Jag tycker köksöar gör sig bra i öppen planlösning, typ kök med anslutande matplats/vardagsrum. Då har den en bra funktion som avdelare och frukostbord mm. I ett separat kök blir det bara fånigt och trångt om det inte är ett enormt kök vill säga.

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Hela vägen är ju bänkintegrerad fläkt

Nej vi har så högt i tak så suget skulle bli obefintligt. Fick bli Fjäråskupans största takmotor för att klara oset.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Hela vägen är ju bänkintegrerad fläkt
Dom suger fett (INTE) :rofl:

Maxwells demon TotalControl skrev:
Sen är det förjävla trevligt att stå i rummet och se gästerna mm mm när man grejar än stå med ryggen i mot.
Tänk, jag måste vara väldigt gammaldags, som lagar maten innan gästerna kommer.
För då har man ju fullt upp med att ta hand om blommor, servera välkomstdrinkar osv.
Fast det är väl också ganska gammaldags :thinking:

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Jag tycker köksöar gör sig bra i öppen planlösning, typ kök med anslutande matplats/vardagsrum. Då har den en bra funktion som avdelare och frukostbord mm. I ett separat kök blir det bara fånigt och trångt om det inte är ett enormt kök vill säga.
Vi byggde köksö just för att vi har ett litet kök.

Huset är byggt -73 och bänkytorna (de användbara) är bara drygt två meter när man räknar bort hoar och spishäll. Vi bestämde oss för att göra köket till ett arbetskök — dvs matbordet åkte ut. (Vi har en matplats med plats för tio-tolv pers i anslutning till vardagsrummet där vi kan sitta istället.)

Köksön som är ungefär 130 x 130 cm gör en enorm praktisk skillnad. Köket är ett vinkelkök och nu har vi en rejäl yta att jobba vid och det är bara att vända sig om så har vi hoar och rinnande vatten samt spishäll inom räckhåll. Dessutom har skivan ett överhäng där vi har två barstolar så vi kan ta en snabb och enkel frukost eller lunch vid köksön.

Ett annat plus är att köksön är perfekt att duka upp bufféer på när vi har tillställningar för många gäster.
I vårt fall är det köksön som gör köket användbart.

//Ronnie

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
För då har man ju fullt upp med att ta hand om blommor, servera välkomstdrinkar osv.
Snarare hur man umgås och själv vill ha det, finns inget rätt eller fel, eller någon definition av gammaldags.;)

Snarare att det skiljer sig åt mellan oss vad man bjuder sina gäster på.
Förrätten och varmrätten oavsett om det är fisk eller kött ska ju självklart stekas/trancheras/läggas upp ala minute.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Förrätten och varmrätten oavsett om det är fisk eller kött ska ju självklart stekas/trancheras/läggas upp ala minute.
Ni äter alltså aldrig rökt lax?
Eller Janssons frestelse?
Eller ungnsgriljerad skinka?
Eller ugnsbakad potatis?
Eller :cool:

Det är nog så enkelt att TotalControl inte bjuder sina gäster på varken Janssons frestelse eller ugnsgriljerad skinka utan föredrar att steka köttet/fisken direkt innan serveringen. Jag fuskar och kör sous vide men steker precis innan serveringen.

• Gilla
FDT
  • Laddar…
Absolut! Lite kick-off workshop tillsammans i köket (kombinerat med en drink i näven) innan middagen, skapar en fin stämning i ett litet sällskap.
Och ingen panik om gratängen behöver några minuter mer än beräknat :D
Men man får göra precis som man önskar...

Redigerat:
Ni äter alltså aldrig rökt lax?
Eller Janssons frestelse?
Eller ungnsgriljerad skinka?
Eller ugnsbakad potatis?
Eller :cool:
Jo det är smaskens. Om vi bjuder på julbord. Då är köksön perfekt att duka upp all mat på. Annars får det inte plats.
Men det är sällan vi bjuder på flygande Jacob, kassler med ananas i ugn, hemgjord pizza kit mm mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.