Hej!

Jag hade ett stycke sibirisk lärk kvar efter trallbygget på balkongen och gjorde ett knivblock att lägga i lådan av lärksrycket för att skona knivarna som annars låg i en hög i lådan.

Inte supervackert men det fyller en fin och uppskattad funktion för mig - knivarna slits mindre. Men lurar jag mig själv? Kommer knivarna att rosta av lärken? Man säger väl att trallskruv ska vara rostfri som ska sättas i sibirisk lärk, men det rådet kanske är irrelevant i torr miljö som i en kökslåda?

Tacksam för kloka tankar, länktips osv. Jag frågar förstås åt en vän! :)

• Hemmagjort knivblock av sibirisk lärk i en låda, med knivarna organiserat insatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Bra arsenal med knivar din kompis har skaffat!
Så länge luftfuktigheten i lådan är låg lär det inte rosta

Man brukar väl oftast använda rostfri skruv till all trall.

Är inte knivarna av rostfritt stål?

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Steeldragon
Trallskruven ska väl vara rostfri för att den oftast används utomhus, inte för att det är något speciellt typ av trä?

Steeldragon Steeldragon skrev:
Trallskruven ska väl vara rostfri för att den oftast används utomhus, inte för att det är något speciellt typ av trä?
Vet inte hur det är på sibirisk lärk men för cederträ måste man använda rostfri spik/skruv då ceder innehåller en naturlig syra som skapar det goda rötskyddet. Eftersom sibirisk lärk också har bra rötskydd så kan det vara samma där..

Svaret på TS fråga är väl att knivarna med största sannolikhet är rostfria? Dessutom krävs det vatten för att frigöra dessa syror så att dom kan angripa metallen, så i ett knivställ som försvaras inomhus spelar det ingen roll.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi som inte har råd med lärk får nöja oss med bonnfura och masonit.
Men jag har satt knivarna skavfötters så ryms lite fler.

Knivar organiserade skavfötters i träblock av bonnfura och masonit i en kökslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
LillaRackaren
  • Laddar…
Och jag vill inte ha ett ställ med eggen ner i en träbit. Kor med vanligt block och eggen uppåt- Tar plats på bänken men värt den platsen men har då inte den mängden som på bilderna utan klarar mig med 2 bra vanliga kockknivar och 1 skalkniv. Finns plats för någon mer men känner inget behov.

Åsa Lund
Och jag bantar ner antalet knivar så jag klarar mig med en magnetlist på väggen...

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Ni gav mig en tankeställare med bilderna av knivställ. Har ett stående på bänk och ett liknande bilder i låda, med en massa knivar, men för tusan vi använder ju bara fyra av knivarna dagligen. Så nu blir det utrensning, de fyra som används hamnar på en ny magnetlist på vägg och 2-3 file/styckknivar i halverat lådställ, samt det stående blir ved. De överblivna får hamna i verkstan eller skrot.
Tack för den tankeställaren!

• Gilla
LillaRackaren och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Svaret på TS fråga är väl att knivarna med största sannolikhet är rostfria? Dessutom krävs det vatten för att frigöra dessa syror så att dom kan angripa metallen, så i ett knivställ som försvaras inomhus spelar det ingen roll.
Jag tror det är här svaret ligger, självklart borde knivarna vara rostfria redan från start så att jag inte borde behöva oroa mig. Jag har dock sett att om man (aldrig jag såklart :)) råkar lämna en kniv (antagligen rostfri) i diskhon/på arbetsyta i metall för länge så kan eggen rosta på stället där eggen och metallen nuddar varandra om det ligger en droppe vatten där. Men med knivblocket så kommer jag oavsett bara lägga in knivarna torra, även om en bra sak med traditionella knivblock i lämpligt trä är just att träet absorberar ev droppar och håller knivarna torra. Jag får helt enkelt bli utan den sistnämnda funktionen.

Tack alla andra för era tankar. Egentligen borde även vi banta bort någon kniv. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.