Kök
Petronell: [citat] Yes! Precis som ni sa: Det var energiregulatorn som var trasig. Min modell hade utgått. Men genom att tillskriva kundtjänst på Electrolux fick jag reda på vilken 2-zons regulator som jag kunde använda i stället. Beställde en ny, fick den med posten igår. Nu är den på plats och spisen fungerar som den ska igen. Jag, och speciellt min fru håller med i omdömet: ”En av de bästa
Lundampere: [citat] Har typ ett exakt likadant kök och tänkt göra typ samma, därför jag drar upp en 3 år gammal tråd, är lite nyfiken hur resultatet blev. Hoppas trådstartaren skulle kunna lägga upp några bilder.
AndersS: Inga problem med andra diskmaskiner till IKEA, de flesta kan man skruva upp så de hamnar mot underkant av bänkskivan. Sedan får man kapa till en passbit och skruva fast med vinklar nedertill som hamnar i höjd med underkant på bänkskåpen.
pepparsalt: Hej! Jag skulle vilja få köksbänken utbytt. Hela paketet, att någon kommer in, mäter bänken och alla ställen för köksho, spis etc, monterar bort den existerande köksbänken och sätter upp en ny. Finns det företag där ute som gör ett sånt jobb? Och har någon av er tips på bra hantverkare i så fall? Det är i Järfälla (Stockholm)
jimmywest: [citat] Enligt boverket, möjligtvis, men man går efter produktsanvisningarna som säger rätt mått för just den modellen, då det är olika filter och olika avstånd beroende på vad man har för typ av spis.
jonko: När vi ställs inför ditt problem brukar vi sätta en mellankoppling mellan vägg och blandatemed extra uttag och gänga på en ballofix där som matar vidare till diskmaskin, nackdelen är att blandaren hamnar längre ut från väggen men det brukar vara den smidigaste lösningen.
Lopex: Hej, är den ubderlimmad, ser ut att vara planlimmad på bilden?? M3n kolla hur stor täkringen är på blandaren, dom brukar vara runt 55/7mm då kan man förstora hålet lite, men känns som den sitter väldigt långt bak.
t.umo: [citat] Tack för input, vi ska ballingslöv kök o de har ju en massa dekton bänkskivor o tror det totala slutpriset landade på 97 tusen m arbete o underliggande diskho 2 st o planlimmad häll. Men hittade samma dekton kreta skivan som vi vill ha på ageltio.se för ca 2 tusen kr mindre löp m. Det finns en sida som heter inaloc.se tror jag som kommer från Spanien men då landar man ändå
Henke92: Bör jag i sådana fall gå till byggvaruhandeln och kolla om denna t.ex.? eller ännu grövre? https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/fästdon/infästning-expander/plugg/universalplugg-ux-sk-8x50-5st-006220112
Marlen Eskilsson: Nu har jag inte sett någon av bänkskivorna du nämner, men generellt så har jag alltid ångrat mig när jag har valt det snålare alternativet och efter några år bytt upp mig (vilket ha gjort det hela dyrare än om jag valt rätt från början). Komposit ger en lyxigare känsla rent generellt och kommer att höja standarden på hela ditt kök. Så har du råd, så är mitt råd att välja
Hallauja: [citat] Okej. Tacksam för all hjälp. Nu vet jag iallafall vad felet är.
farbror j: Ärendet har ordnat sig, och vi webshoppar en rätt del. Det går sannerligen inte att få hela kittet, i plåt, på byggvaruhusen. Det var bra att jag fick veta av immobil att man inte får ha plastdetaljer för då hade det varit lättare!
Kristallen: Många bra svar hittills, för att svara på vilken sten det är så vet jag inte mer än att det är chiffer och då ska man inte använda produkter med syra i sig vad jag har förstått
mugatu: En annan lösning istället för fönsterlöst sovrum skulle kunna vara att bygga ett platsbyggt sovloft. Låt långsidan av sovloftet aggera låg vägg där du kan ha bokhylla och sätta upp/ställa tv:n. Sedan har du förvaring under loftet. Höjden beror ju lite på vad du har för takhöjd. Denna idéen tror jag personligen är det bästa alternativet då du slipper den instängda
tttomten: Snyggare ja kanske men troligen lite mera opraktiskt att kröka ryggen dom extra centimetrarna.
major_tom: att allt ska vara så jäkla bökigt! hm får se om jag kan knö in ett 84-hål nånstans i bottnen ändå..
Anita B: Hej! Vi håller på att göra om ett stort rum i ett gammalt missionshus till ett kök. Vi vill gärna ha en frihängande frånluftsfläkt (ej kolfilter) över en "halv" köksö (se bifogad ritning). Är det ens möjligt, med tanke på takhöjden som är 3,20 m? I så fall vad behöver vi tänka på för att det ska bli så bra som möjligt? Som alternativ har vi att flytta hällen där diskhon
Anonymiserad 168520: Ser lite ut som foten på en elektrisk tandborste men har tyvärr inget bra förslag på medel för att ta bort. Om du vet märke på laminatet kanske de har förslag på kemikalier som fungerar utan att skada.
BirgitS: [citat] Uppvikt plastmatta är ett av de tre sorters golvskydd som Säkert Vatten rekommenderar. De två andra är prefabricerade golvskydd och klinker med uppvikt tätskikt under skåp och en meter utanför. I samtliga fall komplettering med golvavlopp och vattenlarm eller detektor till läckagebrytare. [citat]
BirgitS: Ja, det var så jag tolkade installationsanvisningen. Dock är det ju en del jobb med det eftersom det kan påverka takanslutningen och fläktröret måste ju bort också, så det var därför jag föreslog att ha den längre ner i stället.
vedklyv: [citat] Måste man köpa tillbehör för att hällen ska fungera, kan man lika gärna behålla sin traditionella elspis med plattor.
Jens33: Sätt den korta under hörnskåpet under de långa på sidorna, markera med fin penna skarv linjen och kapa. Blir det nån milimeter glapp, kör med vit fog.
Lena Petterson: Jag fick av en passerande granne tipset att sätta en tunn plastpåse ( som de som finns i fruktdisken) i en fiskelina och suga genom med dammsugare. Detta fungerade på första försöket och fort gick det!:)
kenneth5828: Håller med cancerman_777, trodde du hade köpt epoq redan.
Nyikåken: [citat] Ok, jag sliper nog ner den för bästa resultatet, provar på undersidan innan jag penslar på.
Spanky78: Tack för svaren! Nu hittade jag skivor på Bauhaus bara för det. Har kollat där flera gånger tidigare utan resultat...
Lopex: [citat] Intressant, skulle du kunna ladda upp en bild på skarvarna? Ursäkta OT
Gerd61: [citat] Ja det kanske det är. Iaf bättre än den som är nu. Vet bara inte hur jag får bort den. Den sitter med silikon