Hej
Vilket av nedanstående alternativ skulle ni valt, gäller väggen med häll och vask. Ena alternativet så är det mer plats mellan vask och häll samt till vänster om häll (Alt 1) men trångt till höger om vasken om man ska stå där. Alt 2 är det mer rum till höger om vask men mindre utrymme mellan vask och häll.
Är det problem att bara ha 60ish cm mellan vask och häll? för bak etc. används köksön så ytorna runt vask och häll blir mest som avlastningsytor.
Ovanför vasken sitter det ett fönster så det går inte att byta mellan vask och häll.
Tar gärna synpunkter på layout, men köksön ska vara med, det vågar jag inte ändra på...
Alternativ 1 - 4 st 80 cm skåp vid häll och vask. Rejält med utrymme till vänster om häll samt mellan häll och vask. Dock trångt med utrymme att stå vid vasken.
Alternativ 2 - 60,80,60,80,40 skåp vid häll och vask. Ger mer utrymme för vasken (framförallt i vinkeln) men mindre avstånd mellan häll och vask.
Vilket av nedanstående alternativ skulle ni valt, gäller väggen med häll och vask. Ena alternativet så är det mer plats mellan vask och häll samt till vänster om häll (Alt 1) men trångt till höger om vasken om man ska stå där. Alt 2 är det mer rum till höger om vask men mindre utrymme mellan vask och häll.
Är det problem att bara ha 60ish cm mellan vask och häll? för bak etc. används köksön så ytorna runt vask och häll blir mest som avlastningsytor.
Ovanför vasken sitter det ett fönster så det går inte att byta mellan vask och häll.
Tar gärna synpunkter på layout, men köksön ska vara med, det vågar jag inte ändra på...
Alternativ 1 - 4 st 80 cm skåp vid häll och vask. Rejält med utrymme till vänster om häll samt mellan häll och vask. Dock trångt med utrymme att stå vid vasken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativ 2 - 60,80,60,80,40 skåp vid häll och vask. Ger mer utrymme för vasken (framförallt i vinkeln) men mindre avstånd mellan häll och vask.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant så hade jag valt alternativ 2- känns bättre att inte ha vasken vid ett hörn.
Dessutom hade jag övervägt att skippa ena raden hyllor/lådor i köksön och istället haft överhäng (ca 20-30 VM) så att man kan sitta bekvämt där.
Dessutom hade jag övervägt att skippa ena raden hyllor/lådor i köksön och istället haft överhäng (ca 20-30 VM) så att man kan sitta bekvämt där.
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
Vad är diskmaskinen tänkt att vara? (Eller ska ni inte ha någon?) Diskmaskinen bör inte vara mellan häll och ho och då ser jag inte riktigt var den ska gå in, särskilt i alternativ 1.
Vad sägs om att ha alternativ två, men endast 40 cm till vänster om hällen, så att du ändå får 80 cm mellan häll och ho? Kanske finns någon smal variant på DM som går in till höger då?
Förutom problem med diskmaskinsplacering tycker jag annars bra om alternativ 1. Bli bra "undangömt" hörn att ställa diskstället på intill hon och det blir mindre trångt att passera en person som står vid hon när man går mellan häll och kyl.
Personligen hade jag inte valt högskåp med ugn och micro i. Det som står i skåpet över kommer bli väldigt flottigt... Om man inte använder ugnen jättemycket skulle jag haft den under hällen istället och gjort bänkskåp+överskåp istället. Micron på bänken.
Vad sägs om att ha alternativ två, men endast 40 cm till vänster om hällen, så att du ändå får 80 cm mellan häll och ho? Kanske finns någon smal variant på DM som går in till höger då?
Förutom problem med diskmaskinsplacering tycker jag annars bra om alternativ 1. Bli bra "undangömt" hörn att ställa diskstället på intill hon och det blir mindre trångt att passera en person som står vid hon när man går mellan häll och kyl.
