis alla varningsklockor ringer
Säljaren kanske har köpt ett annat hus o vill ha en affär utan krångel. Han/ hon vill inte sälja o vänta på en besik.

När de handlar om miljon affärer, så räcker inte "kanske" för mig iaf, ja vill veta va de är ja köper, förstår inte varför en besiktning är ett problem?

erix0n skrev:
OK, och det betyder att den bes som finns räcker? + köpargenomgång då?

Nä det är ju lite det jag misstänkt, typ jobbig köpare, vi tar den som lagt 20' men som inte vill ha en klausul
Om Eminentia har gjort besiktningen, skulle jag känna mig helt säker på det som har blivit besiktat. Om besik mannen skriver tex taket var inte besiktningbar då är det en annan fråga.
Undersökningsplikt har ingen verklig existens. En säljare kan aldrig slippa undan ett doltfel genom att åberopa undersökningsplikten. Köparens undersökningsplikt är väl disluterad i flera doldfel diskusioner, slutsatsen har alltid varit att den existerar inte.
Egentligen det ligger mer i säljarens intresse att huset har genomgått en proffsig besiktning för att gardera sog mot doldafel.
Eminentia brukar vara väldigt noggranna med sina besiktningar. Sist jag hade de hos mig tog besik en hel dag!

Ja, jag håller nog med, en säljarbesiktning utförd av Eminenta, och med en köpargenomgång (kolla bara att det även överför ansvaret, så att bes, mannen verkligen blir ansvarig även inför dig som köpare). Det blir nog ungefär lika bra som om du faktiskt hade gått ut och som köpare anlitat ex. Eminenta.

Men sedan gäller det att vara uppmärksam på det som av olika anledningar inte har besiktigats. Men troligen så är det samma saker som inte hade besiktigats även om du som köpare hade beställt besiktningen. Du bör redan före kontraktsskrivning titta på sådant som inte har kontrollerats. Men även det som aldrig ingår i en överlåtelsebes. (annat än de rätt ovanliga fullständiga jordabalksbesiktningarna). Ex. kolla med kommunen om pågende detaljplaner för området, ev. nya eller pågående bygglovs ansökningar på granntomter. Kolla att tomten verkligen är så stor som den verkar.

Finns det några förelägganden från kommunen (avlopp, skorstenar osv.).

Det kan vara värt att kolla upp i vilket skick el och VVS-installationerna befinner sig. Dessa ingår normalt inte i besiktningar eller säljarförsäkringar.

I övrigt tror jag att en säljare kan tycka att en köpare som kräver att få göra en egen besiktning är besvärlig. Säljaren har troligen köpt en säljarförsäkring för att få en snabb och smidig affär utan jobbiga överraskningar och prutande. En köpare som ändå vill kontrollera allt själv kan då misstänkas vara en typ som kommer okynnesdragandes med dolda fel.

pelpet skrev:
Det kan vara värt att kolla upp i vilket skick el och VVS-installationerna befinner sig. Dessa ingår normalt inte i besiktningar eller säljarförsäkringar.

I övrigt tror jag att en säljare kan tycka att en köpare som kräver att få göra en egen besiktning är besvärlig. Säljaren har troligen köpt en säljarförsäkring för att få en snabb och smidig affär utan jobbiga överraskningar och prutande. En köpare som ändå vill kontrollera allt själv kan då misstänkas vara en typ som kommer okynnesdragandes med dolda fel.
Håller med 100%
Har förlorat ett par budgivningar just pga det, fasr jag stod högst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.