Vårt kök är från 1959. Första tanken var att slänga ut det mot något höglankt. Men det går inte! Jag älskar köket och har bestämt mig för att behålla så mycket av 50-talet som möjligt. Med nya tidstypiska beslag och ny färg i mild grön på luckorna.

Däremot behöver jag komplettera på andra sidan av köket med nya överskåp och köksbänk. Jag har spanat in Vedums Jenny-serie som är en replika på 50-tal.
Nu till det knixiga.
Ska jag köpa hos Vedum eller be en snickare platsbygga i gammal stil.
Vad har ni för erfarenheter?
Och slutligen. Hur funkar rostfria/aluminium-vitvaror till 50-tal?

Ja, det är ljuvligt. Problemet är bara att vi är fyra i familjen och behöver kyl och frys i fullhöjd. Jag har kollat på Smegs också men det är samma problem där, tyvärr.
Tack i alla fall!

Barea skrev:
Ja, det är ljuvligt. Problemet är bara att vi är fyra i familjen och behöver kyl och frys i fullhöjd. Jag har kollat på Smegs också men det är samma problem där, tyvärr.
Tack i alla fall!
Har ni massor av pengar brännande i fickorna kan ni ju ta två såna här kyl-frysar. De är ju 178cm höga och i princip fullhöjdare..

FAB32P4.jpg

Brännande mycket pengar låter som ett angenämt problem!  ;)
Men tyvärr. Vi tillhör inte dem. Budgeten är begränsad och det är också en av anledningarna till att behålla delar av 50-talsköket och komplettera med nytt.
Vad tror ni är fällorna när man ska återskapa 50-talskök?
Och har ni tips på material som funkar bra?

Nu har jag gjort en antikvarisk insats!
Har precis hämtat skåpsdörrar och lådor från ett kök från 1955 som någon tokstolle skulle byta ut till förmån för ett ikea-kök (obs, inget fel på ikeakök. Jag är bara barnsligt förtjust i 50-tal just nu).
Fick det gratis. Nu gäller det att se vad jag kan använda.
Och att hitta en billig snickare som platsbygger.
Vad säger ni?
Är detta att ta sig vatten över huvudet?

• Gilla
Bibbi Jansson
  • Laddar…
vi lät en snickare göra ett stort skåp i sekelskiftesstil. Han gjorde det dock i sitt snickeri och så satte vi upp det själva (och målade), 1,40 högt och kostade ~7000 kr (vilket är mkt billigare än skåp i specialmått från tex Vedum).  Blev så här

2005_01_26kket004.jpg

2005_01_26kket006.jpg

Vad fint!
Bra tips att snickaren får bygga i sin verkstad och sen sätta upp själv. Det låter onekligen både billigare och bättre.
Hur satte ni upp det i väggen?

Tänkte precis skriva in "varför inte försöka hitta begagnade skåp - många slänger faktiskt fortfarande ut dem"...

...men sen såg jag att du redan gjort det. Kul!

Det kommer säkert att gå bra att hitta en snickare som kan ordna resten. Hittar du ingen genom lokala kontakter så hör med ditt länsmuseum/länsstyrelse/byggnadsvårdcentrum. Dom brukar ha ganska bra koll på hantverkarna i länet.

Lycka till - och lova oss en bild på resultatet sen!

Japp, lovar bild när det är klart (vi hörs 2012!).
Än så länge är måtten från 55-köket helt annorlunda än måtten på 59-köket. Men pusslandet fortsätter. Ska mäta och klippa ut små "pappersskåp" som jag kan laborera med på på en skiss.
Om jag lyckas får ni en bild. Annars kan ni snart se ett 55-kök till salu på Blocket!

Jag vill gärna ha synpunkter på hur milt 50-talsgrönt och rostfria vitvaror går ihop.
Bänkskiva S. Bernadottes Virrvarr. Och svart linoleumgolv.
Vad tror ni?

Svart linoleumgolv? Har du sett något helt svart golv från 1950-talet? Okej från 1980-talet kanske.
Nåt diffust grå-beigeaktigt är väl mer tidstypiskt.  ;) och mer praktiskt.

Förlåt mig, jag är visst otydlig.
Tanken är svarta linoleumplattor. Klassiskt är det svart-vit-rutiga golvet, men det blir för rörigt för ögonen och därför skippar vi de vita plattorna och kör helsvart.
Glömde nämna vitt kakel, 10x10 med svart fog.

Kommer att bli kanonfint!

Och - svart linoleumgolv är så original original från 50-talet det bara går att vara. Gärna med ockragula limmade skarvar som man gjorde då. Ursnyggt - har sett det själv i ett hus byggt 1954 där ALLT var i original. Helt underbart! Men fogen skall nog inte vara kolsvart utan mörkgrå - svart fog fanns inte på 50-talet alls utan den var grå. Den ser svart ut på vita plattor om man tittar noga.

Och ska det inte vara 15x15-kakel?

Jo - för att vara tidstypiskt 50-tal ska det kanske vara just 15 - x 15 kakel men jag har sett allt från 10x20, 15x15 och t o m 20x20 (men just det är inte så snyggt då det ser lite för modernt ut) i original. Just 15x15 var det "universalmått" som då fanns. Så skall man vara "militant 50-tal" är nog 15x15 det "rätta". Men som sagt - det är ju fråga om vad man själv tycker är snyggt. Man har ju inte en äkta kyl från 50-talet heller så där har väl utvecklingen gått lite framåt...

Och svart blankt kakel till gult sanitetsproslin på toaletten...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.