Thyro89 Thyro89 skrev:
Ibland kan även fallet bli att det blir skin på fixen (om man dragit på lite för mycket/långt) innan man hinner dit med att sätta plattan. Då kan fenomenet bli att du får en så kallad ytbränning och där med biter inte fixet i plattan så som det ska :/
Yes, jag tror det var detta som hände.

Thyro89 Thyro89 skrev:
Ett annat knep jag brukar köra är att jag sätter plattan kant i kant med de befintliga och sen skjuter den diagonalt till den fogbredd man önskar.
Yes, som tidigare talare sa, så är det detta jag ska pröva nu =)

Alfredo Alfredo skrev:
Fast TS har väl gjort det:
Om vattnet mäts i liter eller kilo lär nog kvitta.
Säkert sant. Men det är en liten mängd (= mer viktigt) tänker jag. Har ändå vågen framme så why not? =)

Alfredo Alfredo skrev:
Sen tycker jag nog att gräddfil verkar för löst och gröt mer rätt, även om gröt i och för sig kan ha varierande konsistens.
Yep, jag måste erkänna. Klippet jag kollade på var fog, inte fix! :rolleyes:
Nu i efterhand är jag rätt säker på att jag fick till konsistensen riktigt.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jo, 20% för lite vatten är en del, även för fix ... Speciellt som min känsla är att tillverkarna specar mängden vatten i underkant, för att inte få problem med hållfasthet ...
20% för lite vatten märker man ju då fixet är nästan omöjligt att hantera och få ut på väggen.
En 15 kg säck, 3,9-4,5 liter vatten.
Det är ju inget kemiskt experiment man skall bedriva.
Kolla när ett proffs blandar fix, inte mäts det något där inte.
Lagomt krämigt som en välkokt havregrynsgröt. Lätt att arbeta med och ett bra resultat. Svårare är det inte.

• Gilla
Jagheterinteolof och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla tips! Högst värdefulla! Ni är grymma!

Uppdatering

Jag är tämligen säker på att det var skinn på fixet som orsakade plattsläppet. Jisses vad stressigt det är. "Blanda halva påsen (7,5kg) åt gången" sa killen som sålde fixet. Haha, TROLIGT att jag hade hunnit det. Hade stora problem med 1/5. Behöver några fler kakeltimmar under bältet tror jag =)

All respekt till kakelsättare!

Är nästan klar nu. Resten gick ganska bra tycker jag. En och annan platta sitter lite snett på "djupet" så att säga, men det kommer nog att döljas med fogningen. Är riktigt nöjd med resultatet ändå! Har två bitar kvar att kakla, men hann inte med det idag eftersom det är en massa kablar som ska ut och det är lite lurigt och tar tid att få till hål i kaklet. Får prioritera lite golvläggning och annat först under bränningen, eftersom jag måste ha in V/A och DM ASAP! =)

Ett bra sätt att slippa problem med skinnig fix är att köpa fix av bra kvalitet. Är det något som skiljer "märkes"fix från typ kiilto, ardex, mfl från byggvaruhusens egna märken så är det dels hur enkelt det är att få en bra konsistens och dels hur fort dom skinnar. På vägg är båda egenskaperna väldigt viktiga. På golv är det oftast inte så noga. Ser att du använt Casco. Det borde vara ett fix med bra egenskaper.

Vill man slippa plattsläpp så är det oavsett fixtyp en bra idé att vrid-trycka-gnugga plattan i läge så man bryter eventuellt skinn. Dessutom är det aldrig fel att bakstyka plattorna med fix (utöver det fix man har dragit med kammen på väggen). Bara tunt och slätt. Vissa plattor har dessutom den tråkiga egenskapen att de är väldigt dammiga bakpå. Då hjälper inget utom att torka av dom. Bakstyker man plattorna så märker man dammet i tid och kan gör något åt dammet.

En annan trevlig produkt om man ska sätta kakel på mindre ytor i icke våtutrymmen är kakellim. Rätt konsistens direkt och bara att trycka på locket på burken när man är klar. Aldrig att man står där med en halv hink fix för mycket.

• Gilla
Datura och 1 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Vill man slippa plattsläpp så är det oavsett fixtyp en bra idé att vrid-trycka-gnugga plattan i läge så man bryter eventuellt skinn. Dessutom är det aldrig fel att bakstyka plattorna med fix (utöver det fix man har dragit med kammen på väggen). Bara tunt och slätt. Vissa plattor har dessutom den tråkiga egenskapen att de är väldigt dammiga bakpå. Då hjälper inget utom att torka av dom. Bakstyker man plattorna så märker man dammet i tid och kan gör något åt dammet.
Tror inte just dessa plattorna var så dammiga. Har två små ställen kvar att kakla, så jag ska kontrollera det innan nästa gång.
Bakstryka låter ju bra, får se om jag hinner det nästa gång, haha. Det kändes stressigt nog som det var =)

PNO PNO skrev:
En annan trevlig produkt om man ska sätta kakel på mindre ytor i icke våtutrymmen är kakellim. Rätt konsistens direkt och bara att trycka på locket på burken när man är klar. Aldrig att man står där med en halv hink fix för mycket.
Ja, jag fick det tipset av nån, men tyckte inte jag såg så mycket om det när jag googlade/youtubade. De flesta verkade blanda fix. En annan faktor var att jag var inte säker på att det skulle funka på gipsvägg, så jag vågade helt enkelt inte pröva =/
Men har kakellim samma egenskaper som blandfix, fast lite dyrare och passar därmed till mindre engångsjobb (som t.ex. ett kök)? Känns som att det får bli det nästa gång.

En fråga om fogning, när jag ändå är här?
Har ju fasat kakel 20x10 (typ 1,5cm fasning) och är rädd att det kommer bli svårt att foga.
Köpte en fogbräde med en såndär svart botten på typ 1cm, känns som att jag inte kommer kunna komma in helt i fasningarna med den. Några tips?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.