Under en period i mitt liv jobbade jag åt ett stort internationellt företag (Google) och vi rekryterade ofta personal från andra länder så jag bevistade ganska många husvisningar åt totala främlingar (som i många fall senare blev goda vänner) för deras räkning.
Dvs jag besökte visningen, videofilmade både omgivningarna och själva huset och gav mina/personliga synpunkter på huset. Sen när / om det drog ihop sig till affär så flög någon eller några av familjen upp för att se huset i verkligheten. Fick höra ganska många gånger att de här förhandsvisningarna som de fick se sen via Internet var till mycket stor hjälp när dom valde ut intressanta fastigheter för närmare inspektion.
Så kanske att du/ni exempelvis via det här hjälpsamma forumet kan hitta någon frivillig som kan assistera på samma sätt? Ser att ni bor i Norrbotten nu (liksom jag) så jag misstänker att det är i södra delen av landet som ni ska flytta till så jag är nog ingen hjälp...
/Rikard
Dvs jag besökte visningen, videofilmade både omgivningarna och själva huset och gav mina/personliga synpunkter på huset. Sen när / om det drog ihop sig till affär så flög någon eller några av familjen upp för att se huset i verkligheten. Fick höra ganska många gånger att de här förhandsvisningarna som de fick se sen via Internet var till mycket stor hjälp när dom valde ut intressanta fastigheter för närmare inspektion.
Så kanske att du/ni exempelvis via det här hjälpsamma forumet kan hitta någon frivillig som kan assistera på samma sätt? Ser att ni bor i Norrbotten nu (liksom jag) så jag misstänker att det är i södra delen av landet som ni ska flytta till så jag är nog ingen hjälp...
/Rikard
Min högst personliga uppfattning är att något är "helt fel" på fastighetsmarknaden när köpare t o m funderar på att köpa ett begagnat hus för flera miljoner "osett".
För de allra flesta är köp av hus den största och viktigaste privata affären i livet och jag skulle aldrig någonsin ens tänka på att köpa hus på det sättet. Varför inte hyra "vad som helst" under några månader när man flyttat så att man i lugnt och ro kan titta på de hus som är intressanta?
/Krille
För de allra flesta är köp av hus den största och viktigaste privata affären i livet och jag skulle aldrig någonsin ens tänka på att köpa hus på det sättet. Varför inte hyra "vad som helst" under några månader när man flyttat så att man i lugnt och ro kan titta på de hus som är intressanta?
/Krille
Mäklaren är ingen besiktningsman. Uppenbara okulära fel/problem ska naturligtvis informeras om men att mäklarencatalyst skrev:Mäklaren har i mer än hälften av fallen ovan ljugit och sagt att det ska "vara på det sättet".
I fallet med "ingen luftspalt till taksvallet så att hela övervåningen har fångat fukt i 40 år" hittade varken besiktningsmannen eller mäklaren något fel på det innan jag steg upp på vinden och fick en chock.
Tro inte att mäklarens besiktningsman eller er egen är på topp just de dagarna ni är där. Är det något som ni ens funderar på så fråga!
Jag anser att samtliga är mäklarens ansvar att se, men inkompetensen är så hög att tex titta på vinden inte ens "orkas med" av varken mäklare eller besiktningsman ibland.
t ex ska kontrollera taket (skorsten och luftspalt) eller ta prov för att se om det finns mögel under matta faller inte inom mäklarens uppgifter. Åter igen, det är av den anledningen som besiktning ska ske.
Sen kan det ibland vara så att mäklaren av någon anledning har fått veta om dessa problem och att då inte upplysa om detta är fel av mäklaren.
Klicka här för att svara