Hejsan!
Någon kunnig som kan besvara mina frågor?
Jag undrar om det skiljer något i bankernas lånebeviljande? Jag tänker såhär, jag får lånelöfte för en miljon på en bostadsrätt.. Borde jag generellt få en miljon på villa då också?

Räknar de högre på hur mycket pengar över man skall ha varje månad , till skillnad från bostadsrätt?

Mvh Mathias

C
Mathias Larsson skrev:
Räknar de högre på hur mycket pengar över man skall ha varje månad , till skillnad från bostadsrätt?
De räknar annorlunda iallafall. Exakt hur de räknar ser du ju enkelt i bolånekalkylen på bankens hemsida.
Men en kreditprövning innehåller flera olika moment och det är det som slår i taket först som begränsar lånet. T.ex. belåningsgrad, kvar att leva på, belåning i relation till inkomst av tjänst, osv. Så det är inte säkert att det är just "kvar att leva på" som i ditt exempel begränsar lånesumman till 1 Mkr.

Det skiljer, bl.a. eftersom det är ett helt annat underhåll på ett hus (inga fasta månadsavgifter men mer volatila kostnader)

Exakt hur bankerna räknar vet nog bara dem själva så vi får hoppas någon som kan deras modeller finns här :)

När jag kikade så var det högre summa vi kunde låna om vi ville köpa lägenhet än hus :o

Mathias Larsson skrev:
Hejsan!
Någon kunnig som kan besvara mina frågor?
Jag undrar om det skiljer något i bankernas lånebeviljande? Jag tänker såhär, jag får lånelöfte för en miljon på en bostadsrätt.. Borde jag generellt få en miljon på villa då också?

Mvh Mathias
I lånelöftet för en bostadsrätt har man ju räknat med en tänkt kostnad för hyra/avgift. Om den är högre än uppskattad drift/underhåll för ett hus som ofta sätts till 45.000 kr per år skulle du ju kunna få ett högre beviljat lånebelopp på ett lånelöfte för en villa.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Aldeles bortsett från hur banken godkänner en lånenivå eller inte. Så bör man själv vara vaksam över föreningens upplåningsnivå.

Om du köper en villa med 1 milj. i lån. Vilket kanske ger en räntekostnad idag på 13 - 15 000 per år.

Eller om du köper en bostadsrätt och lånar lika mycket. Så är du mer utsatt för ränteändringar i bostadsrätten, eftersom där har föreningen också lån. Om man då tar en relativt ny förening, och en stor lägenhet (som kan vara någorlunda jämförbar ytmässigt med en liten villa/radhus). Då har du kanske en månadsavgift på ex. 7000 i månaden.

Av den månadsavgiften så är kanske 4000 räntebetalningar på föreningens lån.

Om vi då lite pessimistiskt antar att räntan blir dubbelt så hög om två år mot idag. Då ökar alltså din egen räntekostnad med drygt 1000 kr i månaden. Men månadsavgiften till föreningen går upp med ca 4000, pga föreningens räntekostnader.

Nu är detta ett lite extremt exempel, med en såpass låg egen räntekostnad i förhållande till föreningens nivå. Men räntekostnader i den storleksordningen för en förening är inte onormalt i en nybildad förening.

Gör man då ett liknande köp i en äldre förening så är ofta belåningen i föreningen låg, istället har man då troligen högre värmekostnader, och underhåll. Men de kostnaderna kommer då rimligen att ligga ungefär lika om två år, eller bara uppräknade med några %inflation.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.