N
nova383: Hej. Ändrade min trappa mellan entréplan o bottenplan. Blev mycket bättre planlösning o bättre att gå i, men hade glömt varför jag hade den åt andra hållet innan.... Det var för att kunna sätta avlopprören på väggen synliga i tvättstugan under. Nu är trappan i vägen : / Är det OK att dra avloppet "inne i syllen" ? Tänkte 75mm vinklat med 2x45. behöver i såfall borra hål fö
0 svar · 497 läst
L
Lopex: [citat] Har Du rätt i, men att bära en skiva på högkant och ställa ner på högkant är inte direkt rymdforskning!
19 svar · 6,6k läst
J
Jimp: https://m2.ikea.com/se/sv/p/lysekil-vaeggplatta-vit-ljusgra-betongmoenstrad-80396399/ Skulle det fungera att limma på dessa över kaklet? Har efter tvättning upptäckt att flera plattor har flisor avslagna, samt taskig fog.
9 svar · 2,0k läst
·
L
lordi: Tex Purus har silbrickor till sina diskbänkar. https://www.purus.se/produkter/produkt/silproppbricka-intra/
63 svar · 33,5k läst
·
Fulkemisten
Fulkemisten: Egentligen är det väl köp först, dra matning och kanal sen. Men skit i det, gjort är gjort så nu får vi börja tänka. Skulle det funka att sätta ett doslock med ledningsuttag och placera ett utanpåliggande eluttag längre upp på väggen? Inget av det kommer synas väl?
1 svar · 3,6k läst
·
C
ConfidentEngineer: [citat] Tack för svaret! Jag går över uttaget en sista gång och sen kopplar jag in hällen. Jag hade nyligen en elektriker hemma som letade jordfel och han sa att allt jag hade gjort dittills var rätt och att jag lugnt kunde fortsätta.
2 svar · 1,8k läst
Rabbithole
Rabbithole: Jag har en Mora blandare med sådan funktion. Fast det är inbyggt då så tycker det borde kunna finnas
2 svar · 875 läst
A
AndersS: Svart behöver dessutom inte bli för mörkt om någon är orolig för det om man har rätt förutsättningar. Vi har har i grunden kombinerat med vitt, rostfritt, ek och lite gråtoner, samt ett ljust kök med många ljusinsläpp och all belysning är dimbar, även fläktens. En helt rostfri diskbänk hjälper också till att spegla ljuset. Bilden tagen nu på morgonen. [bild]
17 svar · 17,6k läst
·
A
abe: då bumbar jag en 7 år gammal tråd, vann jag då? söker typ samma, länkarna i denna tråden är ju liiiite gamla
12 svar · 14,0k läst
·
K
Kanin: [citat] Nej det har vi inte känt! Dock är vi fel personer att svara på det eftersom vi nästan bara använt varmluftsfunktionen och testat pizzaläget nångång. Resten av funktionerna har vi inte provat än. Eftersom inget roterar i micron finns en tendens till ojämn uppvärmning ibland, skulle väl vara det.
6 svar · 3,7k läst
K
Kanin: [bild] [bild] Tog precis bort vårat klinker i hallen på betong. Använde en slagborr med hammar funktion och en mejsel. Alla plattor borta på en timme eller två, det som tog tid sen var att få bort all fix som syns på andra bilden. Använde en hård spackelspade att hacka med. 1973 ligger ju i riskzonen för att kunna innehålla asbest så jag hade gjort en asbest-analys. (gjorde här hemma)
1 svar · 1,4k läst
·
m2h
m2h: [citat] Absolut jag också, men har en bekant som vitmålade köket för 3 år sedan och det har redan börjat spricka i spegeln på alla köksskåp vilket är synd.. Vad gör man åt det? Vill gärna höra någon mer som har målat om köket, står det sig längre tid? +10år.
2 svar · 1,6k läst
·
M
magnu: Man använder den biten som man kapat av som borrmall
6 svar · 9,5k läst
J
jannebmw: Japp koppla ihop med reglagen i kåpan O skrota ur motorn i den! Tänkte själv göra det om ett tag
1 svar · 2,2k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Vi har en stenskiva som tål söl, kladd och diskställ, men annars har vi diskställ, med plats för diskmedel, -borste och trasor etc. som understa hyllplan i överskåpet ovanför diskhon så man slipper se det men ändå är lättåtkomligt samt att det blir mer lättstädat med färre prylar på bänken.
