3 744 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Tips på smart lösning med tomyta i hörn
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Vi är det ibland, t.ex. en av oss kan mycket väl stå och göra det sista med en pastasås när pastan blir klar och den andra bär bort pastagrytan utan att den första behöver maka sig åt sidan eller över huvud taget tänka på det. Tycker det är rätt ofta som det är praktiskt att båda kan stå vid spisen på slutet och fixa till det sista.
Det är nog väldigt individuellt. Vi gör det nästan bara vid högtider och som sagt var har vi inte några problem. Om det är viktigt med utrymme framför hällen är nog en 5 eller 6 plattors häll på 100-120 cm att föredra. Det blir inte speciellt mycket mer utrymme runt en 60 häll bara för att bänken är rak. Om ni har möjlighet, åk ut till en köksutställng och testa.MmeMim skrev:
Jodå det förstår jag ang retro, jag tyckte bara det var en liten rolig tvist eftersom det verkar helt ute nu. Å retro betyder faktiskt bara att en stil är en tillbakagång till en tidigare stil. Så egentligen är väl alla bakåtsyftande stilar retro.BirgitS skrev:
Du får gärna välja snedställd spis för mig trots dess nackdelar när det gäller förlorad förvaring och sämre tillgänglighet, utan det jag hade invändning emot var att du kallade det retro eftersom det är en term som används för en stil som är influerad av perioden kring 50-talet. Det har förekommit andra trådar under de senaste åren med folk som väljer snedställda spisar till sina nya kök.
Bra tanke, dock blir spisen snedställd. Jag är övertygad om att jag hatar hörnskåp mer än jag ngnsin kommer ångra mig ang spisen. En närd dröm sen barnsben... Dock är det en intressant tanke som sagt om man får plats eller hur många man är framför spisen. Tycker nästan våran nuvarande spis står sämre för man kan inte plocka ut disken om ngn står vid spisen då luckan fälls ut delvis framför. Jag känner att vi sällan är två vid spisen. Jag blev mest fundersam eftersom vi inte har barn än om det kanske skulle påverka att en ville värma välling och en lagar mat eller så.arneri68 skrev:
Det är nog väldigt individuellt. Vi gör det nästan bara vid högtider och som sagt var har vi inte några problem. Om det är viktigt med utrymme framför hällen är nog en 5 eller 6 plattors häll på 100-120 cm att föredra. Det blir inte speciellt mycket mer utrymme runt en 60 häll bara för att bänken är rak. Om ni har möjlighet, åk ut till en köksutställng och testa.
Vi har ett hörnskafferi, hörnhäll och tyvärr en hörnkarusell. För att minimera risken att stå i vägen för varandra har vi ett extra tapställe vid hällen. Står någon och fixar vid diskbänken går det bra att hämta vatten, kyla kastruller, tina frusen mat etc vid det extra tapstället. Har ni utrymme för ett extra tapställ tycker jag att ni skall planera in ett.MmeMim skrev:
Eller kolla om köttet är klart med second opinion men det kan nog vara lite olika. Jag tillhör de mindre trevliga vid spisen å får noja om ngn rör i det jag lagar.Hemmakatten skrev:
Intressant. Vi har funderat på ett till tapställe eller iaf tömning men då just på en av dessa tomma trianglar jämte spisen.arneri68 skrev:
Vi har ett hörnskafferi, hörnhäll och tyvärr en hörnkarusell. För att minimera risken att stå i vägen för varandra har vi ett extra tapställe vid hällen. Står någon och fixar vid diskbänken går det bra att hämta vatten, kyla kastruller, tina frusen mat etc vid det extra tapstället. Har ni utrymme för ett extra tapställ tycker jag att ni skall planera in ett.
Å jag blir lite avis på ditt hörnskafferi å häll. Där ju just karusellens enorma skåp jag är lite allergisk emot. Vi har för övrigt ett gammalt arbetsskafferi som vi ska använda för att röra ihop ingredienser å köra de flesta köksmaskiner i. Längtar...
Det är ju olika i olika familjer, vi lagar väldigt ofta mat tillsammans, det är ett gemensam intresse.Hemmakatten skrev:
Klicka här för att svara