Besiktningar i all ära men vissa överraskningar kommer först när man flyttat in.
Vad vet ni nu som ni inte visste innan om era hus?
Vore himla kul att höra så här i efterhand. Bra som dåligt.
Vad vet ni nu som ni inte visste innan om era hus?
Vore himla kul att höra så här i efterhand. Bra som dåligt.
Redigerat:
Sambons morfar (köpte av dödsboet) hade förberett med extra avloppsrör i källaren/tvättstugan (grunden) 1969 när han byggde ut, så att vi enkelt kunde koppla in båda badrummet till det kommunala! Hoppas han ser detta i himlen! Vilken hjälte 
Att "golvbrunnen" under duschkabinen utanför bastun bara var ett uppbilat hål i betongen. Från detta hade förra ägaren sedan spacklat in ett 30mm vitt plaströr precis under klinkern som mynnade ut i den gamla gjutjärnsbrunnen.
Dränerade... Såg en sten som rörde sig intill källarväggen.. Drog loss den och kunde titta in i källaren..
Tog en kofot, slog ett hål i källarväggen och stack in huvet..
Japp, man såg ut i det fria och massa stora spindelkokonger mellan väggen och berget som fanns där :/
Berget gick tydligen in i källaren men hade dolts med en innervägg..
Hatar spindlar...
Tog en kofot, slog ett hål i källarväggen och stack in huvet..
Japp, man såg ut i det fria och massa stora spindelkokonger mellan väggen och berget som fanns där :/
Berget gick tydligen in i källaren men hade dolts med en innervägg..
Hatar spindlar...
I källaren har jag ett galvat rör som det pissar vatten ur vid skyfall. Ingen aning om var andra änden är.
Under en yttervägg (!) i vardagsrummet hittade jag en brunn. Den visade sig användas som dagvattenbrunn och har förmodligen tidigare varit kopplat till ett kök.
Under en yttervägg (!) i vardagsrummet hittade jag en brunn. Den visade sig användas som dagvattenbrunn och har förmodligen tidigare varit kopplat till ett kök.
I mitt hus hade säljaren/mäklaren gjort en "rådgivande" radonmätning innan inflytt. Runt 200Bq som är gränsvärdet. "Det fixar ni med en extra fönsterventil" sade besiktningsmannen. Jovars, dö............
Under vintern efter inflytt gjorde jag en riktigt mätning. Över 600Bq. Då blev jag lite trött på't. Det löste sig iofs bra (80Bq) med en sanering (ventilation och fläkt under plattan) men kostade 35 oplanerade boppers....
Så "rådgivande" radonmätningar kommer jag aldrig acceptera igen. De är vilseledande helt enkelt...
Under vintern efter inflytt gjorde jag en riktigt mätning. Över 600Bq. Då blev jag lite trött på't. Det löste sig iofs bra (80Bq) med en sanering (ventilation och fläkt under plattan) men kostade 35 oplanerade boppers....
Så "rådgivande" radonmätningar kommer jag aldrig acceptera igen. De är vilseledande helt enkelt...
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Spolningen till toastolen hängde sig med översvämning som följd, normalt borde det inte resultera i översvämning, jag visste dock att det tidigare varit problem med avloppet då huset varit i "släkten" sedan det byggdes av min fars farmor 1959, och sedan ägs av av flera kusiner till min far. Jag bilade upp rören i källaren som bestod av 6" cementrör, de var till största delen väl fyllda, bilade upp alltihop och kom till den tillbyggda delen som gjordes på 80 talet, där kom överraskningen, här hade man kopplat på ett 4" (110 rör), och inte nog med det, det var jämt i översidan, alltså en backe på minst 10-15cm som avloppsvattnet måste förbi... sen var det rena rör ända ut till trekammarbrunnen.
Dränerade om huset då källaren var fuktig, speciellt på ett ställe då det till och med blev blött när det regnade. Upptäckte när vi grävde att röret från takavvattningen till samlingsbrunnen inte var ett avloppsrör utan ett dräneringsrör. Så när det regnade så smlade man alltså takvattnet och spred ut i marken längs källarväggen... Inte konstigt det blev blött.
När man tog bort kakelugnen i ett av rummen och satte in en kamin murade man en 45 graders vinkel i hörnet av rummet och drog det nya röröret igenom. Man struntade dock i att ta bort 20 cm tretex på var sida som nu sitter inmurat i murstocken......