Hej. Jag funderar på att köpa ny gasspis och kollar på nätet, men jag vet inte om det är samma typ av spis som fungerar på stadsnätet dom som använder gasolflaskor?

Hur fungerar dom och är det något som man bör veta?

Du byter munstycken vid brännare för att anpassa till stadsgas el gasol. (Olika tryck och flöde om jag inte minns fel)
Gjort så i ett tidigare hus med både en IGF spis och Smeg häll.
Obs det är en ackrediterad gasmontör/röris som du fr vända dig till för detta. (Var iaf så då jag gjorde mina installationer)

Summa summarum, läs dig till så den nya spisen går att använda på både gasol och gas.

Mazen Mazen skrev:
Du byter munstycken vid brännare för att anpassa till stadsgas el gasol. (Olika tryck och flöde om jag inte minns fel)
Gjort så i ett tidigare hus med både en IGF spis och Smeg häll.
Obs det är en ackrediterad gasmontör/röris som du fr vända dig till för detta. (Var iaf så då jag gjorde mina installationer)

Summa summarum, läs dig till så den nya spisen går att använda på både gasol och gas.
Jag tänkte just byta från en IGF spis/ugn till en smeg, men jag ska göra som du säger. Läsa på modellen och kontakta en firma.

Vad är det att veta? Köper en man en spis/häll för gasol så är inte så mycket mer, kommer sätta in gasol häll i vår komplementbostad, drar kopparrör i plattan och gör förvaring för tuben utomhus..

B bh18ake skrev:
Jag tänkte just byta från en IGF spis/ugn till en smeg, men jag ska göra som du säger. Läsa på modellen och kontakta en firma.
Just Smeg brukar levereras med munstycke för olika "gaser" och själva injusteringen är inte svår i sig, är det från stadsgas till gasol du tänkte gå?

Mazen Mazen skrev:
Just Smeg brukar levereras med munstycke för olika "gaser" och själva injusteringen är inte svår i sig, är det från stadsgas till gasol du tänkte gå?
Nej, tvärtom. Jag tänkte gå från gasol till stadsgas. Jag har en gammal spisinkopplad redan, min förhoppning är att kanske man kan ta koppling från den om det behövs. Det är en IGF festival i rätt trist skick

• Gilla
memento
  • Laddar…
Ja IGF är inte så upphetsande som spis, har du stadsgas redan indragen eller något du skall göra? Vet inte säkert, men tror det är lägre tryck i gasnätet mot gasol så du behöver lite andra dim på rör etc. Bäst att prata med nät ägaren till gasen dom borde kunna rek en ackrediterad montör och dom borde också kunna ge bra svar på vad som krävs för installationen ..

Du pratar om stadsnätet, viktigt är att veta vad för gas som gömmer sig i stadsnätet först o främst. Är det Stockholm är det rimligtvis stadsgas kan även vara annan sort. Alla spisar är inte godkända för stadgas medans merparten är godkända för gasol och naturgas så det är det första som du behöver kolla upp. Har du tidigare haft gasspis så är det förmodligen bara för en gasfirma att byta ut den. Många gasfirmor har inte en susning om hur man byter dysor på ex smeg så om det är Stockholm så är mitt förslag gasservice i Stockholm AB dom vet vad dom pysslar med. Du behöver inte spara något från den gamla spisen utan se till så allt medföljer vid köp av ny.

P
normalt kommer spisarna konfigurerade för stadsgas men det brukar följa med dysor för andra gaser

Electrolux är nog ensamma med att vara förinställda för stadsgas övriga behöver göras om. Igf berrazzoni o lagermania byggs om på svenska lagret vid beställning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.