D
datja: Det är ju jättefina skåp du har! Jag hade aldrig bytt ut dem för moderna spånskivelådor.
34 svar · 5,4k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Vi har matt Silestone som bänkskiva och stänkskydd. Den är förvisso sandgrå och inte svart men jag har sett den svarta matta Silestonen och den var riktigt läcker. Prismässigt tror jag de ligger ganska luka.
12 svar · 5,1k läst
M
Madjoh: [citat] Ska prova
4 svar · 3,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det är helt normalt att man besöker några olika köksfirmor för att få förslag innan man bestämmer sig så köksfirmorna är vana vid att folk inte kommer tillbaka.
9 svar · 2,0k läst
N
Nizztos: De hade nog föreslagit detta om det var möjligt för dem. De är inte en lokal firma sa kan spekulera i att de som reser runt och monterar inte kan detta.
17 svar · 5,1k läst
M
Madjoh: Hej, Väggen var såpass sne så när vi montera köksbänken så blev det en glipa. Den största på 2.5 cm och neråt. Alternativ sökes. Lägga i springan men hur? Om vi skulle kakla väggen, kan man då lösa det på något sätt? Mvh Madelene
0 svar · 619 läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Kör på, tycker det blir ett lugnare och mer enhetligt intryck om allt är i samma färg.
3 svar · 1,5k läst
E
Elixir: Vad skulle dom kunna anmärka på kring att använda plywoodskiva? Är den bara stadig så borde det inte vara några problem? Formplyfa som någon föreslog låter ju som en kanonidé om det bara är tillfälligt.
6 svar · 6,6k läst
N
Nizztos: Tror allt har löst sig nu. Det sista var just uttaget till hällen där jag nu sätter en 400 djup lada högst upp sa att jag rymmer ett uttag bakom den ladan. Som bilden fran Mjölsered men uttaget högst upp istället för längst ned.
10 svar · 7,8k läst
·
C
claesborjesson: Jag har precis totalrenoverat 2 stycken rum i källaren, jag har då byggt det hela med IKEA köksskåp vilket jag är mycket nöjd med. Det hela blir mycket stabilt och flexibelt, man bestämmer själv kostnadsnivå genom att välja vilka material min vill ha på fronter och bänkskivor. Bänkskivorna har jag dock köpt , sågat till på Hornbach (blev betydligt billigare), för IKEAS
1 svar · 1,3k läst
A
Alfaromeo1975: Tack för svar :)
3 svar · 1,3k läst
Onsalakorven
Onsalakorven: [citat] No fun... :( men i Brf kan det säkert vara så!
5 svar · 4,0k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Med största sannolikhet när det är en lägenhet så är det inte betong utan putsade gamla dåliga väggar bakom där putsen kommer att rasa sönder när du river i det och detta måste sedan spacklas upp ordentligt. Här ser det dessutom ut som att det sitter ett lager plattor bakom som de av bekvämlighet låtit sitta när de satt mosaiken.
14 svar · 5,6k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Finns ju många aspekter att ta hänsyn till varav tillgängligheten är en stor... lägenhet eller villa med uppfart t.ex. :) Ska du ha bänkskivor i t.ex granit så har de oftast en lev.tid på 8-10 arbetsdagar från mätningen som inte kan göras förrän bänkskåpen är på plats och för att de ska komma på plats måste det nya golvet ha lagts först. Detta innebär att det i så fall kan
1 svar · 2,7k läst
L
lisaguld: [citat] Vi hade opigmenterad hårdvaxolja för att ekskivan var fin i sig. Men vart den ju ljusare. Kan man ha vanlig olja på en hårdvaxoljad skiva?
2 svar · 1,3k läst
A
Andreas_jti: Det går inte att svara på watt utan att veta vilken typ av armatur du har tänkt. Jag skulle rekommendera att du installerar en dimmer så att du kan variera ljusstyrka, du vill antagligen inte ha samma ljus på morgon och kväll. Jag skulle egentligen avråda från pendlade armaturer för det funktionella ljuset, i de flesta fall är det ni bättre att se det som dekorativt och jobba med till
1 svar · 2,5k läst
·
M
mpl: Hej! Gamla blandaren (FRANKE) har gjort sitt och går inte att få tag på reservdelar. Söker alltså efter en blandare som har en separat pip och båda delarna (pip och blandaren) skall monteras på 45° lutning. Se bild. Något tips på passande blandare?
