Vi har bytt till oss en hyresrätt från 40-talet som vi vill installera diskmaskin i.
Hyresvärden har sagt att det är förberett för det (vilket vi även såg) men att vi måste ta in snickare för att dra ut skåpet där den ska vara. Kan tillägga att möjlighet till diskmaskin var vårt stora krav för att tacka ja till lägenheten!
Nu när snickaren gjort det upptäckte vi till vår förvåning att ett rör sticker ut samt att gasslangen till gasspisen går där.
Är det ens möjligt att få till diskmaskinen eller är det kört?
Gasslangen känns nästan som att den är fastkilad på nåt vis!
Hyresvärden har sagt att det är förberett för det (vilket vi även såg) men att vi måste ta in snickare för att dra ut skåpet där den ska vara. Kan tillägga att möjlighet till diskmaskin var vårt stora krav för att tacka ja till lägenheten!
Nu när snickaren gjort det upptäckte vi till vår förvåning att ett rör sticker ut samt att gasslangen till gasspisen går där.
Är det ens möjligt att få till diskmaskinen eller är det kört?
Gasslangen känns nästan som att den är fastkilad på nåt vis!
Verktygstokig
· Sörmland
· 306 inlägg
Kollade du gamla trådar i ämnet...?
https://www.byggahus.se/forum/threa...i-vaegen-horisontellt-bakom-pa-golvet.291143/
Finns ju ett uttag längst ner på baksidan av de flesta maskiner som skall tillåta att tvärgående rör mm skall få plats.
Mät hur mycket plats det finns och jämför - borde finnas en maskin som passar.
https://www.byggahus.se/forum/threa...i-vaegen-horisontellt-bakom-pa-golvet.291143/
Finns ju ett uttag längst ner på baksidan av de flesta maskiner som skall tillåta att tvärgående rör mm skall få plats.
Mät hur mycket plats det finns och jämför - borde finnas en maskin som passar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Det är nog vanligt att det finns visst fritt utrymme bakom en diskmaskin för om inte annat ska man ju kunna få dit vatten- och avloppsrören. Men du bör kolla noga upp vad tillverkaren har angett för mått i installationsanvisningarna.
Tillägg:
Oj, här kom visst svaren tätt på varandra
Tillägg:
Oj, här kom visst svaren tätt på varandra
Maskinen behöver tyvärr hela djupet!
Det stora problemet som vi kan se är att röret (stammen?) sticker ut vilket leder till att även gasslangen gör det! Vilket i sin tur skull leda till att maskinen står flera cm utanför. I alla fall enligt de uträkningar som Vi gjort på de maskiner som vi tänkt skulle passa. Men vi kan inget och kan såklart ha fel
Det stora problemet som vi kan se är att röret (stammen?) sticker ut vilket leder till att även gasslangen gör det! Vilket i sin tur skull leda till att maskinen står flera cm utanför. I alla fall enligt de uträkningar som Vi gjort på de maskiner som vi tänkt skulle passa. Men vi kan inget och kan såklart ha fel
Martin Berggren skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Hur långt från väggen är gasslangens yttersta del?
Vad är det för diskmaskiner ni har tittat på?
Hur stel är slangen, går det att lyfta den uppåt?
Det ser ju ut att vara någon sorts fäste där, fast det är ju svårt att se på bilden.
Vad är det för diskmaskiner ni har tittat på?
Hur stel är slangen, går det att lyfta den uppåt?
Det ser ju ut att vara någon sorts fäste där, fast det är ju svårt att se på bilden.
Hur högt är utrymmet?
Vissa maskiner har ställbar höjd.
Om ni då bygger en låda över slangen som maskinen står på så kanske det finns tillräckligt med plats om ni skruvar ner maskinens ben till minimihöjden.
Vi hade det omvända - vi ville ha en extra högt monterad bänkskiva (vi är långa) så utrymmet för diskmaskinen blev för högt.
En "låda" under maskinen löste problemet. Kan leta reda på en bild om det är av intresse...?
Vissa maskiner har ställbar höjd.
Om ni då bygger en låda över slangen som maskinen står på så kanske det finns tillräckligt med plats om ni skruvar ner maskinens ben till minimihöjden.
Vi hade det omvända - vi ville ha en extra högt monterad bänkskiva (vi är långa) så utrymmet för diskmaskinen blev för högt.
En "låda" under maskinen löste problemet. Kan leta reda på en bild om det är av intresse...?
Slangen är som mest 12 cm ut från väggen och är så åtstramad att den inte går att rucka på. Mått från vägg till skåp är 60 cm. Vi har tittat på en massa olika och den med lägst djup som vi hittat är 55 cm. Måste vara bilden som är lite missvisande, inget fäste. Kanske kan finnas bakom något annat skål visserligen.
BirgitS skrev:
Får det till ca 83 cm.
Det skulle ju vara toppen om det gick att lösa så!
Bild låter jätte spännande!!
Det skulle ju vara toppen om det gick att lösa så!
Bild låter jätte spännande!!
D doubleH skrev:Hur högt är utrymmet?
Vissa maskiner har ställbar höjd.
Om ni då bygger en låda över slangen som maskinen står på så kanske det finns tillräckligt med plats om ni skruvar ner maskinens ben till minimihöjden.
Vi hade det omvända - vi ville ha en extra högt monterad bänkskiva (vi är långa) så utrymmet för diskmaskinen blev för högt.
En "låda" under maskinen löste problemet. Kan leta reda på en bild om det är av intresse...?
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Det borde gå att knacka bort det där röret som sticker upp, ser ut att vara en pluggad ände? I så fall måste det gå att putta in slangen mot väggen. Och givetvis plugga den nya änden av röret.
det vore ju toppen om det gick. Är orolig att vår privata värd inte skulle gå med på det. Vet du hur dyrt det skulle kunna bli att anlita någon för det? Måste såklart göras fackmannamässigt!
H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Det gör en rörmockare på "några minuter", lite överdrivet. Men en som vet vad han håller på med behöver kanske 3 hammarslag, kompliceras lite av att slangen går där. Alternativt gör man en lite snyggare kapning med en tigersåg. Det kan nog ta 15 - 20 minuter, gjutjärn är hårt att såga i.
Tack!
Har kikat men har inte hittat en maskin än som passar enligt måtten! Måste nog besöka butikerna då alla inte skriver ut måtten på delen längst ner!
Har kikat men har inte hittat en maskin än som passar enligt måtten! Måste nog besöka butikerna då alla inte skriver ut måtten på delen längst ner!
D doubleH skrev:
Vi kör utan sparklådor, men du kan se ”lådan” under diskmaskinen. Borde vara ungefär lika hög som ert gasolrörLarossmann skrev:



