161 064 läst ·
49 svar
161k läst
49 svar
Behandling av betongbänkskiva?
Kokt linolja, övermätta skivan, putsa med trassel, låt det gå en vecka, upprepa i några veckor..
Linoljan reagerar och binder betongen, fyller till viss del upp vissa småhål med linoljan också!
Men ett bra alternativ till att slippa få märken av vattnet är att torka upp det inom rimlig tid!
Linoljan reagerar och binder betongen, fyller till viss del upp vissa småhål med linoljan också!
Men ett bra alternativ till att slippa få märken av vattnet är att torka upp det inom rimlig tid!
Produkter som diskuteras: "Kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
125 kr inkl moms
Läs mer
Tack för tips. Dock handlar det här om en köksbänkskiva med infälld ho och där blir alltid vattenstänk som blir liggande.
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Precis som en ny rostfri diskbänk får repor får betong vattenfläckar. De första känns jättejobbigt och ser förjävliga ut. Men sen får man en fin patina i mina ögon.
Hur blev det med Fila w68 + hårdvaxoljan? Ska försöka mig på något liknande på ett flytspacklat golv som redan är behandlat med Fila w68.jeppeknaster skrev:
Har testat både Osmos top-oil för bänkskivor och den vanliga hårdvaxoljan. Blir fläckar på båda av vatten. Tydligen behöver man försegla betongen med en sk sealer innan ytbehandlingen. Har köpt Fila w68 och kört två varv. Detta ändrade inte färgen på skivan. Ikväll ska jag lägga på ett varv Osmo top-oil.
UPDATE: såg dina bilder, så frågan är väl mer om det blev bra med någon lösning tillslut?
Vilken av ovanstående behandlingsmetoder nämna av gjutaren är bäst för bänkskiva i utekök?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden