Fast man kan - som vi gjorde med vår gamla gasspis - sätta en ram under själva spisen och måla både den och spisens svarta underrede i samma färg som sockeln. Så kommer spisen upp i vår bekväma 90-höjd som alla andra bänkar etc.

Då s a s smälter den in i resten av köket. Det gjorde vi - funkade utmärkt i 10 år till ugn och två av gaslågorna lade av. Sedan fanns inga reservdelar så då blev min dyrgrip tyvärr till sopor.

Hmmm...jag börjar misstänka att du har en händig make/sambo. Djupt orättvist! ;)
Hörru, Ansch. Du verkar vara en fena på 50-tal och tipstypiska detaljer. Jag har startat en tråd under färg/tapeter som har dött ut innan den startat.
Men var tror du att jag hittar ett färgprov på den typ av grönfärg som fanns i kök på 50-talet. Vem kan hjälpa mig med ett NCS-nummer, tror du?
Jag har redan en färg jag gillar, men det vore kul att veta hur långt ifrån den färgen ligger originalfärgen.

Jag knuffar helt skamlöst upp den här gamla tråden i förhoppning om att Barea har bevakning på den och får mail om att den är besvarad. Jag undrar hur det gick, blev det något tidstypiskt kök? Mitt kök från 1959 skulle nämligen inte heller må dåligt av att bytas ut men jag vägrar sätta in ett vanligt IKEA-kök.

Kör på bäckåbölja.
Men glöm bulliga kalleankakylskåp, svarta golv, gula toalettstolar mm. om du ska ha -59 stilen.
3 grå nyanser i köket blev mycket populärt när Sniclac kom och man slapp ifrån den hemska gulnande linoljefärgen som blev matt och smutsupptagande efter ett par år.
Vitt i taket, ljusgrått i väggarna och lite mörkare grått på skåpluckor.

Tidigt femtital kunde ha gulaktig spis med svart häll som fälldes upp när det kokat över.
senare 50-tal var det vit spis och inget annat och plattorna var snabbplattor av spiraltyp.

Någon toalettstol kommer inte på fråga i mitt kök, jag lovar ;-)
Färgerna är inga större problem, vi har fått fram originalkulören både på väggar (inklusive fondvägg med en underbar grå tapet med tekannor!) och köksluckor (som var turkosa) till beskådan. Men att hitta en kökstillverkare som tillverkar kök i rätt modell verkar svårare. Jag känner till Kvänums retrokök och Vedums Jenny, finns det fler?

Byggfabriken gör fantastiska måttbyggda kök i massiv furu, och verkar vara billigare än Kvänums enligt vad jag förstår (och snyggare tycker jag). Vi skulle ha beställt ett sånt om inte lägenheten vi köpt redan haft ett 50talskök i fint skick (som behöver byggas om lite dock).
http://www.byggfabriken.com/sortiment/kok-och-inredningar/

Jag skulle nog INTE välja rostfria vitvaror till ett 50-talskök. Känns bara inte rätt, för mig alltså. Men det är ni som bor där och känns det ok för er så kör på det!

J
Sen finns ju "hybridvarianten" att sätta överfalsade luckor på moderna melaminstommar - Järfällakök t.ex säljer 50-talsluckor som passar på Ikeastommar. Då får du all modern funktionalitet som fullutdragslådor och dämpad dörrstängning men med 50-tals-look.
Själv funderar jag på att använda det konceptet, men bygga på stommarna med lister som målas vita för att slippa se melamin mellan luckorna. Någon som gjort något åt det hållet som vill dela med sig av sina erfarenheter? ;-)

bäckåbölja skrev:
Någon toalettstol kommer inte på fråga i mitt kök, jag lovar ;-) Färgerna är inga större problem, vi har fått fram originalkulören både på väggar (inklusive fondvägg med en underbar grå tapet med tekannor!) och köksluckor (som var turkosa) till beskådan. Men att hitta en kökstillverkare som tillverkar kök i rätt modell verkar svårare. Jag känner till Kvänums retrokök och Vedums Jenny, finns det fler?
var har du fått tag på tapeten med tekannor? tillverkare?

Lång tid har gått...undrar hur det blev med Bareas kök...?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.