HJÄLP!

Jag kaklar kök. Alla säger att det är så lätt, men nä, jag lyckades klanta till det.

Efter att ha lagt typ 0,5kvm ramlade en platta ner av sig självt efter ca 1h. Toppen!

Jag misstänker att jag blandat fixen fel.
Jag gjorde exakt enligt anvisningen på förpackningen.
Närbild av förpackningen för Casco Multifix med blandningsanvisningar, skadad och delvis veckad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

15kg fix med 4,35L vatten står det.

Eftersom jag visste att jag inte skulle hinna så långt, så blandade jag 1/5.
15/5 = 3kg
4,35/5 = 0,87L
Jag vispade rejält och det blev tillslut INTE som gräddfil, som snubbarna på Bauhaus-filmen sa. Det blev typ gröt, som stått lite för länge. Jag körde på ändå, för vad vet jag? De sa ju att man skulle göra enligt förpackningen...

Ok, så vad gör jag nu? Kan man inte räkna så som jag gjort? Är det fel konsistens? Höll vi på för länge (ca 50 minuter in satte jag sista plattan)?

OBS! Jag bör nämna att jag rev ner typ hälften av plattorna (de jag lätt fick ner)... Jag rensade upp fixen där de suttit. Går det bara att smälla på nya plattor där igen utan problem?

Ett tips, blanda på vikt, inte volym ...

Sen jag började göra pizzadeg seriöst har jag insett att volymmått kan visa ungefär vad som helst ... har du mätt 0,87 liter med decilitermått finns det en stor risk att du egentligen fått knappt 0,8 deciliter per mått...

Jag brukar köra digitala köksvågen och en liten bytta när jag blandar mindre mängder fix ..

• Gilla
Jagheterinteolof
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:

Sen jag började göra pizzadeg seriöst har jag insett att volymmått kan visa ungefär vad som helst ... har du mätt 0,87 liter med decilitermått finns det en stor risk att du egentligen fått knappt 0,8 deciliter per mått...

Jag brukar köra digitala köksvågen och en liten bytta när jag blandar mindre mängder fix ..
Yes, det har du rätt i!

• Gilla
Reinhold G
  • Laddar…
Att en platta ramlat ner låter ju konstigt
Dom brukar ju suga fast så det är svårt att flytta dom efter en halvminut.
Vad hade du för tandning på spackelspaden du förde på fixet med och hur väl tryckte du fast plattorna i fixet?

GoC GoC skrev:
Att en platta ramlat ner låter ju konstigt
Dom brukar ju suga fast så det är svårt att flytta dom efter en halvminut.
Vad hade du för tandning på spackelspaden du förde på fixet med och hur väl tryckte du fast plattorna i fixet?
6x6mm (20x10-plattor), det skulle vara rätt enligt försäljaren.
Jag tryckte ganska hårt, kanske för hårt (om det går?) nu när jag kollade en extra gång på youtube-klippen...
Jag satte plattorna ca 0,5cm till höger och liksom lirkade in dem rätt in i krysset, som jag läst nånstans att man ska göra.

J Jagheterinteolof skrev:
6x6mm (20x10-plattor), det skulle vara rätt enligt försäljaren.
Jag tryckte ganska hårt, kanske för hårt (om det går?) nu när jag kollade en extra gång på youtube-klippen...
Jag satte plattorna ca 0,5cm till höger och liksom lirkade in dem rätt in i krysset, som jag läst nånstans att man ska göra.
Kan vara att du tryckt så mycket så att fixen liksom släppt greppet.
Jag brukar sätta plattan ner mot dom angränsande och ”skjuva” upp dom till den fobbredd jag önskar. Sen ett litet lätt tryck så är dom på plats och röra sig inte. Använder varken snöre eller kryss men vattenpass. Blir tillräckligt bra ändå och fogen tar effektivt bort eventuella inexaktheter

• Gilla
Tony Björnberg och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Kan vara att du tryckt så mycket så att fixen liksom släppt greppet.
Jag brukar sätta plattan ner mot dom angränsande och ”skjuva” upp dom till den fobbredd jag önskar. Sen ett litet lätt tryck så är dom på plats och röra sig inte. Använder varken snöre eller kryss men vattenpass. Blir tillräckligt bra ändå och fogen tar effektivt bort eventuella inexaktheter
Bra tips där! Jag ska göra ett nytt försök.

För övrigt kollade jag precis några fix-filmer igen och det ser nog ändå ut som att jag fått rätt konsistens. Jag tror bara att jag var för långsam (mätte en massa och hade problem med att få ut fixen bra.

Men nu har jag lite mer kött på benen. Om ni inte hör av mig i denna tråden igen gick det nog bra =D

Tack!

