Köpa & Sälja hus
A-Man_08: Är också trött på lockpriser och dolda budgivningar och bostäder som säljs på spekulation. Även om många har gjort bostadskarriär på att sälja bostäder eller har inkomst så kommer man kommer till en gräns för vad folk har råd att betala, det är bara att se själv i kalkylerna "vad händer om räntan stiger". Frågan är bara när den stiger.
Mark0: Köpte tomt för några månader sedan, då fick vi värdebeviset direkt från mäklaren och lät banken fixa lagfarten. Så rent tekniskt borde mäklaren ha fixat värdebevis på en gång, de är ju de som kan intyga vad tomten är värd. Min ordinarie bankman var också på semester så en kollega till honom tog hand om det.
BirgitS: [citat] Är väl inte riktigt jämförbart när varje besiktningsman hos Anticimex hinner med flera kunder varje dag, medan en hel firma med fuskbyggare inte ens hinner med en kund om dagen.
Odjuret: Missuppfattningen om dolda fel är väldigt stor. Vissa tror att det är en bakdörr ut i friheten.... Men kraven för att ett fel är dolt är högt ställda. Personligen anser jag att man ska räkna med att det blir en tur till rätten. Därför ska man fundera på vad det kostar att åtgärda felet. En rättegång kostar. Det finns inga självklara segrar.
hempularen: jag ser 3 frågeställningar i tråden. 1. Köpa före försäljning. Mäklaren kan inte bestämma om du kan köpa ett hus, och därefter sälja din gård. Där måste du prata med banken. Du kan då få ett brygglån, som alltså skall brygga över tiden mellan köp och sälj. Dina möjligheter att få ett sådant lån beror på hur lättsåld din gård är. Din inkomst, har du råd med räntan
Visionärskan: Oj, vad många läsvärda svar jag har fått. Jag är litet överrumplad. Tack! Först och främst: Tomten med sommarvillan är såld. Vi var nere igår och såg att till salu-skyltarna var borta. Man har redan (!) huggit ner alla lummiga pilträd. Den romantiska djungeln fanns inte kvar. Verkligen hjärtskärande att se att köparna inte ens väntat en vecka innan de gjort så stora
Karriärmamman: [citat] Huset är nu sålt. För lite mer än de första buden, men inte så bra som vi hoppades på under våren. Tillträde senare i höst.
moperandi: Buspojken, antar att du egentligen menar utbud och efterfrågan. Sen vet jag inte om du är ironisk när du pratar om Gävle och bostadsbrist. Det tog Gävle 45 år att växa med 15000 personer.
MissAnpassad: Om det är som mjöl bör det bytas. Exakt hur beror på byggnadskonstruktion, i vissa hus är det bäst att lyfta huset med domkraft och byta utifrån, andra så lyfter man upp golvet på. Och jag skulle byta även den halvmjöliga, när man ändå är igång (om det är en bärande del. Min timmerkåk har haft insekter (trämask) i en vägg på 1800-talet, eftersom det inte var en bärande del,
Mikael_L: Allt i denna tråd, och dina andra trådar om denna affär, gör mig väldigt förvirrad. Jag hänger liksom inte med på vad som hänt, det skrivs om en massa olika besiktningar hit och dit, och fel hit och dit. Och en affär som kanske är klar, kanske inte. Jag förstår att du använder detta forum för att försöka reda ut det hela. Men det finns en uppenbar risk för felaktiga råd om vi
BirgitS: [citat] Det är också bra att annonsera i lokaltidningen och dela ut annonsblad i brevlådorna i området eftersom de som bor där kan tipsa bekanta.
fusion: Vad hade du fått om det gamla huset stått kvar ? 1 miljon? Får du nu 2 miljoner så får du ju ändå kvar mer du skulle haft med ditt gamla hus. 300000- 350000kr i reavinstskatt så i slutändan får du 1,6-1,7 miljoner. Antar att du rimligen bör få dra av självsrisken som utgift för nybyggnationen.
