BirgitS BirgitS skrev:
Håller med, en kropp är väl ung. 50 cm bred och det betyder att två personer tar upp 100 cm och man måste väl stå rätt långt från en 60 cm bred häll/hörn för att det ska bli 100 cm tvärsöver (parallellt med hällen).
25 cm va?

arneri68 arneri68 skrev:
25 cm va?
Ja, om den ena är högerhänt och den andra vänsterhänt och man bara använder en arm var. Men då känns det tämligen meningslöst att vara två vid spisen?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
arneri68 arneri68 skrev:
25 cm va?
Jag brukar bara stå några cm från hällen så att det blir lätt att se hur mycket det kokar i kastrullen på innersta plattan, röra om i en stekpanna på innersta plattan och lyfta en tung pastakastrull från innersta plattan.

Anna_H Anna_H skrev:
Snyggt ja. Men det går inte att vara flera personer vid spisen, finns inget armbågsutrymme.
Intressant aspekt som jag inte funderat på. Brukar man vara det? Vi mätte lite nu och tror det funkar för oss.

BirgitS
Vi är det ibland, t.ex. en av oss kan mycket väl stå och göra det sista med en pastasås när pastan blir klar och den andra bär bort pastagrytan utan att den första behöver maka sig åt sidan eller över huvud taget tänka på det. Tycker det är rätt ofta som det är praktiskt att båda kan stå vid spisen på slutet och fixa till det sista.

MmeMim MmeMim skrev:
Brukar man vara det?
Det är nog väldigt individuellt. Vi gör det nästan bara vid högtider och som sagt var har vi inte några problem. Om det är viktigt med utrymme framför hällen är nog en 5 eller 6 plattors häll på 100-120 cm att föredra. Det blir inte speciellt mycket mer utrymme runt en 60 häll bara för att bänken är rak. Om ni har möjlighet, åk ut till en köksutställng och testa.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du får gärna välja snedställd spis för mig trots dess nackdelar när det gäller förlorad förvaring och sämre tillgänglighet, utan det jag hade invändning emot var att du kallade det retro eftersom det är en term som används för en stil som är influerad av perioden kring 50-talet. Det har förekommit andra trådar under de senaste åren med folk som väljer snedställda spisar till sina nya kök.
Jodå det förstår jag ang retro, jag tyckte bara det var en liten rolig tvist eftersom det verkar helt ute nu. Å retro betyder faktiskt bara att en stil är en tillbakagång till en tidigare stil. Så egentligen är väl alla bakåtsyftande stilar retro.

arneri68 arneri68 skrev:
Det är nog väldigt individuellt. Vi gör det nästan bara vid högtider och som sagt var har vi inte några problem. Om det är viktigt med utrymme framför hällen är nog en 5 eller 6 plattors häll på 100-120 cm att föredra. Det blir inte speciellt mycket mer utrymme runt en 60 häll bara för att bänken är rak. Om ni har möjlighet, åk ut till en köksutställng och testa.
Bra tanke, dock blir spisen snedställd. Jag är övertygad om att jag hatar hörnskåp mer än jag ngnsin kommer ångra mig ang spisen. En närd dröm sen barnsben... Dock är det en intressant tanke som sagt om man får plats eller hur många man är framför spisen. Tycker nästan våran nuvarande spis står sämre för man kan inte plocka ut disken om ngn står vid spisen då luckan fälls ut delvis framför. Jag känner att vi sällan är två vid spisen. Jag blev mest fundersam eftersom vi inte har barn än om det kanske skulle påverka att en ville värma välling och en lagar mat eller så.

MmeMim MmeMim skrev:
Jag är övertygad om att jag hatar hörnskåp mer än jag ngnsin kommer ångra mig ang spisen. En närd dröm sen barnsben...
Vi har ett hörnskafferi, hörnhäll och tyvärr en hörnkarusell. För att minimera risken att stå i vägen för varandra har vi ett extra tapställe vid hällen. Står någon och fixar vid diskbänken går det bra att hämta vatten, kyla kastruller, tina frusen mat etc vid det extra tapstället. Har ni utrymme för ett extra tapställ tycker jag att ni skall planera in ett.

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Hemmakatten
Tror det är väldigt överdrivet att tro att två personer står samtidigt vid spisen. De enda gångerna är då någon eventuellt ska hälla av potatis eller pasta och då kan man väl flytta sig en decimeter eller två.

• Gilla
arneri68
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tror det är väldigt överdrivet att tro att två personer står samtidigt vid spisen. De enda gångerna är då någon eventuellt ska hälla av potatis eller pasta och då kan man väl flytta sig en decimeter eller två.
Eller kolla om köttet är klart med second opinion men det kan nog vara lite olika. Jag tillhör de mindre trevliga vid spisen å får noja om ngn rör i det jag lagar.

arneri68 arneri68 skrev:
Vi har ett hörnskafferi, hörnhäll och tyvärr en hörnkarusell. För att minimera risken att stå i vägen för varandra har vi ett extra tapställe vid hällen. Står någon och fixar vid diskbänken går det bra att hämta vatten, kyla kastruller, tina frusen mat etc vid det extra tapstället. Har ni utrymme för ett extra tapställ tycker jag att ni skall planera in ett.
Intressant. Vi har funderat på ett till tapställe eller iaf tömning men då just på en av dessa tomma trianglar jämte spisen.

Å jag blir lite avis på ditt hörnskafferi å häll. Där ju just karusellens enorma skåp jag är lite allergisk emot. Vi har för övrigt ett gammalt arbetsskafferi som vi ska använda för att röra ihop ingredienser å köra de flesta köksmaskiner i. Längtar...

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det är ju olika i olika familjer, vi lagar väldigt ofta mat tillsammans, det är ett gemensam intresse.

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.