Hej,

Jag söker tips på bänkbelysning till vårt IKEA Metod kök. Köket är L-format med ett hörnskåp. Jag har tittat på IKEA Omlopp och Strömlinje.

Omlopp går bort eftersom varje egen ljuskälla måste matas med kabel. Det blir alltså en kabel i varje skåp.

Strömlinje kan man koppla ihop ljuskällorna med varandra. Det minskar ju antalet kablar att dra. Men hur löser man hörnskåpen? Ska jag fortsätta dra listen rakt fram in mot hörnet så att säga? Då behöver jag ingen extra kabel till den ljuskällan som ligger under hörnskåpet eftersom jag matar den genom att koppla ihop med linjen från de övriga skåpen så att säga, men inte så snyggt. Eller ska jag dra den vinklat under skåpet? Då kommer jag behöva mata den med en egen kabel. Se illustrationer

Eller finns det bättre lösningar som inte har IKEA på paketet?

Mvh
Mattias

• Enkel ritning av L-format kök med röda linjer som föreställer planering för bänkbelysning och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk illustration av L-format kök med belysningslösningar och kabeldragning för hörnskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
  • Gilla
nightzero
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns system där LED-tejp/lister kan kopplas ihop flexibelt med små korta sladdar. Vi har handlat från Xcen och de kan tillverka korta sladdar enligt önskemål (ex. hörn en bit ner på [länk] ) och de har även anslutningar/mellankopplingar för LED-tejp på sidan [länk].
Ser mycket intressant ut. Jag har varit i kontakt med dem idag och de var väldigt hjälpsamma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.