Hej alla!

Ny på detta forumet så jag hoppas det ligger i rätt del.

Jag har nyss köpt ett handgjort betongbord av en bekant. Han har gjutit skivan och jag har behandlat den själv med hårdvax olja (någon vit olja).

Såhär har behandlingen sett ut:
1x tunt lager av hårdwax - Väntat någon timme
1x tunt lager hårdwax - Väntat någon timme
1x tunt lager hårdwax - väntat 48h

Efter att jag väntat 48h så ställde jag på en vas och en ljusstake (ingenting som var blött) och har haft det ståendes på bordet i någon vecka. Flyttade på dessa nu och märker till min förvåning att det är 2st stora ljusa ringar på bordet. Se bild

Jag har testat att vänta ett dygn för att se om det måste "andas" och sedan försvinna. - Ingen skillnad
Har testat att blöta ena ringen/fläcken med en blöt trasa och haft liggandes ett tag. - Ingen skillnad

Vad kan ha hänt och orsakat detta?
Vad kan man göra för att åtgärda?

Jag märker också att bordet suger åt sig mycket vatten i allmänhet. Testade att blöta ett litet glas och ställa det på bordet i 5min för att se om det blev en ring, och mycket riktigt så blev det det. - Går inte heller att få bort.

Tacksam för all hjälp :)

• Betongbord med två stora ljusa ringar efter föremål trots hårdvaxoljebehandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handgjort betongbord med två stora ljusa ringmärken efter föremål, närsynt vinkel.
    Skapa konto
  • Handgjort betongbord med ljusa ringar och vattenfläckar efter behandling med hårdvax.
    Skapa konto
Fadai
Du har behandlat betongen som man behandlar trä. Tror att du måste slipa lite och sen behandla ytan med ngt medel/lack e dyl som är avsett just för betong. Kommer inte på vad just nu, men andra här kan säkert ge besked.

Fadai
Jo- Välkommen till forumet!

Jovisst är det trist med dina nynya fläckar. Jag har också rå betongskiva mellan diskho och spishäll. I början var jag väldigt nojig ... hade behandlat den med specialmedel (kommer inte längre ihåg vad - det är 12 år sedan). Numera betraktar jag fläckarna som betongens patina - det blir fler för varje år men nu är de inte lika markanta (pga mängden ;)).

Jag har också rått betonggolv i hela nedervåningen. Visserligen sätter jag inga ljusstakar på golvet men rödvinsfläckar är inte heller kul ...

Inget tips till vad du kan göra men betong - mer eller mindre behandlad - är ganska känsligt.

Fadai Fadai skrev:
Jo- Välkommen till forumet!
Fadai Fadai skrev:
Du har behandlat betongen som man behandlar trä. Tror att du måste slipa lite och sen behandla ytan med ngt medel/lack e dyl som är avsett just för betong. Kommer inte på vad just nu, men andra här kan säkert ge besked.
Tack för välkomnandet :)

Jo.. Grejen är att personen som gjöt (?) detta åt mig sa att hårdwax oljan som han gav mig räcker för att ge bordet ett fullgott skydd mot vatten/spill osv. Han har gjort flertalet.

Googlade lite och det är hårdwax till betong jag har. Men så underligt med dessa "fläckar".

yonna yonna skrev:
Jovisst är det trist med dina nynya fläckar. Jag har också rå betongskiva mellan diskho och spishäll. I början var jag väldigt nojig ... hade behandlat den med specialmedel (kommer inte längre ihåg vad - det är 12 år sedan). Numera betraktar jag fläckarna som betongens patina - det blir fler för varje år men nu är de inte lika markanta (pga mängden ;)).

Jag har också rått betonggolv i hela nedervåningen. Visserligen sätter jag inga ljusstakar på golvet men rödvinsfläckar är inte heller kul ...

Inget tips till vad du kan göra men betong - mer eller mindre behandlad - är ganska känsligt.
Tacksam för ditt svar :) Visst är man nojjig.. Jag vågar ju knappt använda bordet nu. Förstår din idé om många fläckar - då är det ju snyggt på ett sätt men när det ser ut såhär.. Not so much.. Hehe.

Fadai
Ja, jag är ingen expert på betong. Kanske är den lättare att hålla snygg om det är en råare, lite ”ruffig” stil man har. Vitt är alltid kinkigt.

Har du små avkommor kommer bordet bli extra värdefullt den dag de slåss om arvegodset. De kommer ihåg den där rödbetsfläcken ... när en av dem kletade ner ena hörnan med sojasås för att inte tala om alla blåbärs/hallon/tomatketchupfläckarna. De kommer ihåg alla bordsfläckbannor de fick av föräldraskapet som barn och hur dessa fläckar en dag istället blev minnen över de lyckliga barnaåren. Det roligaste är att far i huset satte de två första fläckarna ...

Fortsätt noja en tid till. En dag tar du bara kökstrasan och svabbar upp gegget - och rycker på axlarna.

Skriver 'en som byggde litet minimalistiskt hus för sig och sin hund och som åren därefter blev femfaldig mormor ... ingen ide att måla om än (den älsta bara 11 år) - - -

Redigerat:
  • Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
P
Vi oljade vår ekskiva med hårdvaxolja. Där stog det minst 12 dagar innan man ställer något permanent på bordet. Glas och tallrikar mm går bra efter 48h. Kanske inte riktigt samma som betong, men kanske en fingervisning?

Erik_Hansson skrev:
Vi oljade vår ekskiva med hårdvaxolja. Där stog det minst 12 dagar innan man ställer något permanent på bordet. Glas och tallrikar mm går bra efter 48h. Kanske inte riktigt samma som betong, men kanske en fingervisning?
Jag tror du har hittat det..

Antagligen så var betongen inte "färdig" - dvs helt torr när jag körde första omgångarna av vax och sedan så väntade jag bara någon dag innan jag ställde på saker på bordet. Hade ingen bruksanvisning för vaxet då jag fick detta på "lösvikt ;)"

Fick tips av någon annan att det antagligen blivit känsligare då inte betongen bränt färdigt och var helt kall (legat ute) vid första vaxningen..

Har provat blöta upp fläckarna nu och sedan kört en omgång till med vax och ska vänta 12 dagar nu som du tipsat om.

Får se vad som händer ;)

• Gilla
yonna
  • Laddar…
P
P pulzion skrev:
Jag tror du har hittat det..
Varför tror du det? Såhär står det i manualen:
Ytan kan belastas efter 2-4 dagar och har härdat klart eter 10-12 dagar.
https://herdins.se/wp-content/uploads/Hardvaxolja_Natur-1.pdf

Och som du säger. Det kan ha funnit fukt kvar i betongen, eller att den inte brunnit klart - det tar ju avsevärd tid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.