2 855 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Poängen med uppåtöppnade luckor?
Ska sätta upp skåp över kyl och frys, de kommer ju rätt högt upp, kyl/frys är 190 cm och vi har 280 till tak så det blir 2x40 höga luckor över.
Då började vi prata om uppåtöppnade luckor, men vad är poängen med dessa? Vi har sådana i tvättrummet överst, i skåp vi aldrig använt.. Vad är fördelen mot sidoöppnande skåp?
Då började vi prata om uppåtöppnade luckor, men vad är poängen med dessa? Vi har sådana i tvättrummet överst, i skåp vi aldrig använt.. Vad är fördelen mot sidoöppnande skåp?
Bra fråga...som jag aldrig tänkt på.
Vi har en (!) uppåtöppnande lucka i köket. Varför? Ingen aning, den satt där när vi köpte huset. Är den praktisk? Tror inte det...i alla fall inte som den sitter i vårt kök. Första gången jag skulle öppna den blev jag förvånad, men sen vande jag mig och nu tänker jag inte så mycket på det.
Jag kan dock inte komma på någon anledning att det inte skulle kunna sitta en helt normal lucka på samma plats.
Vi har en (!) uppåtöppnande lucka i köket. Varför? Ingen aning, den satt där när vi köpte huset. Är den praktisk? Tror inte det...i alla fall inte som den sitter i vårt kök. Första gången jag skulle öppna den blev jag förvånad, men sen vande jag mig och nu tänker jag inte så mycket på det.
Jag kan dock inte komma på någon anledning att det inte skulle kunna sitta en helt normal lucka på samma plats.
Om man är väldigt ambivalent över vad som ska vara i respektive skåp...Magnus E K skrev:
Jag tror helt enkelt att det är en designgrej...lite "schpeciaaaal" alltså.
Medlem
· västra götaland
· 15 inlägg
Tror egentligen bara det finns två anledningar till att ha uppåtöppnande lucka:
1. Själva luckan är så låg att man inte får plats med två gångjärn i sidan
2. Man vill av estetsika skäl ha en väldigt bred lucka. Såpass bred att den skulle börja hänga med sidomonterade gångjärn.
Annars är väl en uppåtöppnande lucka mest bara svår att nå till när man ska stänga den?
1. Själva luckan är så låg att man inte får plats med två gångjärn i sidan
2. Man vill av estetsika skäl ha en väldigt bred lucka. Såpass bred att den skulle börja hänga med sidomonterade gångjärn.
Annars är väl en uppåtöppnande lucka mest bara svår att nå till när man ska stänga den?
Japp. Min fru (som tillhör de som behöver en liten pall för att nå de övre hyllorna) gillar inte alls den uppåtöppnande luckan. Jag är lite resligare, så mig stör det inte så mycket. Vår lucka sitter dessutom inte högst upp i skåpet, där sitter en normal lucka.B Bosse Skogis skrev:
1. Nope. I vårt fall är en helt normal storlek på luckan
2. Se 1.
Säg att luckan är 60 cm bred. Säg att du behöver stå på en pall för att nå in i skåpet. Du öppnar en sidohängd lucka, och behöver då backa för att inte få luckan i ansiktet. Det går inte. Du står på en pall. Om luckan bara är 30 cm hög och öppnas uppåt kan du öppna den utan att backa. Det är mina 50-öre i frågan.
Klicka här för att svara