Jag är KASS på lim! Det blir aldrig bra.
Nu har jag förstört ett kantband och har en chans till på mig. Därför vänder jag mig hit, för att förhoppningsvis slippa en IKEA-resa extra.

Detta är INTE strykjärnstypen (vilket jag önskar att det var), det är nåt träaktigt på baksidan av laminatbiten... det är nog trä.

På monteringsanvisningen står det att man ska använda "kontaktlim". Senare läste jag på IKEAs FB-sida att det gick bra med vanligt trälim, så det fick bli det eftersom det var det jag hade hemma. Kantbanden jag fick med är konkava (på kortsidan), dvs de buktar konkavt med träsidan utåt, som "C", fast inte så mycket, kanske 2-3 mm, men tillräckligt för att inte ligga plans mot ytan de läggs mot utan tryck. Jag tänkte "det ska väl vara så" och började limma. Strök på lim på laminatskivan och bredde ut det, som det står att man ska göra. På med kantbandet och inte helt otippat så la sig inte de konkava kanterna mot topp/bott av bänkskivan. Ok, så jag vänte helt sonika bänkskivan upp och ner mot golvet, så att den pressade ner kanterna mot golvet så de blev platta. Såg bra ut.
En timme senare lyfte jag skivan och kanterna satt inte fast. Bort med kantbanden igen och skrapa rent från lim. En bit bröts loss i processen. Nu har jag en bit kvar.

Så, hur ska jag göra? Är det normalt att banden är konkava? Vilket lim ska jag använda? Hur ska jag limma? Hur ska jag pressa? Det ser så lätt ut på anvisningen, men näe, det blev precis som jag trodde... katastrof.

• Gilla
TorbjörnG
  • Laddar…
Fulkemisten
Trälim behöver presstryck för att fästa. Mycket högre än vad bänkskivans egen tyngd ger. Testa med limknektar, ju längre skiva desto fler. Om du använder en bräda som mellanlägg så räcker nog 2-3 knektar per meter.
Den rena spånskiva som jag antar att snittytan utgörs av är nog inte tillräckligt slät heller. Trälim funkar genom att väta träfibrerna och gå in i dem, nybearbetat trä är bäst då det annars bildas en naturlig ligninhinna som hindrar limmet att tränga in. Kanske är en annan vidhäftningsprodukt att föredra. Testa även att lacka snittytan och sedan slipa, kanske behövs flera lager med mellanslipning. Lycka till.

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Trälim behöver presstryck för att fästa. Mycket högre än vad bänkskivans egen tyngd ger. Testa med limknektar, ju längre skiva desto fler. Om du använder en bräda som mellanlägg så räcker nog 2-3 knektar per meter.
Den rena spånskiva som jag antar att snittytan utgörs av är nog inte tillräckligt slät heller. Trälim funkar genom att väta träfibrerna och gå in i dem, nybearbetat trä är bäst då det annars bildas en naturlig ligninhinna som hindrar limmet att tränga in. Kanske är en annan vidhäftningsprodukt att föredra. Testa även att lacka snittytan och sedan slipa, kanske behövs flera lager med mellanslipning. Lycka till.
Ok, men då är nog bänkskivans snitt kass nu då, eftersom en mängd trälim redan sugts in i laminatet? Nu blir det ju typ torkat lim att limma mot =)
Pattex "No more nails" kanske funkar? Brukar limma golvsocklar med det. Trycker in dem i typ 30 sekunder och sen sitter de som berget. Eller hur är det med Pattex Kontaktlim egentligen? Jag har båda produkterna hemma. Superlim?

Fulkemisten
Vet inte hur något av limmen är faktiskt. Testa då du ju redan har skivan. Tid är ju också pengar. Jag hade nog köpt en annan bänkskiva. Tror inte de där billiga laminaten med kantremsa går att få ens i närheten av acceptabelt tyvärr.

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Vet inte hur något av limmen är faktiskt. Testa då du ju redan har skivan. Tid är ju också pengar. Jag hade nog köpt en annan bänkskiva. Tror inte de där billiga laminaten med kantremsa går att få ens i närheten av acceptabelt tyvärr.
Jag tror helt enkelt att jag gör nåt fel. Använder fel lim, eller fel påstrykningsmetod. För lite eller för mycket. Ska testa med kontaktlim nu. Instruktionerna på limtuben löd "1. stryk på båda ytorna, 2. låt limmet torka i 45 minuter, 3. pressa samman ytorna i 3 sekunder".... Ja, 45 MINUTER. Verkligen? =)
Om inte det funkar ska jag testa "No more nails"...

Kontaktlim fungerar. Du kan sedan knacka på det limmade med gummiklubba eller något mellanlägg och hammare så det blir riktigt sammanpressad. Lägg inte på för tjockt med lim och stryk ut det jämt, t.ex. pensel, för lägger du på för tjockt kan du inte pressa samman tillräckligt.

A AndersS skrev:
Kontaktlim fungerar. Du kan sedan knacka på det limmade med gummiklubba eller något mellanlägg och hammare så det blir riktigt sammanpressad. Lägg inte på för tjockt med lim och stryk ut det jämt, t.ex. pensel, för lägger du på för tjockt kan du inte pressa samman tillräckligt.
Prövade faktiskt detta igår med en liten bit av kantbandet som gick av och det satt ju mycket bättre än trälim i alla fall, men lämnade nån millimeter luft längst upp som inte vill lägga sig (åker bara tillbaka när jag trycker/knackar in det).

Hur som helst verkar det som att den första biten jag limmade har blivit mer plan nu. Efter flera omgångar av lim har nog träet mättats och sugit in en del lim, som gjort att fibrerna kortats och böjningen minskat, gissar jag.

Jag funderar på att ta den biten (den täcker fortfarande hela) och bara smacka på "No more nails" och hoppas på det bästa. Wish me luck! Jag återkommer med resultat!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.