32 291 läst ·
142 svar
32k läst
142 svar
Hoppas att säljaren går på en nit!
Sida 1 av 10
Det har kanske inte begåtts något formellt fel här, men jag blir irriterad ändå!
En lägenhet i ett populärt område bjuds ut till försäljning för 3 995 000 där en i princip identisk lgh en trappa ner såldes för ungefär 4 275 000 för två-tre månader sen. En förhandsvisning en dryg vecka före officiell visning hålls med fyra potentiella köpare. Efter visningen säger mäklaren att säljaren accepterar budgivning om intresse finns. Lägenheten budas av två av de potentiella köparna upp till ungefär 4 550 000. Efter ett par dagar blir intressenten med det näst högsta budet uppringd av mäklaren som säger att "vinnaren" och säljaren inte kommit överens, att säljaren var besviken att bara två intressenter bjöd på lägenheten och att den officiella visningen kommer att hållas som planerat och att man var välkommen igen (intressenten blev paff och glömde tyvärr att ställa ytterligare följdfrågor...)
I mina öron låter det enbart som att säljaren vill ha mer trots att vinnande bud var 600 000 över utgångspris och 300 000 över vad motsvarande lgh gick för för ett par månader sen. Hade vinnaren inte kunnat fullgöra sina åtaganden eller ångrat sig borde annars rimligtvis #2 blivit tillfrågad om man ville skriva kontrakt.
För mig luktar detta unket och jag hoppas att ingen av de båda budande intressenterna ger sig in i detta ett varv till bara för att hjälpa säljaren att få ut mera cash utan att istället säljaren (och mäklaren) går på en riktig nit!
just my two cents
En lägenhet i ett populärt område bjuds ut till försäljning för 3 995 000 där en i princip identisk lgh en trappa ner såldes för ungefär 4 275 000 för två-tre månader sen. En förhandsvisning en dryg vecka före officiell visning hålls med fyra potentiella köpare. Efter visningen säger mäklaren att säljaren accepterar budgivning om intresse finns. Lägenheten budas av två av de potentiella köparna upp till ungefär 4 550 000. Efter ett par dagar blir intressenten med det näst högsta budet uppringd av mäklaren som säger att "vinnaren" och säljaren inte kommit överens, att säljaren var besviken att bara två intressenter bjöd på lägenheten och att den officiella visningen kommer att hållas som planerat och att man var välkommen igen (intressenten blev paff och glömde tyvärr att ställa ytterligare följdfrågor...)
I mina öron låter det enbart som att säljaren vill ha mer trots att vinnande bud var 600 000 över utgångspris och 300 000 över vad motsvarande lgh gick för för ett par månader sen. Hade vinnaren inte kunnat fullgöra sina åtaganden eller ångrat sig borde annars rimligtvis #2 blivit tillfrågad om man ville skriva kontrakt.
För mig luktar detta unket och jag hoppas att ingen av de båda budande intressenterna ger sig in i detta ett varv till bara för att hjälpa säljaren att få ut mera cash utan att istället säljaren (och mäklaren) går på en riktig nit!
just my two cents
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Fast i ett läge där bud ges efter förhandsvisning så är det väl rätt rimligt att man som säljare tycker OK om jag får ett förhandsbud som är bättre än jag vågar hoppas att kunna få vid en normal visning/budning så..
Nu vet vi ju inte varför säljaren tror sig kunna få avsevärt mer än den liknande lägenheten gick för. Men här kan finnas någon egenskap som i säljarens ögon gör den här lägenheten så mycket mer värd.
Nu vet vi ju inte varför säljaren tror sig kunna få avsevärt mer än den liknande lägenheten gick för. Men här kan finnas någon egenskap som i säljarens ögon gör den här lägenheten så mycket mer värd.
Som sagt säkert inget formellt fel. Om säljaren förväntar sig såpass mycket mer borde väl utgångspriset satts närmare (eller till och med i nivå med!) ett accepterat pris. Uppenbarligen ett lockpris igen...
Kan också nämna att intressent två sett båda lägenheterna och dom är verkligen i stort sett identiska.
Kan också nämna att intressent två sett båda lägenheterna och dom är verkligen i stort sett identiska.
En sak till, det var inte ett enstaka bud att ta ställning till, utan en normal sms-budgivning som sträckte sig över 24 timmar med totalt över 20 bud. Köparna fick ingen information om att det fanns en miniminivå att förhålla sig till.hempularen skrev:Fast i ett läge där bud ges efter förhandsvisning så är det väl rätt rimligt att man som säljare tycker OK om jag får ett förhandsbud som är bättre än jag vågar hoppas att kunna få vid en normal visning/budning så..
