Kök
Miian91: [citat] Precis! Vi har varit och jämfört i butik och de vita luckorna upplevs som gult i tonen mot de bita vitvarorna så det lutar mot rostfritt istället.
sir_daniel: Anmäl skadan till försäkringsbolaget så kan du få antingen det åtgärdat med åldersavdrag eller kontantreglering
Anonymiserad 168520: [citat] Du kan inte lägga en bildekor film? Nu är jag inte expert på detta men borde kunna bli snyggt (om det sitter), tunna och kan vara lättare att ta bort..
Ögonfröjd: Ett alternativ är att ha bara högskåp med ugn, kyl och frys mm. På väggen där vatten och spis är nu. Ha sedan en stor köksö som sitter fast med murstocken där sätter du häll, vatten och diskmaskin m.m
huggan: Du får göra ett nytt hål i golvet på stommen men annars så funkar det .
topmount: Har aldrig behövt mishandla några gängor med bågfil. Håll fast änden med tummen sträck tejpen lite och lägg på. Va nogran man behöver mindre än vad man tror, lägger du på för mycket blir det bara en korv som trycks bort när du gängar in. Klart du får kanske testa någon gång innan det blir bra men det gör inget.
DFYD123: Tror fötterna brukar vara tvådelade...olika längd
Anonymiserad 56656: Fick svar från Fjäråskupan att ”På inbyggd motor behöver man inte ljuddämpare, de är till för att dämpa ljudet från extern motor ner till köksfläkt för att få ner ljudnivån i köket.” Dock så hävdar jag bestämt att det blir tystare med flexrör av den dämpande sorten. Men det får bli ett 2019-projekt. De dämpare som Fjäråskupan har är för långa för min Rustik och
Wide Glide: Tec7 konstruktionslim. https://www.tec7.se/Default.aspx?ID=2683&GroupID=GROUP101&ProductID=PROD501 Miljövänlig lim, fog- och tätningsmassa Livsmedelgodkänd och enligt BREEAM-NOR emissionskrav Gift- och luktfri, innehåller inte ftalater, isocyanater eller skadliga lösningsmedel Har lång hållbarhet i förpackning (18 mån) och tål att frysa/tina upprepade gånger utan att förlora
BirgitS: Vi använder förvaringsfack från Granit som besticklådor. De finns i flera storlekar så man kan anpassa dem till hur stora besticken är och hur stor plats varje sort tar så det blir väldigt lite spillutrymme. De olika facken hakas i varandra så att det blir ett sammanhängande paket. Du får plats med 6 st 8 cm breda fack på 49 cm. Blir det ett mycket smalt utrymme kvar på sidan kan man
BirgitS: Nackdelen med Ikeas stommar är att de inte finns i 50 och 70 bredd vilket kan leda till onödigt stora passbitar, dvs. lite slöseri med utrymmet, om måtten i köket är sådana. Järfälla kök gör också luckor till Ikea-kök.
miroslav_s: Ville bara tacka alla som hjälpte med tips hur jag skulle gå tillväga. Fixade hålet idag, allt blev jättebra. Mvh, Miro HBG
Martin_B: [citat] Nu är det så mycket damm, att nu är det tätt ända upp till taket! Kommer inte in ett enda dammkorn mer där :D ...bara till att måla på sidorna av dammtäcket så är problemet ur världen :D
Smarteus: [citat] Exakt detta jag hittade. Men allmänna råd känns så godtyckliga. Detta står om allmänna råd på wikipedia :) https://sv.wikipedia.org/wiki/Allmänna_råd Allmänna råd är inte bindande. De ger generella rekommendationer om hur man tillämpar en föreskrift och anger hur någon kan eller bör handla i ett visst hänseende. Det allmänna rådet är avsett att vara en hjälp för en
Hammarfall: Kopplingar och anslutningar till blandare samt elen till spisen. Kanske går att återvända, men jag tolkar det som att det ska ingå. Läste lite slarvigt, såg nu att golvlisterna skulle återmonteras.
N.A.F.N_82: Här kan ser man tydligt att det finns/fanns sockellådor som man kan eftermontera på benen. Vart man får tag i dem är en annan fena 2018 http://n63122e021201.blogspot.com/search?q=Sockel&m=1
hscn: Har byggt kökför ca 8 år sedan, delvis med beslag från IKEA. Då kunde man köpa bara beslagen, samma som Blums billigaste. Man kunde komplettera med detaljer från Theofils vid behov. Gjorde en del nya skåp med lådor i köket för ett par år sedan, då stämde inte IKEAS grejor med Blums och man kunde bara köpa kompletta lådor. Valde därför att göra alla inköp från Theofils
engs: Bara två luckor det handlade om men hade liknande bekymmer som dig, hittade inget handtag med rätt CC på hålen. Använde några sådana här istället https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50342478/ (vet inte om det var exakt de, men den typen) så de dolde de gamla skruvhålen utifrån. Edit: I vårat fall handlade det om en befintlig "köksbar" vänd mot matrummet, dvs där handtagen
Herrman5: [citat] Oklart vilket material, känns som någon spån eller laminat skiva. Behöver jag inte förborra i fronten för att använda en systemskruv? Vad skulle vara nackdelen med att använda små träskruv bara?
Anonymiserad 137805: [citat] Lyser den röda lampan på framsidan när den pumpar? då är det inte översvämningsskyddet som löst! har du provat att manuellt vrida fram programverket?
Claes Sörmland: Testa lacknafta skakat med Yes-handdiskmedel och lite vatten.
Fairlane: Ett potentiellt problem jag ser är ventilationen till sovrummet. Det går såklart att lösa bara man inte glömmer bort det.
miis: [citat] Jag har beställt härdat glas, trodde det var standard att det tog 2-3 veckor iaf när jag hörde runt. Jag förstår inte hur flera kilar i form av tändstickor då den borde vila på två som "ligger högst"? Snygg silikonfog,,,,teori och praktik är tyvärr inte samma sak.... Glaset har kommit så ska montera imorgon!
Oldboy: Tunnare trälister går fint att få att följa krokiga ytor så länge det inte är för tvära böjar. Sedan kan man om man vill använda fogmassa av ngt slag om man ändå tycker att det finns ngn glipa här och var som man inte vill se. Alt kan man ta en grövre list/bräda och moderera tjockleken med hyvel/stämjärn/såg så att listen blir rak/parallell med bänkskivan. Alt 2, moderera
Anonymiserad 137805: Ingen plåt bara plastkanaler i ett T plus några rör
Dheri: Tråkigt att det inte passade, men ändå skönt att Ikea fortfarande säljer hela kittet. (och som en fin bonus har du nu lite extra tvål)
Pagno: [citat] Om du sätter ett stöd, längs med skivan, på undersidan så håller det gott och väl med ett enklare järn, likt IKEAs "fixa". Du behöver inte ha något kraftigare än de två millimeter som glipan är.
ricebridge: Staga upp med en bit OSB eller plyfa bakom så är du hemma. Enbart gips kommer visserligen att hålla också, men det skadar inte att vara på den säkra sidan.