Hejsan. Jag och min sambo har gett oss in i budgivning på en större lägenhet. Försäljningen sker privat och budgivning har tillämpats. Efter ca 1 veckas budgivning så har vi nu ledande budet och slutdatum för budgivningen är om 1 vecka kl 00,00 . Jag antar att de andra som är med och budar håller sig kalla tills det börjar närma sig.
Nu är kruxet att jag och sambon ska iväg utomlands och kommer antagligen inte kunna följa sluttampen på budgivningen.
Min fråga är om jag skulle kunna ringa till säljaren innan vi åker och säga att ''Vi lägger X antal kronor över om det kommer in fler bud denna veckan''? Och sätta ett maxtak på hur långt vi kan tänkas betala. Eller gör vi ett misstag då och trissar upp priset och kanske missar det själva? Vi har bestämt oss att vi vill ha lägenheten men som sagt vi har ju ett maxpris..

Säger du så kommer ni att få betala det du maxar med. Säg istället som det är att ni är bortresta och önskar få budgivning per SMS. Stopptiden är inget ni kan räkna med. Den blir i praktiken när en budgivare återstår.

Lämna en fullmakt åt någon som kan sköta budgivningen åt er när ni är borta. Ge kopia på denna till säljarna. Jag skulle inte blotta mig som du beskriver, som jag tolkar det iaf.

• Gilla
Robert63 och 4 till
  • Laddar…
Om du talar om vad du är beredd att betala max kommer du att få betala det om ingen bjuder över. Låter som en dålig strategi.

Om det är en privat budgivning, kan du inte beskriva ert problem fö säljaren och se hur de väljer att göra? Det är ju ingen lag på att ha en sluttid för budgivning etc, kanske kan de tänka sig att komma till avslut innan ni åker?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
En budgivning/auktion är slut när det inte kommer fler bud så lite eljest med slutdatum om du frågar mig. Försök få ett avslut innan ni åker, eller skippa resan om ni gärna vill ha lägenheten. Ger ni ett maxpris är ju detta ett nytt bud och ni bjuder över er själva.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
C
Glöm inte bort att en säljare gärna också vill skriva ett köpeavtal så snart som möjligt efter att budgivningen är avklarad. Om ni inte är tillgängliga för att göra detta så kanske säljaren väljer att sälja till någon annan. Det går förstås att ge någon fullmakt att sluta köpeavtal för er räkning också, men det kan ju bli lite knepigt om det blir diskussion om villkoren.

• Gilla
Vante
  • Laddar…
Som sagt berätta absolut inte för säljaren om var din gräns går. Ge en fullmakt åt någon du litar på, det kan tänkas att den bör tillåta den personen att även skriva på kontraktet åt er. Det finns inga garantier att inte säljaren får ett högre bud efter avslutad budgivning, och väljer att sälja till den istället. Så OM du vinner budgivningen gäller det att få ett bindande avtal så snabbt som möjligt.

Du och fullmaktshavaren kan ju ha täta kontakter via sms medan du är bortrest.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
K
Jag skulle först be om att få sköta budgivningen på sms. Samt skriva en fullmakt åt någon du litar på.
Skulle budgivningen vara över medan ni är borta så kan den med fullmakten skriva på papper så fort som möjligt. Då slipper ni oroa er för att någon annan får den.
Alternativt be den med fullmakten att även sköta budgivningen så länge ni kommit överens om en plan.

Om du inte skall resa till väldigt avlägsen plats så fungerar väl mobiltelefoner på de allra flesta ställen i världen numera. Är det tidsskillnad så ber du säljaren informera dig via SMS så du kan besvara ev. andra bud så snart du vaknat (om det händer grejer här i Svea medans du sover gott på andra sidan klotet).

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
MrPlow
Jag skulle gå på snabbt avslut.

Förslå att ni lägger bud + Z kr om ni signar ikväll.

Bestäm dig för vad som är viktigast.
Skippa resan (tycker jag)

Köpte min första kåk från Indonesien, min far och en fullmakt fixade den biten.

Det är väl bara att du tar med mobilen på resan? För du får väl senaste bud via telefon eller sms? Är väl inget som gör att du inte kan fortsätta buda på det sättet bara för att du åker utomlands?

Du skriver att ni har högsta budet just nu, det är alltså så att det inte haglar in bud var 10:e minut typ tolkar jag det som?
Jag skulle då göra så här att om ni har högsta budet dagen innan ni reser så ringer du säljaren och säger att ni är villiga att skriva kontrakt idag annars så drar ni er ur! Eventuellt kan ni ju hinta om att ni EVENTUELLT är intresserade av att lägga ett bud när ni kommer hem. Jag gissar att det frestar säljaren att förlänga budgivningstiden.

Min dotter köpte sin bostadsrätt när vi var utomlands under fyra veckor. Budgivningen sköttes via SMS. När hon vunnit budgivningen skulle handpenning betalas och handlingar skrivas dagen efter budgivningen avslutats. Det hade hon förberett så det var bara att låna en dator, logga in och föra över pengarna till mäklarens klientmedelskonto. Handlingarna kom på mail, vi ordnade så vi kunde skriva ut dom. Det brukar man kunna göra på hotellen, eller på närmaste internetcafé. Hon fick skriva på dom, få dom scannade och ivägmailade. Sen fick hon skicka originalet per post så det var framme inom typ en vecka.

Ska man åka någonstans där varken mobiltäckning eller internet finns då måste man ordna med fullmakt åt någon man litar på därhemma, annars får man fundera på vad som är viktigast, lägenheten eller resan.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.