0 svar · 1,4k läst
·
L
Lagerström: Kollat på Stove och Falcon. Skiter nog i de italienska. Polaren har Smeg, snygg på håll men tydligen helt kass. Lofra har jag hört dåligt om också.
2 svar · 2,8k läst
TheImprovisor
TheImprovisor: Jag totalrenoverade mitt kök för några månader sedan. Tak, väggar och golv. Köpte all inredning på IKEA. Resten på Bauhaus. Behöll vitvaror då de bara var dryga året gamla. Landade på runt 40 000 men då gjorde jag jobbet själv med hjälp av gratis kompisar. Köket är större än ditt, men ändå litet. Ca 5 x 2,5 meter. Valde bort överskåp på ena sidan för att få det lite
57 svar · 14,2k läst
·
T
Tribaliztic: Driver måleri och vi målar helst efter köket är monterat. För det första sabbar montörerna väldigt ofta målningen och då vår vi ändå komma tillbaka och fixa, dessutom kan vi när köket är monterat foga igen fula springor osv så det blir ett snyggare resultat helt enkelt. Har haft kunder som velat ha superfinish även bakom skåpen men det är ganska onödiga pengar. Den dan köket
8 svar · 6,8k läst
R
Robert-san01: Kan det vara detta du tänker på? https://www.hth.se/koep-online/tillbehoer/gaangjaern-och-beslag/26891606/barnsakring-till-parluckor-/
1 svar · 2,1k läst
arneri68
arneri68: [citat] Jag håller med dig. Boverket har som sagt rekommendationer, men så länge fläkt/kåp-tillverkaren garanterar brandskyddet kan de monteras lägre. Problemet är nog att köksmontörer har dålig koll på hur kök används. I en tidigare tråd deklarerade en professionell köksmontör att de följer produkternas anvisningar. Står det minst 430 mm mellan bänk och fläkt i anvisningen
3 svar · 2,7k läst
Griffeltavlan
Griffeltavlan: Du kan sätta på en muff i lämlig storlek och sen dra spirorör. Slangar blir aldrig bra för flödet.
1 svar · 2,2k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Med ett rum på 70 kvm och högt i tak lär ju dofterna från ugnen spridas och späs ut rejält så att det blir knappt märkbart efter en liten stund. Förhoppningsvis lär det ju dessutom lukta gott om maten, det är ju lite skillnad mot dofter som kan uppstå just när man steker.
6 svar · 2,5k läst
windestal
windestal: Hur lång tid har gått sedan leveransen? Är det mindre än 6 månader? Isf måste de bevisa att det är ni som gjort fel, det duger inte att säga att de inte skulle levererat så dåligt material. Dra dem till ARN (eller hota med det). Finns många fall hos ARN där köparen fått rätt vad det gäller bänkskivor som liknar detta, tex det här färska:
3 svar · 1,6k läst
B
Bo Berglund: Kom på att jag kunde kapa ena hörnet på undre gångjärnets fäll-lucka. Se bild. Vet ännu inte om det hjälper men jag tror det, handlar ju bara om några mm i vart fall. [bild] Det gick att demontera fäll-luckan genom att knacka ut gångjärnssprinten några mm på var sida. Sen var det enkelt att ta bort hörnet.
1 svar · 2,1k läst
·
P
Politruk: [citat] Strålande. Tack för tips! Bor i ett radhus så får stänga av vattnet i källaren då.
3 svar · 2,9k läst
·
J
jesper33: Kan du få till det med framfötterna så är det bäst, kolla om det byggs intill dig, du ska bara ha en bit på ca 600X600 och det brukar bli en del spill på byggena, svårt att bara köpa en så liten utan att det blir en skiva
7 svar · 4,2k läst
A
AndersS: Japp, och det ska finnas ventilationsutrymme framåt i underkant på skivan. Vissa hällar har också fläktar undertill så det är inte fel med lite extra utrymme. Men här kan du pröva dig fram med t.ex. en passbit ovanför ugnen och anpassa med lådstorlek under ugn, med din bänkhöjd blir det lagom att plåtarna får plats i lådan.
25 svar · 4,8k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Vad är det för golv du tänker på egentligen? Har inte hört talas om något plastskikt ovanpå parkettgolv och om det skulle finnas något sånt så kan ju fortfarande vattnet komma ner mellan brädorna och då ställa till med stor skada.
3 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.