Hej,

Har ambitionen att bygga en köks enligt följande (se bild).

På IKEA säger dom att man aldrig får ha mer än 25cm överhäng utan stödben, säljaren kunde inte svara på ifall det gäller alla bänkskivor eller bara de tunnare. Jag glömde fråga varför, är det för att den inte ska välta, eller för att risken finns att skivan går av...?

Min layout skiljer sig lite från det jag diskuterade med säljaren på IKEA. Någon med synpunkter, behövs ett stödben i nedre vänstra hörnet?

Tack på förhand

• Planritning av kökslayout med måttangivelser, inklusive ett 25cm överhäng utan stödben.
Jag fick svaret att skivan kan gå av/bli skadad om man belastar den med ett längre utstick. Däremot kunde man sätta konsoler tyckte dom.

• Gilla
andost
  • Laddar…
Beror lite vad för skiva du ska, ser inga problem om du har komposit ifrån Ceasar Stone eller silestone, annars är ju konsoler ett säkert kort!

L Lopex skrev:
Beror lite vad för skiva du ska, ser inga problem om du har komposit ifrån Ceasar Stone eller silestone, annars är ju konsoler ett säkert kort!
Ikeas bänkskivor av kvartskomposit är också silestone (de är märkta SILESTONE på undersidan). Däremot skulle jag inte riskera att bryta av en bänkskiva som kostar ca 20000. Risken är att den bryts av om man belastar den för mycket. De är iofs armerade men det är nog bättre att vara på den säkra sidan här...

Välta är ju lätt att förebygga med bra förankring värre med att råka knäcka skivan vid för stor belastning. Du får väl undvika att sitta just där överhänget är ;)
Med det sagt, jag har 40 cm överhäng utan något som helst stöd :)

A andost skrev:
Ikeas bänkskivor av kvartskomposit är också silestone (de är märkta SILESTONE på undersidan). Däremot skulle jag inte riskera att bryta av en bänkskiva som kostar ca 20000. Risken är att den bryts av om man belastar den för mycket. De är iofs armerade men det är nog bättre att vara på den säkra sidan här...

Det å hade jag ingen aning om faktiskt! Men säljer ikea 20mm eller äre bara deras 5mm på alu/träram? Då är det en skillnad, jag har stampat allt vad jag kan på kanten vid ho-hålet på en silestone utan att den gick av

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.