2 019 läst ·
29 svar
2k läst
29 svar
Prissänkning när jobbet tar för lång tid?
Sida 1 av 2
Vi har fått hjälp av en snickare att bygga ett ramverk och luckor till våra befintliga stommar
(16 luckor, 5 lådffronter). Det skulle ta 14 dagar och kosta ca 66 000 ink moms. Han ville inte dra rot-avdrag .
I jobbet skulle det ingå montage av diskho och fläkt. Jobbet tog egentligen 8 veckor, och han installerade varken ho eller fläkt, men byggde däremot ett hyllsystem till fläktskåpet. Han kräver det ursprungliga priset. Är det rimligt att kräva en prissänkning eftersom det tog då lång tid och eftersom han inte installerat de saker han lovat? Var är I så fall rimligt att sänka priset till?
(16 luckor, 5 lådffronter). Det skulle ta 14 dagar och kosta ca 66 000 ink moms. Han ville inte dra rot-avdrag .
I jobbet skulle det ingå montage av diskho och fläkt. Jobbet tog egentligen 8 veckor, och han installerade varken ho eller fläkt, men byggde däremot ett hyllsystem till fläktskåpet. Han kräver det ursprungliga priset. Är det rimligt att kräva en prissänkning eftersom det tog då lång tid och eftersom han inte installerat de saker han lovat? Var är I så fall rimligt att sänka priset till?
Jag skulle nog säga att du inte har rätt till något avdrag om man inte avtalat om vite vid försening. Däremot är du berättigad till ROT för snickeriarbeten som gjorts i hemmet. Kanske kan det få ner summan du ska betala.
Sen visst, har förseningen vållat dig någon form av ekonomisk skada så kan du kanske få viss ersättning vid en stämning. Detta förutsätter att du kan bevisa den ekonomiska skadan du vållats samt att det finns ett avtal med datum då arbetet skulle varit klart.
Sen visst, har förseningen vållat dig någon form av ekonomisk skada så kan du kanske få viss ersättning vid en stämning. Detta förutsätter att du kan bevisa den ekonomiska skadan du vållats samt att det finns ett avtal med datum då arbetet skulle varit klart.
Okej, hur fungerar det få med rot om hantverkaren sälj säger "ingen Tot"? Kan jag kräva det av honom? Eller direkt av skatteverket?
Nej, du kan inte kräva det. Men i det läget du är nu så kan du säga typ, ok du är x veckor försenad, lägg 20000kr på ROT så får jag isf 6000kr ”rabatt”. Detta förutsätter ju att han arbetat upp minst 20000kr i din fastighet.
https://www.dt.se/artikel/borlange/firman-gjorde-inget-rotavdrag
https://www.dt.se/artikel/borlange/firman-gjorde-inget-rotavdrag
Nej, du kan inte kräva att hantverkaren ska admistrera rotavdrag. Här uppfattar jag det som att det mesta jobbet inte var på plats, då blir det inte mycket rot.
Mycket av jobbet var nog i hans egen verkstad. Här var han ca 3 timmar/dag 3-4 dagar i veckan under de 8 veckor det tog.D Daniel 109 skrev:
Förlorar hantverkaren något på att dra rot-avdrag?
Det är lite admistrativt jobb. Har han inte vanan att göra det kan det kanske vara ett hinder. Eller också är det svart.
Krävs det att arbetet är utfört på plats för att man ska kunna få rot? Tex tillverkning av skåpluckor och ramar? Eller är det bara själva montaget man får rot för?L Lisa Aurell skrev:
Det lär inte vara praktiskt att tillverka på plats. Men ja det går att få rot om tillverkningen görs på plats. Men det går nog mycket fortare i snickarens verkstad.
Ja, precis, men jag menar: får man inte rot om luckorna tillverkas i verkstaden?
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Finns det något skrifligt avtal/kontrakt?