O
Odjuret: Det borde kunna gå å göra nån uppskattning av värdet på huset med fungerande avlopp. Men det är väl inte mer än att ringa å prata med mäklaren. Värdet på huset höjs med ett fungerande avlopp. Frågan bara hur mycket. Det beror lite på hur mycket du betalade för huset i förhållande till andra hus runt omkring.
2 svar · 1,3k läst
Fel av Åke
Fel av Åke: Jag hade med största sannolikhet valt att bo kvar p.ga. alla fördelar du uppger ( området, grannar m.m ) samt att det verkar bli det helt klart mest ekonomiskt fördelaktigt. Som tidigare nämnts skulle du nog få mer gensvar i tråden med en planritning. Spontant känner jag också att om ni flyttar och bygger nytt och när ni är klara är era barn "flygfärdiga" eller kanske närapå i alla
24 svar · 6,4k läst
·
O
Odjuret: [citat] Så enkelt är det. Det gör ingen skillnad om man är arkitekt eller inte. Ritar man "normalt" så gör det ingen skillnad
11 svar · 1,9k läst
O
Odjuret: När vi köpte vårat hus, också byggt 1959 så var det första vi gjorde var att slänga ut den gamla elvärmepumpen. Vi investerade i luft/vatten. (för vår del var inte bergvärme något alternativ. Det finns inte plats för att borra...) Vi investerade även i nya element. Vilket kändes även det som en självklarhet då dessa element inte var så mycket att behålla. Det såg ut som
18 svar · 2,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Här ligger kanske en del av problemet. Man må tycka vad man vill om dagens budgivningshysteri, men genom att inte ha för bråttom får man en lista med potentiella köpare. Och hoppar sedan ettan av någon anledning av, så har man tvåan, trean osv som tänkbara köpare. Men om man gör en snabb affär, eller tom säljer före visning, finns ingen "näst bästa" köpare om den första
51 svar · 25,3k läst
Larsa
Larsa: [citat] TS skriver ju att det finns chans att pruta. Men det är klart att man inte skall göra ny dränering om det inte behövs. En egen besiktning är att rekommendera. Man bör även vara med på besiktningen för att kunna ställa frågor om sådant som inte kommer med i protokollet.
8 svar · 2,5k läst
Robert63
Robert63: Avtalade datum gäller, men om det går att lösa utan större besvär för de inblandade så försök flytta fram, blir ju samma-samma. Karma.
3 svar · 7,1k läst
L
LäsLus: Beroende på hur uppdraget till besiktningsmannen ser ut så kanske det går att hävda att tjänsten är felaktigt enligt konsumenttjänstelagen.
9 svar · 3,1k läst
B
bsba: Tack för alla svar. Problemet är ju att det är dåligt med jobb på orten, annars bor man ju billigt om man gillar lugnet på en mindre ort
8 svar · 7,7k läst
M
-MH-: Felet är att de moraliskt högstående stadsborna inte kan få utlopp för sina nycker. Om de vill köpa någons mark skall de såklart få det, eftersom endast de har förstått hur Sveriges utveckling skall hanteras. ;)
44 svar · 13,2k läst
K
Kalle_sthlm: Uppföljning: vi lyckades hitta en annan besiktningsman. Kändes bra att vi gjorde det, även om det mest var småsaker som dök upp. Tack för hjälpen! :)
9 svar · 2,7k läst
Swetrot
Swetrot: Om någonting låter lite för bra för att vara sant, så är det vanligen inte sant. De försöker blåsa dig. Det kan bli bordell, cannabisfabrik eller vad som helst i det där huset. Har du riktig otur plundrar de huset på bara någon vecka och drar sedan. Drar ut alla el- och vattenledningar för att komma över kopparn etc.
12 svar · 9,3k läst
A
ar81: Vi har hoppat av, men intressant att läsa era svar :)
3 svar · 4,7k läst
harry73
harry73: [citat] Det kan vi nog :) För att förtydliga mig själv tycker jag inte heller att TS ska behöva köra 25 mil för att hjälpa ut köparen. Han ska bara göra så att han blir av med honom så snabbt och smidigt som möjligt. Att bli arg å någon som man aldrig behöver se mer äter bara energi, så det ska man undvika
42 svar · 6,8k läst
oobum
oobum: [citat] Man skall ALLTID anlita en egen besiktningsman, den besiktningen som mäklare eller säljare gör är ofta slarvigt utförd och missar många saker.
