2 653 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Jordabalksförsäkring eller ej
Hej!
Har precis skrivit på kontrakt för en 1-plansvilla byggd 1985 med krypgrund. Vi tog med ett villkor om att själva besiktiga huset inom 2 veckor, säljaren har förvisso gjort en överlåtelsebesiktning med en bra firma (några rätt allmängiltiga anmärkningar som funnits på alla 3 hus jag bott i innan) men vi vill ha en egen där man även mäter fukt.
Nu till frågan; givet just detta hus (välunderhållet trähus från 1985 med krypgrund), är det mer eller mindre värt att göra en s.k. jordabalksbesiktning jämfört med någon slags "genomsnittshus"?
Jag har läst på och förstått skillnaden mellan den och den vanliga överlåtelsebesiktningen som ej helt uppfyller köparens undersökningsplikt. Anledningen till att jag frågar är att säljaren är en ensamstående mamma som sörjer sin nyligen avlidne make och jag vill ogärna ta en diskussion med henne om att borra i golv och väggar i hennes hus (som det ju ännu är) om det inte är absolut nödvändigt. Fram tills häromdagen hade jag aldrig hört talats om jordabalksbesiktning och det har ju gått rätt bra ändå för både oss och de som köpt hus av oss ändå.
Har precis skrivit på kontrakt för en 1-plansvilla byggd 1985 med krypgrund. Vi tog med ett villkor om att själva besiktiga huset inom 2 veckor, säljaren har förvisso gjort en överlåtelsebesiktning med en bra firma (några rätt allmängiltiga anmärkningar som funnits på alla 3 hus jag bott i innan) men vi vill ha en egen där man även mäter fukt.
Nu till frågan; givet just detta hus (välunderhållet trähus från 1985 med krypgrund), är det mer eller mindre värt att göra en s.k. jordabalksbesiktning jämfört med någon slags "genomsnittshus"?
Jag har läst på och förstått skillnaden mellan den och den vanliga överlåtelsebesiktningen som ej helt uppfyller köparens undersökningsplikt. Anledningen till att jag frågar är att säljaren är en ensamstående mamma som sörjer sin nyligen avlidne make och jag vill ogärna ta en diskussion med henne om att borra i golv och väggar i hennes hus (som det ju ännu är) om det inte är absolut nödvändigt. Fram tills häromdagen hade jag aldrig hört talats om jordabalksbesiktning och det har ju gått rätt bra ändå för både oss och de som köpt hus av oss ändå.
Vid normal "jordabalksbesiktning" så gör man aldrig "förstörande" undersökning. Om besiktningsmannen föreslår "fördjupad undersökning" då som först kan det bli tal om "förstörande undersökning".
Om det inte finns någon lucka till krypgrunden så kan det finnas ventilationsöppningar där man kan stoppa in inspektionskamera och göra lite visuell kontroll, samma sak om det inte finns någon lucka till vinden.
Om det inte finns någon lucka till krypgrunden så kan det finnas ventilationsöppningar där man kan stoppa in inspektionskamera och göra lite visuell kontroll, samma sak om det inte finns någon lucka till vinden.
I beskrivningen till de jordabalksbesiktningar jag läst (4 olika firmor!) står i samtliga att de borrar hål i golv och väggar för att undersöka hur det ser ut under/bakom
Det låter dramatiskt att borra hål i huset för att mäta fukt. Men borrningen sker alltid på ett ställe som är så undanskymt det är möjligt; t ex inne i en garderob. Alla hål täcks igen med lock som är anpassat till det ytskikt som ligger där. Dom som utför besiktningar där man utför borrning är oftast väldigt duktiga och gör det så snyggt det går.
Vår besiktningsman tog försiktigt bort en liten kort skarvbit av golvlisten i en undanskymd hörna i två olika rum och borrade snett ner mot syllen. Hade inte varit svårt att återställa för säljaren om vi inte gått vidare med köpet. Vårt hus från 1959 står på betongplatta. Med krypgrund känns det kanske rimligare att komma åt underifrån, vilket ju i så fall inte förstör för någon.
Jordabalksbesiktning inbokad på tisdag 
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jag blir lite nyfiken. I de andra trådarna om köpet har jag uppfattat det som att du anlitade Anticimex för besiktningen (?).
Men de erbjuder väl såvitt jag vet inte en fullständig jordabalksbesiktning?
Men de erbjuder väl såvitt jag vet inte en fullständig jordabalksbesiktning?
Sant, de har en "nivå 2" besiktning. Lägger man därtill koll av bygglov, tomtkarta, el och VVS får man i princip en Jordabalksbesiktning. Benämningen Jrdabalksbesiktning är inte specifik eller skyddad utan syftar till att man gör en undersökning enligt kraven i Jordabalken så olika tolkar den olika.
Vad jag egentligen menade var en utökad besiktning.
Vad jag egentligen menade var en utökad besiktning.
Klicka här för att svara