Vi har fått hjälp av en snickare att bygga ett ramverk och luckor till våra befintliga stommar
(16 luckor, 5 lådffronter). Det skulle ta 14 dagar och kosta ca 66 000 ink moms. Han ville inte dra rot-avdrag .
I jobbet skulle det ingå montage av diskho och fläkt. Jobbet tog egentligen 8 veckor, och han installerade varken ho eller fläkt, men byggde däremot ett hyllsystem till fläktskåpet. Han kräver det ursprungliga priset. Är det rimligt att kräva en prissänkning eftersom det tog då lång tid och eftersom han inte installerat de saker han lovat? Var är I så fall rimligt att sänka priset till?

Jag skulle nog säga att du inte har rätt till något avdrag om man inte avtalat om vite vid försening. Däremot är du berättigad till ROT för snickeriarbeten som gjorts i hemmet. Kanske kan det få ner summan du ska betala.

Sen visst, har förseningen vållat dig någon form av ekonomisk skada så kan du kanske få viss ersättning vid en stämning. Detta förutsätter att du kan bevisa den ekonomiska skadan du vållats samt att det finns ett avtal med datum då arbetet skulle varit klart.

Okej, hur fungerar det få med rot om hantverkaren sälj säger "ingen Tot"? Kan jag kräva det av honom? Eller direkt av skatteverket?

Nej, du kan inte kräva att hantverkaren ska admistrera rotavdrag. Här uppfattar jag det som att det mesta jobbet inte var på plats, då blir det inte mycket rot.

D Daniel 109 skrev:
Nej, du kan inte kräva att hantverkaren ska admistrera rotavdrag. Här uppfattar jag det som att det mesta jobbet inte var på plats, då blir det inte mycket rot.
Mycket av jobbet var nog i hans egen verkstad. Här var han ca 3 timmar/dag 3-4 dagar i veckan under de 8 veckor det tog.
Förlorar hantverkaren något på att dra rot-avdrag?

Det är lite admistrativt jobb. Har han inte vanan att göra det kan det kanske vara ett hinder. Eller också är det svart.

D Daniel 109 skrev:
Det är lite admistrativt jobb. Har han inte vanan att göra det kan det kanske vara ett hinder. Eller också är det svart.
Nej, det var inte svart, men jag kan tänka mig att han tycker det är krångligt..

L Lisa Aurell skrev:
Mycket av jobbet var nog i hans egen verkstad. Här var han ca 3 timmar/dag 3-4 dagar i veckan under de 8 veckor det tog.
Förlorar hantverkaren något på att dra rot-avdrag?
Krävs det att arbetet är utfört på plats för att man ska kunna få rot? Tex tillverkning av skåpluckor och ramar? Eller är det bara själva montaget man får rot för?

Det lär inte vara praktiskt att tillverka på plats. Men ja det går att få rot om tillverkningen görs på plats. Men det går nog mycket fortare i snickarens verkstad.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ja, precis, men jag menar: får man inte rot om luckorna tillverkas i verkstaden?

L Lisa Aurell skrev:
Ja, precis, men jag menar: får man inte rot om luckorna tillverkas i verkstaden?
Nej, det får man inte. Arbetet måste ske i anslutning till bostaden.

T Tosse skrev:
Nej, det får man inte. Arbetet måste ske i anslutning till bostaden.
Okej! Tack!

Finns det något skrifligt avtal/kontrakt?

Darling McFluff SKJB021 skrev:
Finns det något skrifligt avtal/kontrakt?
Nja det finns en smskonversation där pris och tid avhandlas, och vad som ingår. Det bör väl räknas som ett avtal?

• Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.