6 svar · 2,8k läst
·
N
Nizztos: Jag förutsätter att snickarna som skall göra jobbet har koll på detta men vill ändå veta vad folk haft för erfarenheter så att de inte gör saker som sedan kanske inte blir så bra. Mitt golv som jag senare skall in med är dessutom relativt tjockt med sina 25mm. Vad behöver man tänka på när man ställer köket på undergolv? Saker jag kan inse är att man måste ha långa nog ben
0 svar · 894 läst
F
fredrik.johansson: Jag har fyra lådor under vasken och komposten på luckan. Fyra lådor är betydligt enklare att rymma än 6. Du måste ju inte ha alla fraktionerna under vasken, jag kör pappersförpackningar, plast, restavfall och blandat. I blandat hamnar glas/metall/batterier som man enkelt sorterar ute vid tunnan.
1 svar · 1,0k läst
tttomten
tttomten: Ser bra ut :-) Härligt att kunna hjälpa till. Vi har alla våra luckor att fylla.
11 svar · 2,8k läst
·
S
Stensson11: [citat] Ikea hade åtminstone så förut. Då följde en bricka med. Så en rejäl bricka + skruv så är du hemma.
1 svar · 1,5k läst
lunarayo
lunarayo: Så fin teakhylla ovanför spisen :)
5 svar · 5,2k läst
·
K
koolla: [citat] Haha. Ja det blev det. Råkade nog scrolla för långt.
4 svar · 1,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Visst finns det värmetåligt silikon eller limkladd att köpa, just för att använda i kaminer och ugnar?
1 svar · 4,5k läst
·
T
toolman77: Fungerar det inte med dubbelhälftande tape? Sådan som man monterar t.ex speglar på väggar med.
9 svar · 3,4k läst
S
steve5432: Tack för era tips! Vi tar till oss dem! Inte lätt med litet kök... /S
3 svar · 1,9k läst
·
Gammelnörden
Gammelnörden: Varför måste ni ha kyl och frys till vänster om dörren? När jag ritade in ett asymmetriskt skafferi med yttermått 125x95 cm, fick jag plats med fristående kyl och frys jämte. Förutsatt att måtten stämmer på er ritning, för jag har utgått från den exakt. Jag har antagit att ni tänkt bygga ett hörnskafferi och då vill jag varmt rekommendera asymmetriskt. Man rationaliserar bort
28 svar · 4,7k läst
·
M
Mattias--: [citat] Ne precis. Från golv till undersidan av bänken är det 82cm. Så kommer få såga/dela på sockeln med. Det ska inte vara en integrerad diskmaskin.
2 svar · 3,6k läst
·
H
Hybridnyckel: En kakelplatta bakom vedspisen har spruckit och jag skulle vilja limma ihop den. Att byta ut enbart den plattan tror jag inte blir bra, då den oundvikligen kommer se mkt nyare ut. Skulle va om man hittar likadana gamla isf, men vill inte leta ihjäl mig, utan limmar hellre ihop den gamla. Men vad ska jag använda? Blir ganska varmt där, men det är i hörnet bakom varmvattenbehållaren så
0 svar · 2,4k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Dessa är absolut såååå mycket bättre och används av bl.a Smedstorp kök och Ballingslövs kök. Själv sätter jag dessa till mina kunder som valt t.ex ett Marbodal eller HTH-kök också för att slippa de andra skitclipsen. https://www.byggahus.se/forum/threads/letar-clips-till-sockel-i-koek.274407/
5 svar · 15,5k läst
R
RJMS: Instämmer, oerhört värdefullt att ta del av alla erfarenheter, något som förhoppningsvis hjälper till att undvika (större) misstag när jag senare i vår ska ta mig an golvet på uteplatsen och -rummet. Tänkte köra kraftigt utspädd vattenglas och minska vattenmängden i några steg, sen en variant med såpa (grön) som ska vara ung som steinfix 60, för efterbehandling. Återmatar när
27 svar · 53,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.