Jag har en fläkt, underbyggd. Gammal som gatan o knapparna börjar bli kass så jag vill byta ut den.

Vad kan jag använda för fläkt? Vad måste jag tänka på? Alla snygga fina fläktar, är det helt uteslutet att ha när det ser ut såhär??

Om ombyggnation krävs för en nyare fläkt, hur gör man då? Med en nyare menar jag ju en väggmodell.

• Gammal underbyggd köksfläkt med slitna knappar under skåp och ventilationsrör, omgiven av förpackningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns fortfarande många fläktar som är gjorda för att byggas in i skåp. Här är flera exempel: [länk]
Jo det vet jag, men är det då bara att köpa vilken som? Passar alla som är till underbyggnad?

BirgitS
Det kan ju vara bra att kolla vad tillverkaren av den nya fläkten skriver om avstånd till hällen så att den klarar ditt avstånd samt deras monteringsinstruktion så att det går att fästa den på det sätt som det är tänkt. Det underlättar ju om de har röret för imkanalen till vänster också.

Riv bort skåpdelen som sitter och sätt en ny väggmonterad fläkt, eller är det nåt jag missar här?

Griffeltavlan
Det är en vanligt spisfläkt du ska ha.

S ste78fan skrev:
Riv bort skåpdelen som sitter och sätt en ny väggmonterad fläkt, eller är det nåt jag missar här?
Så enkelt vill jag med att de ska va! Är det så?

BirgitS
Måste ju se till att den kan ansluta till imkanalen på ett bra och godkänt sätt.

Leeten Letahusnu skrev:
Så enkelt vill jag med att de ska va! Är det så?
Så gjorde jag iallafall när jag hade sån undermonterad fläkt, bort med skåp, sen kakel och montering av fläkt ,klart

S ste78fan skrev:
Så gjorde jag iallafall när jag hade sån undermonterad fläkt, bort med skåp, sen kakel och montering av fläkt ,klart
Och du behövde inte bygga om nåt på något sätt?

Leeten Letahusnu skrev:
Och du behövde inte bygga om nåt på något sätt?
Fick flytta ett eluttag och bygga en liten låda längst upp eftersom anslutningen till kanalen ej var centrerad, men det var inga problem

S ste78fan skrev:
Fick flytta ett eluttag och bygga en liten låda längst upp eftersom anslutningen till kanalen ej var centrerad, men det var inga problem
Ja min är ju inte centrerad heller. Tack, kanske inte är så komplicerat ändårå :D

Om fläkten idag är dold i ett skåp så är det väl enklast att skaffa en ny dold fläkt – det är ju snyggast och mest diskret. Som BirgitS skriver så kan du enkelt hitta monteringsanvisningar på tillverkarnas webbsidor, så det är lätt att ta reda på vilka modeller som passar under dina nuvarande förutsättningar.

T TowaTei skrev:
Om fläkten idag är dold i ett skåp så är det väl enklast att skaffa en ny dold fläkt – det är ju snyggast och mest diskret. Som BirgitS skriver så kan du enkelt hitta monteringsanvisningar på tillverkarnas webbsidor, så det är lätt att ta reda på vilka modeller som passar under dina nuvarande förutsättningar.
Jo men skåpet ovan är lite sådär halvfult .:p
Men vi får se, fläkten måste bytas oavsett.

Leeten Letahusnu skrev:
Jo men skåpet ovan är lite sådär halvfult .:p
Ah ok, då förstår jag! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.