harry73
harry73: [citat] Men det gäller för alla mäklare oavsett om det är köp, sälj eller oberoende mäklare. Men vad som är mest fördelaktig beror på omständigheterna. - Jag köpte ett hus inom familjen utan mäklare alls. - När vi sålde huset använde jag samma mäklare som grannhuset som var till salu vårt hus var i något bättre skick och lite billigare, och genom att använda samma mäklare
52 svar · 9,8k läst
·
Fairlane
Fairlane: En liten detalj, 22% är skatten på vinsten.
4 svar · 1,2k läst
Swetrot
Swetrot: Det är ju snedtak, så det blir ingen boyta av det. Tycker det ser ut att vara rätt lågt till tak redan i trappen. Det blir inte så mycket allrum av det där, och kostnaderna är rätt så stora som Corre skriver.
2 svar · 1,4k läst
B
Bussig: Jag köpte ett fritidshus för några År sedan, tanten var död och 3 barn ärvde. Det ena barnet var mäklare i Stockholm , huset i södra Skåne. Han anlitade en lokal mäklare o vi vann budgivningen. Skrev på betalade , fick aldrig någon lagfart väntade i flera månader. Det visade sig då att bodelningen var inte klar. Så vi handlade av en död person vilket inte går förstås . Skapade
9 svar · 4,4k läst
oobum
oobum: https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterbostad/forsaljningavprivatbostad/forbattringsutgifter/grundforbattringar.4.3f4496fd14864cc5ac9132ac.html "-Du flyttar köket till en annan plats i lägenheten eller ändrar planlösningen genom att exempelvis slå ut en vägg. Det räcker inte med att bara byta ut köksskåpen"
2 svar · 5,1k läst
B
b8q: Tja, om jag hade varit säljare så hade jag isåfall krävt att du återställer hålet om du hittar något som får dig att hoppa av köpet.
1 svar · 1,7k läst
V
Vanja1234: Tack för alla snabba svar! Nu ser man mer fram emot framtiden när man vet att det inte är omöjligt:) Har fått mycket bra tips och råd här som vi tar med oss i beräkningarna!
16 svar · 2,7k läst
H
hempularen: Som sagt med reservation för att jag kan ha helt fel. För fastighetsköp finns en massa formkrav, ex. att avtal skall vara skriftliga, muntliga avtal är inte bara olämpliga, de är helt ogiltiga i fastighetssammanhang. På samma sätt finns regler (som jag bara har en grumlig uppfattning om) att du skall ha full oinskränkt äganderätt för att kunna vara lagfaren ägare. Ex. så är
15 svar · 3,3k läst
P
Anonymiserad 52827: Nu kanske det blev tur i oturen, vad vet jag. 2 timmar innan kontraktsskrivning så inkom ett nytt bud som säljaren valde att gå på. Helt ärligt känner jag mig lite lättad. Har hur som helst lärt mig VÄLDIGT mycket under dessa dagar och nästa gång kommer jag vara bättre förberedd och kanske ha kunskap att välja ett objekt som passar oss bättre. Tack alla för hjälpsamheten.
28 svar · 10,8k läst
·
M
Max R70: [citat] Sambolagen reglerar inga bilar, båtar, husvagnar osv. Den gäller bara för gemensamt boende och det som dit är införskaffat.
16 svar · 14,3k läst
T
Troberg: Javisst. Jag köpte hus där pappren undertecknades medan jag var utomlands. En hjälpsam kompis och en fullmakt var allt som behövdes.
2 svar · 2,4k läst
H
hempularen: Om jag vore köpare, där det vid "ett lagom tillfälle" dyker upp ett nytta bud som är "lagom under" liggande max bud så här. Så skulle jag nog skärskåda den budgivaren rätt ordentligt. Jag förutsätter att ni får listan över budgivare nu om ni skrivit avtal.
7 svar · 4,7k läst
B
Byggfilosofen: Hej. Lite sent svar men rekommenderar att du som köpare är med vid besiktningen. Fördel om också säljaren är med. Bästa besiktningen är att du själv är med och får en förståelse för byggnadens byggteknik med för och nackdelar, för bedömning om det motsvarar det ni tänkt er med ert nya boende/ köp. Och lite koll på var du ska ha koll på läget. En byggnad är ju inte statiskt
3 svar · 4,2k läst
M
MagHam: 1. Du upptäckte att det läckte för två år sedan och tätade. Varför skulle det nu helt plötsligt behöva bytas inom en framtid? /M
3 svar · 1,6k läst
H
hempularen: Badrum med den beskrivningen måste du räkna med att göra om inom kort. Man kan ju chansa och vänta lite. Men gör inga alltför exklusiva renoveringar i rum under och bredvid badrummet, det kommer att bli en vattenskada. Men med tanke på hur de utfört "takrenoveringen", så skall man nog vara tacksam att de inte gett sig på att renovera badrummet också.
