Vi ska sätta upp en diskmaskin som inte kommer att stå mellan två skåp, utan bara ett, vilket betyder att vi måste ha någon form av anordning som garanterar stabilitet (för lucköppning/stängning).

Jag ritade upp en ful paint-bild där man lättare kan se vad jag menar och en lösning som jag tänkte mig kanske kunde funka.

Enkel Paint-ritning av plan för att montera en diskmaskin bredvid ett skåp med stödjande reglar och vinkeljärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu får man ju tänka på att detta ska hålla för tusentals öppningar/stängningar om året. Är det så här man brukar göra?
Några vana köks-snickare (ex. TomasJor? =) som kan bekräfta att detta kommer funka, eller kanske har en bättre idé? Vill gärna slippa dra ut allt igen och knåpa ihop nåt när bänkskivan ligger på sen....

C
Oj, det där såg väldigt överarbetat ut. Vår maskin har en enkel täcksida på ena sidan kort och gott. Har inte ens bemödat mig att skruva fast maskinen och upplever inga stabilitetsproblem.

C cpalm skrev:
Oj, det där såg väldigt överarbetat ut. Vår maskin har en enkel täcksida på ena sidan kort och gott. Har inte ens bemödat mig att skruva fast maskinen och upplever inga stabilitetsproblem.
Haha, story of my life!
Det låter ju bra, men sitter täcksidan bara i själva maskinen och inte förankrad i något annat? Dvs. som min ritning fast utan reglerna och vinkeljärnet?

Bästa svaret

C
J Jagheterinteolof skrev:
Haha, story of my life!
Det låter ju bra, men sitter täcksidan bara i själva maskinen och inte förankrad i något annat? Dvs. som min ritning fast utan reglerna och vinkeljärnet?
Nä, täcksidan är skråspikad i golvet och bänkskivan. Men några vinkeljärn eller reglar där det får plats, är nog en bättre/stabilare lösning.

Ska ni ha diskmaskin från Ikea med?
Jag har precis monterat en, och den skulle spännas upp mot bänkskivan mha benen på maskinen. Sen sitter det bara två skruvar i varje sida... Jag har bara ett 30-skåp på ena sidan och trodde det skulle bli sladdrigt, men det känns stabilt...

C cpalm skrev:
Nä, täcksidan är skråspikad i golvet och bänkskivan. Men några vinkeljärn eller reglar där det får plats, är nog en bättre/stabilare lösning.
Ja, det låter ju lite som att min lösning är lite overkill. Men det låter hur som helst att det ändå är bäst att vänta tills bänkskivan är på plats.
Jag tänker att jag kör på din lösning istället, fast jag sätter nog täcksidan i en regel som jag sedan fäster i golvet och på ovansidan sätter jag vinkeljärn upp mot bänkskivan! Då kan jag nog sätta en passbit med vinkeljärn mot täcksidan också sen =)

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ska ni ha diskmaskin från Ikea med?
Jag har precis monterat en, och den skulle spännas upp mot bänkskivan mha benen på maskinen. Sen sitter det bara två skruvar i varje sida... Jag har bara ett 30-skåp på ena sidan och trodde det skulle bli sladdrigt, men det känns stabilt...
Yes, DM från IKEA (HYGIENISK).
Det står i intruktionen till min DM att det ska vara 0mm mellan bänkskiva och DM, så det kanske är det de menar då? Jag snackade med IKEA och de sa att jag får lösa det själv, men inget om att det räcker att pressa upp maskinen. Hå hå ja ja... men det verkar ju i alla fall som att den sitter rätt stabilt med tipsen jag fått i denna tråden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.