Jag hoppas att jag postar i rätt forumdel, och jag ska försöka fatta mig kort.

Jag och exet har sålt en fastighet med förlust. Försäljningen har gått via mäklare.
Vi är inte överens om speciellt mycket vad gäller husaffären.
Nu är det dags att göra avdrag på detta och det är något som mäklaren skulle ta hand om. Exet sitter på alla kvitton till huset och har inte lämnat dessa till mäklaren.
Om hon gör avdrag på sin deklaration för det, får hon då hela summan av avdragen eller blir den summan delad automatiskt då vi ägde 50% vvar av huset?

Gör hon avdrag får hon avdragen. Man gör ingen gemensam deklaration.

C
sunqan skrev:
Gör hon avdrag får hon avdragen.
Vilket förvisso inte hindrar dig från att göra avdrag för din del av förlusten.

Jobbig sits, men borde förhoppningsvis gå att lösa på ett smidigt sätt. Kanske kan en neutral part (mäklaren exempelvis) förklara för exet att det ligger i bådas intresse att deklarationerna innehåller likadana uppgifter om avdrag. Risken för att begå skattebrott (genom att uppsåtligen ange ett för högt avdragsbelopp) borde ju också fungera avskräckande kan man tycka. Exet har inte ensam rätt till underlaget.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Äger hon bara 50% av huset kan hon inte göra avdrag för förlust till 100%.

Har ni gjort bodelning?

§ 11 i sambolagen under bodelning. citat Varje sambo är skyldig att tills bodelningen görs, eller frågan om bodelning fallit, redovisa för sin samboegendom, för sådan gemensam bostad som kan övertas enligt 22 § och för sådan samboegendom som sambon har haft hand om men som tillhör den andra sambon.

Kan denna anses som vägledande ? https://lagen.nu/dom/nja/2013s602 kvitton som kan föranleda större förlustavdrag måste väl anses som en tillgång ?

krilleman_215 skrev:
Äger hon bara 50% av huset kan hon inte göra avdrag för förlust till 100%.
Sant. Dock är det inte det TS tar upp i sin frågeställning, utan det handlar om avdragen för renoveringskostnader. TS ex kan mycket väl hävda att hon betalat allt det som hon har kvitto på, och därmed blir TS utan avdrag för det. Vad gäller själva förlusten som ett resultat av fastighetsaffären är det en helt annan femma.

Redigerat:
  • Gilla
riddarn68
  • Laddar…
K
Kan det verkligen stämma att den person som "råkar" ha kvittona får göra avdragen? Kan en fastighet som ägs till 50% av två parter verkligen ge olika reavinst/reaförlust för parterna?

/Krille

Var ni gifta eller endast sambos när ni bodde i huset?

Var ni gifta kan du med fog hävda att ni betalat för alla kostnader gemensamt även om hon har kvittona. Var ni bara sambos blir det genast jobbigare.

Var förbättringsutgifterna gemensamma? Det handlar inte om vem som råkar ha tillgång till kvittona, utan om det var gemensamma utgifter eller inte.

Om du i så fall har en ungefärlig uppfattning om summorna kan du lägga in totalsummorna för hela fastigheten i din K5 och kryssa i rutan som säger att "beloppen är gemensamma för flera delägare". Då får man fram en total vinst/förlust som ska fördelas enligt ägarandelarna.
Tala om för X-sambon hur du tänker deklarera, så att hon blir medveten om att hon inte kan göra hela avdragen själv utan att Skatteverket reagerar.

Det bästa är naturligtvis om du kan få siffrorna för förbättringsutgifterna från X-sambon och att ni deklarerar exakt likadant på K5.

Om du kryssar i att beloppen är gemensamma medan X-sambon inte gör det så blir det intressant. Man kan hävda att ni båda fyllt i korrekt, men naturligtvis är det fel om man betraktar båda tillsammans. Jag antar att Skatteverket lätt upptäcker så uppenbara fel, men hur de hanterar det vet jag inte.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Tackar för svaren.
Jag har dock blandat ihop två saker.
Avdrag för förlust, och avdrag på renoveringen.
Förlusten blir ju något vi delar på automatiskt eftersom att mäklaren sköter det.
Han skulle även få in kvitton för renovering på ca 200k som skulle fördelas jämt för oss båda. Exet har dessa kvitton och nu har hon fått för sig att hon ska göra dessa avdrag själv. Eftersom att det har varit gemensamma utgifter känns det lite surt, men jag ska prova göra som b_hasse säger och så får vi hoppas att det funkar.

Tack igen.

Redigerat:
HerrK skrev:
Tackar för svaren.
Jag har dock blandat ihop två saker.
Avdrag för förlust, och avdrag på renoveringen.
Förlusten blir ju något vi delar på automatiskt eftersom att mäklaren sköter det.
Han skulle även få in kvitton för renovering på ca 200k som skulle fördelas jämt för oss båda. Exet har dessa kvitton och nu har hon fått för sig att hon ska göra dessa avdrag själv. Eftersom att det har varit gemensamma utgifter känns det lite surt, men jag ska prova göra som b_hasse säger och så får vi hoppas att det funkar.

Tack igen.
Ni gör inte ett avdrag för förlust och ett för renoveringar...
Ni ska var och en lämna in deklarationen för husförsäljnigen. I den imgår avdrag för renoveringar och annat. Slutresultatet blir vinst eller förlust.
Det finns inget som säger att de deklarationerna måste se likadana ut... men mäklaren kan inte göra båda deklarationerna utan kvittona

M
Är det inte så att sambolagen säger att alla inköp för huset anses gemensamma om inget annat skrivs?
Dvs köper man en TV utan att skriva papper om att den endast tillhör ena parten så tillfaller den båda vid en eventuell separation.

Marcussjogren skrev:
Är det inte så att sambolagen säger att alla inköp för huset anses gemensamma om inget annat skrivs?
Dvs köper man en TV utan att skriva papper om att den endast tillhör ena parten så tillfaller den båda vid en eventuell separation.
I princip jo, om TVn stått i den gemensamma bostaden.

M
Åttioettan skrev:
I princip jo, om TVn stått i den gemensamma bostaden.
Tordes det inte vara samma med byggmaterial som monterats i den gemensamma bostaden då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.