2 svar · 1,3k läst
O
Odjuret: Oavsett... Jag är övertygad om att när aluminium dök upp så var det samma protester som det är nu mot PVC... Att hur kan man bara göra så.... Men okej, skulle jag bygga ett hus i det fina området, (Djursholm för oss stockholmare, tex) Då skulle jag inte satt i PVC. Men jag skulle inte heller smällt upp en smålandsvillan... I de vanliga områdena så kan jag absolut tänka mig både
31 svar · 9,9k läst
slaskman
slaskman: När vi köpte huset var garaget avgörande, hade sett ut det 20 år tidigare och väntade ut ägaren. Garaget är 7 kvadrat större än husets botten yta och är ett gammalt åkeri. När det såldes ansågs det vara en belastning med så stort garage men vi fick titta det, det stod en förskrämd merca 200 i ett hörn och en berliner 11 i ett annat. Tyvärr ingick inte de i köpet.
38 svar · 22,5k läst
·
K
kindvall: Som köpare kan jag väl instruera mäklaren att bjuda över andra budgivare upp till en viss nivå? Det är ju isåfall bara aktuellt där utgångspriset är satt lågt och det finns stort intresse. Kräver ju även lite tillit till mäklaren.
54 svar · 44,3k läst
T
Thomas_Blekinge: Fukt är farlig i samband med organiska material. Stenkällare utan träväggar klarar mycket mer fukt. Saltutfällningar är mest en kosmetisk fråga. Om man städar ur allt skräp, knackar bort lös puts, värmar 5 grader över utetemp och målar allt fint med silicatfärg så brukar det bli rätt fint i källaren. Anticimex är tyvärr inget bra val, ofta okvalificerat folk och de tar inget
10 svar · 3,7k läst
Karl_Pedal
Karl_Pedal: [citat] Ja möjligheten finns men det brukar som regel behöva godkännas av KFM/Borgenären.
31 svar · 51,0k läst
M
Mats Lj: Har man stödrätter som man inte utnyttjar dras dom in så det normala är att dom följer marken. Enl en prognos jag gjorde på mina, efter att värdet har utjämnats över hela landet var värdet tillsammans med förgröningsstödet ca 220 euro/hektar år 2020 , plus att det fins andra stöd att söka som ännu inte är beslutade. Lycka till med gårdsköpet "KÖP MARK DET HAR SLUTAT ATT
10 svar · 16,3k läst
O
Odjuret: Underbart med en uppföljning av tråden! En stor eloge till TS!
59 svar · 26,7k läst
R
Rogero: Man kan ju låta en mäklare ta hand om skrivarbetet (det är många dokument som ska undertecknas och det är bra att man inte missar något). Det brukar kosta ca 6.000 - 8.000 kr (avdragsgillt). En säljare som säljer med friskrivningsklausul får räkna med ett lägre pris. Köparen ska göra en besiktning så att man inte "köper grisen i säcken". I kontraktet skall då finnas en öppen
4 svar · 3,8k läst
nimhed
nimhed: Jo, det är ju klart. Men det är ju att man skulle vilja slippa att skumma igenom annonsen för att hitta, en ganska avgörande, fakta om objektet.
15 svar · 6,4k läst
K
Klicka: Kolla om betongplattan är gemensam eller om det är en ljudisolerande skarv mellan.
13 svar · 4,8k läst
·
K
kurre_kul: Sent svar, men så här blev det: Besiktningsmannen (Från försäkringsbolaget, Anticimex) ville ha upp ett hål för att inspektera vindsutrymmet, annars täcks inte den ytan av försäkringen. Köparen hoppade såklart på tåget och ville inspektera utrymmet innan köp. Köparen valde att göra en genomgång med vår bes. man för att den bes. då skulle täcka hans undersökningsplikt.
19 svar · 8,4k läst
O
Odjuret: [citat] Haha! De har du rätt i:)
24 svar · 4,9k läst
V
vincentt: Konversationenr blir lite komplicerad. Jag lägger dit mina erfarenheter och en åsikt. Jag tror att du inte kan göra så mycket åt saken. Huvudsaken att ni får det gjort än inget och att det är behörig (inte tvyngen). Det är huvudsaken, huruvida det blir snyggt eller inte.. ja du det är en frågan. I vårt fall, när vi köpte huset, strax innan kontraktskrivning med klausul, lade vi
30 svar · 17,4k läst
j.f.s
j.f.s: Vi värderade precis huset hos Svensk Fastighetsförmedling för att kunna få bättre lånevillkor. Kostade 2000kr för skriftligt besked medans muntligt besked var gratis och inget nämndes om framtida försäljning.
15 svar · 22,1k läst
Swetrot
Swetrot: Det är påpekanden, och sådana gör besiktningsmannen för att skydda sig från eventuella kommande fel så fort de ser något som avviker från hur det enligt senaste standard borde vara. Det är svårt att få ett så mycket renare besiktningsprotokoll än så där. Om huset i övrigt ser välvårdat ut, och läget är rätt för er, så är det väl ett vettigt objekt. Fördelen med ett hus
2 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.