9 svar · 6,1k läst
pelpet
pelpet: Några av punkterna kan ha givit upphov till följdskador, särskilt de som avser taket. Det behövs en tur upp på vinden för att kolla om det finns tecken på läckage. Det verkar också behövas en avfuktare i krypgrunden och kanske byte av en del ruttet trä, oklart hur mycket. Man behöver också kolla det nogrannare. De flesta av punkterna tycker jag inte att man behöver oroa sig över.
6 svar · 4,1k läst
Ramnemark
Ramnemark: Fick svar av länsstyrelsen och de berättade även att stugan ligger inom landskapsbildsskydd. Något som haft erfarenhet av det i verkligheten? Vad innebär det? När man läser om det tycker jag det liknar strandskyddet väldigt mycket. Verkar gälla färg, typ av tak, typ av panel m.m. Det kanske begränsar byggplanerna?
34 svar · 6,1k läst
·
H
hempularen: Att bes. mannen inte har något ansvar för en "piratkopierad" besiktning är ju uppenbart, men ingen risk i samband med en säljarförsäkring. Den täcker ju säljarens skadeståndskyldighet ifall ett dolt fel upptäcks. Och oavsett hur dåligt bes. mannen har gjort sin besiktning så påverkar ju inte det om det upptäckta felet kvalar in som dolt fel eller ej. Försäkringsbolaget kan alltså
81 svar · 9,5k läst
Anna_H
Anna_H: Tänk vad olika det kan vara. Här (ny granne sedan några veckor) var det säljaren som "pratade ner" sitt hus så till den milda grad att jag fick lugna de tilltänkta köparna och förmedla kontakt med tidigare ägare, som åtgärdat en tidigare vattenskada, så att de kunde berätta "first hand" hur allt var åtgärdat.
30 svar · 18,8k läst
C
cpalm: [citat] De största skillnaderna är att du inte kan gå till vilken bank/institut som helst, endast några som erbjuder jordbrukskrediter. Och att du teoretiskt kan belåna till 100%, inte samma restriktioner som bolån. Räntan är densamma. [citat] Det du inte kommer undan är deklarationen. Sen är det upp till dig i vilken utsträckning, om någon, det bedrivs någon faktisk
4 svar · 4,2k läst
L
lumoc: Tack för era svar, låter inte helt hopplös. [citat] På bilderna ser det ut som att tomten är rätt bergig. Om det finns en hög risk att en sån renovering kommer behövas i framtiden skulle vi avstå köpet. [citat] Jo, det gjorde de. ”Fuktkvoten uppmättes till 10%”, som är väl bra, men de säger att man borde kontrollera hela suterrängvåningen. [citat] Jag delar din uppfattning när
4 svar · 5,8k läst
N
nexustwins: Ring handläggaren. Många kommuner ser sådana här fall som högst ointressanta, men har en skyldighet till att ta upp dem. Var trevlig och medgörlig, så ska det nog gå bra.
11 svar · 7,9k läst
T
DIY_freak: Ingen aning. När jag kontaktade elbolaget för att göra om elmätararrangemanget så sa de att vanlig behörig elektriker gör det och anmäler sedan till dem. När jag kontaktade en elektriker för att göra det, så verkade han helt införstådd med konceptet.
16 svar · 9,1k läst
F
fusion: Märkligt att man inte verkar ha inspekterat ev vind ? Ser ut som det är nån typ av ventilation under nocken. Köp inte det här huset utan att kolla dessa utrymmen. Sen kan man fråga sig hur väl taket är isolerat, där går ju den mesta energin ut. EDIT: Såg nu att de hade inspekterat en del av vinden Tilläggsisolerat 2010-2014 (lååååångsamt värre) men jag tycker ändå att
12 svar · 1,8k läst
O
Odjuret: När jag sålde min BR så rättade jag till siffrorna på de saker jag gjorde.... Dock så höll jag mig ganska lugn....
10 svar · 12,6k läst
K
KarroZoo: Jo vi har inkommit med en omfattande redogörelse, bilder etc till försäkringsbolaget. Enligt Villaägarnas jurist är detta hur man går till väga. Om man inte får gehör kan man gå vidare rättsligt men eftersom det finns en dom om att reklamation 3 mån efter att man upptäckt felet är för sent, också info från jurist hos Villaägarnas, så kändes det meningslöst att gå vidare
9 svar · 5,6k läst
I
ion: Jag länkar till objektet, http://www.landgren.com/objekt/objekt.html?437071 och planen, http://www.kavlinge.se/naringslivocharbete/markochlokaler/markochexploatering.4.733c4d9113d1efc66f126b.html Då det tydligen ska bli industrier Norra Marbäck kommer de två (visningshusen, tror jag ), att ligga taskigt till, om man ens fått lov att bebo dem, så de är inget alternativ ändå. Men synd är
4 svar · 2,7k läst
K
kindvall: Rätt rejäl höjdskillnad mot grannen som ger full insyn på baksidan...
2 svar · 1,4k läst
B
Bamse79: Tack för flera bra svar. Som sagt känns det tryggare nu att veta vad man kan kräva som köpare och när det kan vara läge att leta vidare.
10 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.