Hej! Funderar om jag ska köpa en diskho som jag kan montera blandaren i eller montera den separat. Går det att få den stabil om man monterar den separat i laminatskivan eller kommer den lätt bli svajig?

• Gilla
AnniB
  • Laddar…
BirgitS
Det går att få en bra blandare stadigt fäst i båda fallen.

Nackdelen med att ha blandaren i laminatskivan är att den skivan är mer vattenkänslig än den rostfria ytan så att det är viktigare att hålla torrt där då..

• Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Med dagens diskbänkar/hoar i rostfritt stål som blir tunnare och tunnare så sitter även blandarna mer svajigt i plåten har jag märkt.

:thumbdown:

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Med dagens diskbänkar/hoar i rostfritt stål som blir tunnare och tunnare så sitter även blandarna mer svajigt i plåten har jag märkt.

Limma en stödbit under plåten som ger stadga åt blandaren.
Gärna av något som inte suger vatten.
En tillpassad bit av plast fungerar. Minst 10 mm tjock.

Krilleman
Det blir inte bättre med korrekt stödplatta i plast från blandartillverkare under blandaren.

Det var bättre förr i detta ärendet!

Vissa tillverkare har även förlimmat en MDF med hål i under hålet i hon.

Svajar tyvärr friskt endå!

Stödplatta och monteringsdelar till blandare, inklusive plastplatta, o-ringar, och metallanslutningar.

Redigerat:
Hemmakatten
Har inte bänkskivor nu för tiden en massiv bänkskiva? Vi hade två bänkskivor. En rostfri bänk och en laminatbänk. Båda med massiva bänkskivor. Inga som helst problem med kranarna på respektive bänkskiva.

Är det IKEA som har så dåliga bänkskivor?

Har min kran i bänkskivan, massiv ek, ren idioti om ni frågar mig. Ska byta ut diskhon till nått där kranen får plats i det rostfria.

Tack för svaren, men eftersom laminaten är känslig i kanterna kör jag nog på alternativet med montering i diskhon istället då.

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Pensla och arbeta in silicon i kanten på hålet på bänkskivan och låt det torka. Och se till att blandaren har en gummiring undertill som blir första tätningen. Rev ut en drygt 30 år gammal skiva med underlimmad ho där det det inte fanns någon fuktskada i blandarhålet.
Satte sedan in en helt rostfri bänk med 1,5 mm plåt och men även den har skiva under plåten men den ska vara fuktsäkrad så hoppade över silicon.
Då får du en blandare som går att dra åt och inte svajar. Har en svajande i fritidshuset placerad i en nedfälld diskho och med förstärkningsbricka men det hjälper inte då hela plåten är svajig.

Fulkemisten
Krilleman Krilleman skrev:

Hur tjockt gods ska man ha i bänken då? Det måste väl gå att få tag i vettig tjocklek om man researchar lite? Projekterar för en hel diskbänk så alternativet att sätta blandaren i skivan finns inte.

Vad menar du med hel diskbänk? En rostfri har 1,2-1,5 mm men inne i den ska det sedan sitta en fuktsäker skiva.
Och vill du lyxa till det kan du få en massiv plåt i 10 mm som diskbänk;)

Fulkemisten
Ja, alltså en hel som i hela bänkskivans yta i ett rostfritt stycke. Inte en bit nedfälld ho i ett annat skivmaterial.

Tja, är det riktigt gjort med fuktsäker skiva inunder diskbänken så brukar det vara 1,2-1,5 mm och då blir det ingen svikt.
Jag köpte min diskbänk från Landskrona Rostfria och de använder 1,5 mm. De sågar skivan så att blandarhålet går genom båda, där jag kört med 28 mm tjocklek totalt.
Sedan kanske andra tillverkare inte gör så utan bara kör en rak linje och då riskerar blandaren hamna enbart på det rostfria.

Isakare Isakare skrev:
Har min kran i bänkskivan, massiv ek, ren idioti om ni frågar mig. Ska byta ut diskhon till nått där kranen får plats i det rostfria.
Inga problem med ekskiva och inoljad med Osmo :thinking:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.