G
Nytt köksgolv vad skall jag välja?

Jag vill ha beige i köket med sten puts och trä - typ 20 tal och orientalisk minimallism.

Det ligger en plastmatta och en board. under finns ett grangolv med springor.

Vad tycker ni jag skall göra med golvet?

Behålla boarden tar 1 cm plats på höjden men den dämpar samtidigt
Ta fram grangolvet installera köket och sen lägga en vinylmatta direkt på undergolvet om det behövs?

I hallen utanför köket finns det oljad fiskbensparkett.

tipsa gärna om snygga golv!

BirgitS
Att ha grangolvet som ytskikt är inte tidstypiskt i en bostad från 20-talet som även har fiskbensparkett. På 20-talet var det vanligt med linoleumgolv i kök. Har du kollat på sådana golv?
De är miljövänliga jämfört med vinyl.

Jag tror att man känner springorna i grangolvet om man lägger vinylmatta direkt på det.

Boarden finns av en orsak. Man lägger aldrig plastmattor direkt på brädgolv. Ojämnheterna går igenom.

Brädgolv fungerar i kök, om det inte slabbas och spills nämnvärt i samband med disk och matlagning.

Orientalisk minimalism, vad innebär det?

G
Oientalisk minimalism är avskalat och enkelt kalkputsade väggar äkta material trä sten kalkputs. funderar på hur en plastmatta funkar i konceptet.. :) Det finns klickvinyl som är lite tjockare som jag tror jag kan lägga rakt på plankgolvet..? en golvläggare kanske kan svara?

BirgitS
Vill man ha naturliga material som sten och trä verkar det lite ovanligt att använda plast till golvet. Linoleum är ett naturmaterial och finns och som klickbara plattor man kan lägga själv, Mamoleum Click.

Gucca skrev:
Oientalisk minimalism är avskalat och enkelt kalkputsade väggar äkta material trä sten kalkputs.
Okej, låter mest som det som kallades för medelhavsstil för några årtionden sen, pizzeriastuk.

Gucca skrev:
Det finns klickvinyl som är lite tjockare som jag tror jag kan lägga rakt på plankgolvet..? en golvläggare kanske kan svara?
Det bör framgå i läggningsinstruktionerna etc. för golvet vad det ställs för krav på underlaget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.