Jag förstår att det är frustrerande, men det är ju upp till säljaren om han vill skriva eller ej. Har man 20 bud på lägenheten och man bara har haft förhandsvisning är ju chansen stor att folk står kvar vid sina bud även efter ordinarie söndagsvisning.
Säljaren var kanske nöjd med högsta budet, men sedan kunde de av någon anledning ej fullfölja. Man böjer sig troligtvis ej med budet under då. Vi hade alla troligtvis gjort likadant
Säljaren var kanske nöjd med högsta budet, men sedan kunde de av någon anledning ej fullfölja. Man böjer sig troligtvis ej med budet under då. Vi hade alla troligtvis gjort likadant
Medlem
· Blekinge
· 12 289 inlägg
Det känns som TS är nummer två.
Jag förstår inte riktigt vitsen med förhandsvisningen. Tror man att man kan då kapa åt sig lägenheten till reapris? Det är väl klart att säljaren väntar om han inte kan få lite mer om det kommer fler spekulanter. "Billigare vid snabb affär" gäller inte här.
Eller säljare kanske inte gillar budgivarna som kom på förhand och vill hellte sälja till "rätt" folk.
Jag förstår inte riktigt vitsen med förhandsvisningen. Tror man att man kan då kapa åt sig lägenheten till reapris? Det är väl klart att säljaren väntar om han inte kan få lite mer om det kommer fler spekulanter. "Billigare vid snabb affär" gäller inte här.
Eller säljare kanske inte gillar budgivarna som kom på förhand och vill hellte sälja till "rätt" folk.
Nope, jag är inte #2, men någon i min bekantskapskrets om det har någon betydelse. Jag "förstår inte heller vitsen" med förhandsvisningar, men om man skall undvika att man snuvas på lägenheter som säljs innan visning (det brukar stå "borttagen innan visning" då) så måste man uppenbarligen vara "på" och fråga om det kommer att hållas någon förhandsvisning. När det då hålls en sådan visning och en budgivning startar så levde uppenbarligen spekulanten att det skulle fullföljas - det handlar inte om att få något till reapris eller att kapa åt sig något i det här fallet utan att försöka följa spelets regler - det jag har utmaningar med att uppskatta är att säljaren ändrar reglerna efter hand.Thomas_Blekinge skrev:Det känns som TS är nummer två.
Om jag vunnit budgivningen och sen inte fått köpa hade jag blivit rätt pissed faktiskt, så jag hoppas fortfarande på att #1 och #2 går vidare och tittar på andra objekt och att säljaren står där med lång näsa och 300 000 lägre slutbud i slutändan - Only time will tell
Förhandsvisningar kanske inte är så vanliga i Blekinge, men här pratar vi storstadsregionerna och där verkar det vara mera regel än undantag!
Det handlar inte om det utan att man drar igång en process som man sen i alla fall som det verkar väljer att backa ifrån. Jag vet att säljaren gör precis som han/hon vill, men det innebär ju inte att jag behöver tycka att det är ok, eller?AG A skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 289 inlägg
Jag ser inte att säljaren har ändrat reglerna. Den enda regeln som överhuvudtaget finns är att sälkjaren kan sälja till vem som helst, oavsett buden. Detr finns ingen som helst skyldighet att sälja till högstbudande, vare sig i förhand eller senare.
Men i storstaden gäller kanske andra förhållningssätt.
Som sagt, jag vet att man som säljare gör precis som man vill. I det här fallet använde jag bara ByggaHus som en kanal för att spy ut min galla över den genomruttna fastighets- och lägenhetsmarknadenThomas_Blekinge skrev:Jag ser inte att säljaren har ändrat reglerna. Den enda regeln som överhuvudtaget finns är att sälkjaren kan sälja till vem som helst, oavsett buden. Detr finns ingen som helst skyldighet att sälja till högstbudande, vare sig i förhand eller senare.
När ja sålde radhuset så uppstod en liknande situation, folk ringde och jagade förhandsvisning, blev glad och sa naturligtvis ja, en timme efter visning så fick ja bud 15% över utgångpris, funderade ett tag o tacka sedan nej till budet, pga de mycket stora intresset som fanns för radhuset, visade sig vara ett smart drag, tjänade 200 k till
Det tycker jag är helt ok! Skillnaden är ju att du inte släppte på en budgivning som gick i mål och sen backa - det är där jag har problemet att köpa handlandet.buspojken skrev:När ja sålde radhuset så uppstod en liknande situation, folk ringde och jagade förhandsvisning, blev glad och sa naturligtvis ja, en timme efter visning så fick ja bud 15% över utgångpris, funderade ett tag o tacka sedan nej till budet, pga de mycket stora intresset som fanns för radhuset, visade sig vara ett smart drag, tjänade 200 k till