Är i färd med att köpa hus, praktiskt taget i andra änden av landet. Eftersom det geografiska avståndet gör det svårt att komma på visningar, och då vi inte har släkt eller vänner att skicka istället, har vi börjat fundera på att köpa osett, alltså bara utifrån beskrivningen, mäklarbilder och eventuellt befintligt besiktningsprotokoll. Jag vet att det låter vågat, men vill gärna höra hur andra resonerar om det här. Någon som själv har gjort det? Vilka saker bör jag tänka extra på om jag köper osett? Alla tips och tankar är välkomna, även om det bara är avrådan i största allmänhet.

/Husbonde

En fråga bara. om du inte ens har tid att titta på huset du ska köpa, hur ska du ha tid att vara där? :)

• Gilla
Flaws och 2 till
  • Laddar…
Hur gammalt är huset? Ju äldre huset är desto större budget bör du ha avsatt för att rätta till saker som är fel och inte framgår av beskrivning och tidigare protokoll. Ett alternativ kan ju vara att i samband med köp, kontakta en besiktningsman på orten, som gör en oberoende besiktning av fastigheten. Detta kan du ju sedan luta dig mot innan du slutligen genomför köpet.

• Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
falkn skrev:
Hur gammalt är huset? Ju äldre huset är desto större budget bör du ha avsatt för att rätta till saker som är fel och inte framgår av beskrivning och tidigare protokoll. Ett alternativ kan ju vara att i samband med köp, kontakta en besiktningsman på orten, som gör en oberoende besiktning av fastigheten. Detta kan du ju sedan luta dig mot innan du slutligen genomför köpet.
Det är inget specifikt hus ännu, jag undrar bara generellt. Men en egen besiktningsman (och en besiktningsklausul) låter ju som en bra ide.

huggan skrev:
En fråga bara. om du inte ens har tid att titta på huset du ska köpa, hur ska du ha tid att vara där? :)
Du kunde inte komma på något vettigt att skriva eller?

• Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Var någonstans är det? Du hittar bara en nitisk byggahusmedlem som bor i närheten som gör en grundlig undersökning och dokumentaion av huset.

• Gilla
slacker
  • Laddar…
Det låter onekligen väldigt djärvt. När vi tittade på hus, så var det ett par stycken som jag var nästan säker på redan av att titta på mäklarbilederna. När vi väl fick se dem så var det en totalt annan känsla. Inta tal om att köpa. En planlösning som såg bra ut på papper visade sig hopplös att möblera. En rätt nygjord renovering som var katastrof.

Om jag vore säljare så skulle jag dessutom vara rätt misstänksam mot en köpare som inte ens varit i huset, och framförallt om köparen dessutom proppsar på en bes. klausul.

Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Det är frågan om en flytt från Luleå till Karlstad.

hempularen skrev:
Det låer onekligen väldigt djärvt. När vi tittade på hus, så var det ett par stycken som jag var nästan säker på redan av att titta på mäklarbilederna. När vi väl fick se dem så var det en totalt annan känsla. Inta tal om att köpa. En planlösning som såg bra ut på papper visade sig hopplös att möblera. En rätt nygjord renovering som var katastrof.

Om jag vore säljare så skulle jag dessutom vara rätt misstänksam mot en köpare som inte ens varit i huset, och framförallt om köparen dessutom proppsar på en bes. klausul.
Men besiktningsklausul är väl inte direkt ovanligt, eller?

Det lustiga är att när vi köpte huset vi har nu så var jag ganska skeptisk utifrån mäklarbilderna, men blev positivt överraskad när jag såg huset.

I läget att vara i fel landsände, så skulle jag nog istället invänta att det finns mer än ett intressant hus, planera en snabb resa till platsen, bearbeta de lokala mäklarna att ev. försöka fixa förhandsvisning av några ytterligare objekt, och så åka dit. Ev. kan man kanske få en mäklare att åtminstonde visa utsidan av något objekt som inte är riktigt klart ännu.

Husbonde skrev:
Det är inget specifikt hus ännu, jag undrar bara generellt. Men en egen besiktningsman (och en besiktningsklausul) låter ju som en bra ide.

Du kunde inte komma på något vettigt att skriva eller?
Jo det var det vettigaste någon skrivit på byggahus på väldigt länge!

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jo bes. klausul är vanligt. Men om jag förväntas sälja till någon, med en ångerperiod på 2 - 3 veckor (som en bes. klausul i paktiken är), och köparen inte ens sett huset. Då skulle jag som säljare se att sannolikheten för att köparen hoppar av efter att ha fått se huset blir lite för stor.

På en vanlig visning kanske det kommer 10 - 50 personer. Av dem är det i bästa fall 10% som lägger bud. Dvs. 90% av de som ser objektet väljer att inte gå vidare. Det ger att en köpare som köper osett med ångervecka, rent logiskt kommer att hoppa av med 90% sannolikhet efter att ha fått se huset.

Däremot så fullföljer (troligen??) mer än 90% av de som skriver kontrakt med ångervecka normalt affären, när de alltså köper efter att ha fått se huset.

Hempularen: Du har onekligen några poänger. Tackar för kloka svar!

Kan inte rekommendera det förfarandet i Karlstad, bostadsmarknaden är minst sagt svajig och det kan skilja väldigt mycket i pris mellan två snarlika fastigheter i samma område utan att jag riktigt begriper varför.

Måste vara bättre att hyra något när du väl ska flytta och sedan kunna leta på plats? Då kan du också känna av stan och hitta "rätt" område, i eller utanför Karlstad. Hammarö, Forshaga, Kil och Kristinehamn är tex fullt möjliga att pendla till/från med buss eller tåg.

• Gilla
Kire_78 och 7 till
  • Laddar…
När jag har gjort liknande långflytter (mellan olika länder) så har jag satsat på hyreslägenheter. Ibland osett och ibland har jag tagit in på hotell och skaffat lägenhet när jag kommit fram.

Mitt råd är alltså att magasinera ditt bohag och flytta till en hyreslägenhet. Väl på plats börjar man söka efter en bostad man vill köpa. Hur mycket vet du om staden du skall flytta till? Vet du i vilket område du vill bo?

Beror flytten på ett nytt jobb? Kan du få arbetsgivaren att hjälpa till? T.ex kanske du får gå före i kön hos det kommunala bostadsbolaget (näringslivsförtur).

• Gilla
hnurre och 4 till
  • Laddar…
viskar:
(på Ulleberg finns sedan många år tillbaka osålda bostadsrätter, en bekant lyckades få hyra en av dem på korttidskontrakt när hon skulle bo tillfälligt i Karlstad)

K
Enda gången jag skulle våga köpa ett hus osett är vid nyproduktion. Att genomföra en så stor affär osett känns inte som ett bra alternativ för någon inblandad i affären.

Personligen skulle jag inte heller sälja till någon som inte sett huset och vi tackade nej till ett bud på vårt hus som kom innan någon visning ens förekommit.

/Krille

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.