Personligen hade jag inte valt högskåp med ugn och micro i. Det som står i skåpet över kommer bli väldigt flottigt... Om man inte använder ugnen jättemycket skulle jag haft den under hällen istället och gjort bänkskåp+överskåp istället. Micron på bänken.
Varför bör inte diskmaskinen vara mellan häll och ho? Rent praktiskt tycker jag att det bästa är att ha diskmaskinen nära diskho så man kan skölja disk och stoppa direkt i maskinen utan att droppa massa vatten på golvet. Jag har inte heller upplevt några problem i vårt kök med att det som står i skåpen i pelaren med ugn/micro blir flottigt. Kommer skarven i bänkskivan ligga precis bredvid diskhon i alt 1? Det skulle jag avråda från, vi valde att göra så av estetiska skäl men det kräver extremt noggrant torkande av skarven för att undvika att det reser sig (beroende på bänkskivans material iofs).windestal skrev:
Vad är diskmaskinen tänkt att vara? (Eller ska ni inte ha någon?) Diskmaskinen bör inte vara mellan häll och ho och då ser jag inte riktigt var den ska gå in, särskilt i alternativ 1.
Vad sägs om att ha alternativ två, men endast 40 cm till vänster om hällen, så att du ändå får 80 cm mellan häll och ho? Kanske finns någon smal variant på DM som går in till höger då?
Förutom problem med diskmaskinsplacering tycker jag annars bra om alternativ 1. Bli bra "undangömt" hörn att ställa diskstället på intill hon och det blir mindre trångt att passera en person som står vid hon när man går mellan häll och kyl.
Personligen hade jag inte valt högskåp med ugn och micro i. Det som står i skåpet över kommer bli väldigt flottigt... Om man inte använder ugnen jättemycket skulle jag haft den under hällen istället och gjort bänkskåp+överskåp istället. Micron på bänken.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Ja, det är svårt att få plats med skärbräda och alla ingredienser och annat som behövs för att laga till en middag. 80 cm anses vara minimimåttet när det bara är en person som lagar maten.M mansjo skrev:
Däremot behövs det bara 30-40 cm på den sida av hällen som inte är mot diskhon.
Visst är det bra om diskmaskinen är nära diskhon men den bör helst vara på den sida som inte är mot hällen och detta för att en person ska kunna tömma diskmaskinen medan en annan person börjar med matlagningen och då behöver stå mellan diskhon och hällen.S Slånberg skrev:
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
En till undran till TS: I båda dina alternativ har du ett 80-skåp under häll, men det ser bara ut som en 60-häll på ritningen. Ska hällen vara 80 cm eller 60? Om 60 cm bred häll räcker får du ju direkt loss 20 cm som då skulle kunna lösa många problem. Mitt förslag då skulle vara: 40 (skåp) - 60 (häll) - 80 (skåp) - 80 (ho) - 60 (DM), sedan hörn. Tillräckligt med plats mellan häll och ho och plats för en normalstor diskmaskin på "rätt" sida om hon. Enda kvarvarande "problemet" är att man då från kyl till häll måste passera ev person vid hon intill köksön, men så länge det är 120 cm mellan är det nog mest ett teoretiskt lyxproblem.
Inte blir det något flott vid skåpen bredvid ugnen. Har haft så i 12 år.
Skulle rekommendera att ha en ho i köksön och en sophink. Det är guld värt, om man som jag preparerade all mat på kökshinkan, hackar, skalar , rensar. Då är det bra med en ho att skölja grönsaker i. Och en utdragbar sophink att slänga renset i.
Skulle rekommendera att ha en ho i köksön och en sophink. Det är guld värt, om man som jag preparerade all mat på kökshinkan, hackar, skalar , rensar. Då är det bra med en ho att skölja grönsaker i. Och en utdragbar sophink att slänga renset i.
Klicka här för att svara