Johan&Ana: Vi hyrde ut vårat hus i ett halvår när vi tog en längre semester. vi la ut det på blocket för 25000kr i månaden och blev ner ringda och det var uthyrt efter en vecka. Dock tog dom inte hand om huset som man kanske hade önskat så jag skulle personligen inte hyra ut det igen, möjligtvis till någon man känner och som man litar på att dom tar hand om huset och lämnar det i fint och bra
Odjuret: Folk är mindre intresserade av vem som byggde huset, eller hur grunden är uppbyggd. Däremot är de väldigt intresserade av färgvalet i sovrummet och tapeten i arbetsrummet. Tyvärr är husköpare alldeles för dåligt pålästa och insatta i att bo i hus. Jag kan verkligen tänka mig att säljare tyvärr är lika dåligt insatta. Hmm.. Jag tror jag var en bra säljare när jag sålde min
hellohello: Tänkte göra en kort uppdatering i ärendet. Vi yrkade skadestånd av mäklaren genom FRN. De gav oss rätt vad gäller att mäklaren varit oaktsam med fjärrvärmeförbrukningen. Troligen eftersom det fanns en energideklaration och viss mailkorrespondens. De gav oss inte rätt att mäklaren skulle varit oaktsam vad gäller vattenförbrukning/kostnad. Detta trots att den kostnad som säljaren
hempularen: Det kan betyda att något är fel med lagfarten. Det bör du undersöka snarast.
hempularen: Nu tolkar jag det ihop med det som skrivits i den andra tråden. Där framgick det att du har sålt ett hus, och du har haft en dolda felsförsäkring i den försäljningen. Jag har för mig att det dessutom var försäkringspaketet "varudeklarerat" som sv. fastighetsförmedl. har. Och att din köpare anser sig ha upptäckt ett fel, nu innan tillträde. Just varudkelarerat är ett paket som
sinuslinus: Apropå vattenskada i badrum så är det värt att kolla upp vad de olika försäkringsbolagen har för villkor. http://www.konsumenternas.se/forsakring/olika-forsakringar/om-villaforsakringar/jamfor-villaforsakringar
hempularen: Jag tycker faktsikt att det låter som en riktigt seriös mäklare. Mer normalt om du frågar något är att mäklaren kommer att svara med det svar han/hon hoppas att du vill höra. Dvs. lita aldrig på någonting överhuvudtaget som en mäklare säger, dubbelkolla och trippelkolla allt som har någon som helst betydelse för ditt val att köpa. En mäklare är en säljare, men många har
daddydj: Ja, en uppdatering hade varit rolig. Vi går snart från kedjehus till villa men de kloka synpunkterna i denna tråd får mig nästan att vilja byta tillbaka... :)
olomar: Det normala förfarandet idag är man håller tillträdet hos sin mäklare. De flesta banker har en backoffice avdelning som sköter hantering kring tillträden, utbetalning av lån etc. Kontakten är med köparens bank. Dessa får i god tid innan en preliminär likvid avräkning där det framgår vilka lån som säljaren har, och som skall lösas och till vart eventuellt överskott skall föras.
Nerre: [citat] Det är viktigt att hålla isär sakerna här, vid ett fastighetsköp (och även många andra köp med höga priser) skriver man oftast på två olika dokument. Det ena är ett köpeavtal. Det är en överenskommelse om att affären ska göras. I samband med köpeavtal betalar man ofta handpenning. Om någon av parterna sen inte genomför affären så blir den parten skadeståndsskyldig i
Lolle: 8000kr för en besiktning av ett badrum hade jag personligen ansett vara dyrt men ett attefallshus på 25 kvm med badrum, sovrum och en komplett entreprenadbesiktning på denna hamnar mer inom detta pris. Detta är dock spekulationer då jag ej vet vad ni ska ha besiktigat, vart och vad som föranleder besiktningen. Mitt tips är som sagt att inte nödvändigtvis leta efter en expert som skall
Saintus: Håller absolut med föregående talare. Det man vill slippa är ju dock att buda på ett obesiktigat hus för att sedan efteråt ha lagt en massa pengar på en jordabalksbesiktning (ja det är vad vi kommer att göra då vi köper vårt första hus och inte kan så mycket om det). Genom förbesiktningen kan man åtminstone snabbt sortera bort hus där man direkt förstår att t ex tak,
Tysk: Har självs Sovrum i Källaren och det behövs i Sommar . I Vinter sover vi där också men har Värme på.
thomasx: Ojojoj. Faktum är att har han monterat bort trefasuttag från väggen och lämnat lösa strömförande ledningar så har han begått ett ganska allvarligt brott, framkallande av fara för annan, i min mening, och säkert en hel del fler. Jag tycker faktiskt att du Maria ska slå polisen en signal på 114 14 och prata med dem. Du behöver absolut inte göra någon anmälan, utan bara ringa och
hempularen: man kan ju alltid prova, men det beror väl lite på hur långt det är mellan luckan och misstänkt skadeställe. Då förstår jag varför det kan vara dyrt. Det finns firmor som kan skicka in en liten robot med kamera, även med arm som kan ta prover, eller manövrera en fuktmätare.