Bästa svaret

Ibland kan även fallet bli att det blir skin på fixen (om man dragit på lite för mycket/långt) innan man hinner dit med att sätta plattan. Då kan fenomenet bli att du får en så kallad ytbränning och där med biter inte fixet i plattan så som det ska :/

Ett annat knep jag brukar köra är att jag sätter plattan kant i kant med de befintliga och sen skjuter den diagonalt till den fogbredd man önskar.

• Gilla
Skorpan90 och 1 till
  • Laddar…
Fast TS har väl gjort det:
Eftersom jag visste att jag inte skulle hinna så långt, så blandade jag 1/5.
15/5 = 3kg
4,35/5 = 0,87L
Om vattnet mäts i liter eller kilo lär nog kvitta.

Sen tycker jag nog att gräddfil verkar för löst och gröt mer rätt, även om gröt i och för sig kan ha varierande konsistens.

Är man inte så snabb på att sätta kakel så kan det vara bra att inte göra som de gör på många filmer, dvs. dra ut fix på en kvadratmeter vägg, och sen passa in plattorna. Jag brukar sätta fix på plattan istället, det gör det lite lättare att få ett jämnt lager, och man slipper spill. Det tar dock längre tid....

Redigerat:
Om ni inte hör av mig i denna tråden igen gick det nog bra =D
Inte OK. :thumbdown: Här förväntar vi oss även återkoppling när det gått bra! ;):)

Alfredo Alfredo skrev:
Fast TS har väl gjort det:
Om vattnet mäts i liter eller kilo lär nog kvitta.

Sen tycker jag nog att gräddfil verkar för löst och gröt mer rätt, även om gröt i och för sig kan ha varierande konsistens.
Tja, jag tycker nog att "liter" är ett volymmått ... ;)

Det jag ville åt är att många mått (det är främst decilitermått jag kollat, och det verkar rimligt att TS använt ett sånt för att mäta upp 0,87 liter vatten) visar för lite, dvs en deciliter vatten är inte en deciliter, utan snarare lite mindre. Tar man 10 gånger med ett mått som bara är 0,8 deciliter betyder det att man fått 0,8 liter vatten, dvs. 20 % för lite ... I pizzadeg och fix är det skillnaden mellan win och epic fail som kidsen säger ... :)

Bra tips där! Jag ska göra ett nytt försök.

För övrigt kollade jag precis några fix-filmer igen och det ser nog ändå ut som att jag fått rätt konsistens. Jag tror bara att jag var för långsam (mätte en massa och hade problem med att få ut fixen bra.

Men nu har jag lite mer kött på benen. Om ni inte hör av mig i denna tråden igen gick det nog bra =D

Tack!
Nybörjarfel nr 1
Man är för noga, gjorde själv samma. Mätande och allt för noga och kletande med fixet innan man funnit rätta metoden att få på det. Kletigt å slabbigt blir det, men är enklare att tvätta av efteråt än att pillra och vara för noga under tiden.
Nu är det mer att kleta på fix, stor yta då det bara är att sätta dit plattorna, mindre då det skall mätas och kapas.
Fix på plattan då jag sätter dit dom oftast små bitarna vid taket.

Tja, jag tycker nog att "liter" är ett volymmått ... ;)

Det jag ville åt är att många mått (det är främst decilitermått jag kollat, och det verkar rimligt att TS använt ett sånt för att mäta upp 0,87 liter vatten) visar för lite, dvs en deciliter vatten är inte en deciliter, utan snarare lite mindre. Tar man 10 gånger med ett mått som bara är 0,8 deciliter betyder det att man fått 0,8 liter vatten, dvs. 20 % för lite ... I pizzadeg och fix är det skillnaden mellan win och epic fail som kidsen säger ... :)
En jäkla skillnad på Pizzadeg och 10 kg fix.
Den där degen är ju väsentligt mycket kinkigare än fixen.
0,87 liter är knappt 1 liter, det duger mer än väl för att blanda kakelfix. Fogen är däremot lite mer känslig för mängden vatten för att bli trevlig att arbeta med.

GoC GoC skrev:
En jäkla skillnad på Pizzadeg och 10 kg fix.
Den där degen är ju väsentligt mycket kinkigare än fixen.
0,87 liter är knappt 1 liter, det duger mer än väl för att blanda kakelfix. Fogen är däremot lite mer känslig för mängden vatten för att bli trevlig att arbeta med.
Jo, 20% för lite vatten är en del, även för fix ... Speciellt som min känsla är att tillverkarna specar mängden vatten i underkant, för att inte få problem med hållfasthet ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.