Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tycker att Claes är alldeles för kategorisk och inte har rätt.

Menar att ni har absolut rätt att se byggdagboken. Problemet här är väl snarare att byggaren inte har någon byggdagbok och inte har något att visa. Han kan dessutom anlitat svart arbetskraft med allt vad det innebär.

Kanske ringa Arbetsmiljöverket, Facket, Skatteverket, Immigrationsverket e.dyl. och be de komma på besök.
bra ide. jag kontaktar facket. de vill ju granska byggdagboken. det tråkiga i det här fallet att det är inhemska närboende gubbar som jag anlitade för att jag var så trött på såna som inte kan språket och åker och köper skruv hela tiden :rofl: jag hade fel där.

Claes Sörmland
Menar att ni har absolut rätt att se byggdagboken.
Den där absoluta rätten att få se en byggdagbok, var hittar man lag- eller avtalsstöd för detta?

Det låter nästan lite kategoriskt...

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Tror varken ABS 18 eller hantverkarformuläret 17 innehåller krav på byggdagbok, till skillnad från AB 04 och ABT 06. Så jag håller på Clas givet att det är en konsumententreprenad och att avtalet i det här fallet inte avviker från standardavtalen.

Eller är det egentligen personalliggaren ni är ute efter eftersom Skatteverket togs upp som någon att ringa?

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
K Kastar_spjut_i_radhus skrev:
Tror varken ABS 18 eller hantverkarformuläret 17 innehåller krav på byggdagbok, till skillnad från AB 04 och ABT 06. Så jag håller på Clas givet att det är en konsumententreprenad och att avtalet i det här fallet inte avviker från standardavtalen.

Eller är det egentligen personalliggaren ni är ute efter eftersom Skatteverket togs upp som någon att ringa?
Gar-bo sa att byggdagboken består av tre blad. ett till beställaren, ett till facket och en till byggaren typ. i alla fall ett ex till beställaren. Jag är beställen. Men jag har inte heller hittat några regler om byggdagboken. Det var därför jag ställde frågan här. Men jag ska ställa den till andra också. Kommunens konsumentvägledning? e

Läs denna så kanske innebörden av en byggdagbok klarnar. https://www.kilpatricktownsend.se/dagbokssigneringar-bevisar-inte-godkanda-ata-arbeten/

Speciellt detta:
"I denna del delade hovrätten således tingsrättens bedömning om att noteringar i en dagbok enbart utgör entreprenörens uppfattning om olika sakförhållanden som denne bedömer vara av betydelse och att dessa anteckningar därmed inte utgör underrättelser enligt AB 04."

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
tack

V vaxtuna skrev:
Min byggare vägrar lämna ut byggdagboken till mig som är beställare.
Vad kan man göra för att tvinga honom.
Håll inne betalningen. Då blir det nog fart på byggaren.

K KalleHarEttHus skrev:
Håll inne betalningen. Då blir det nog fart på byggaren.
jag har hållit inne betalningen. Men då lämnade de bygget. Och håller sig borta.

Hemmakatten
Ok, jag pudlar. Men i alla de fall jag anlitat hantverkare så har jag fått en byggdagbok tillsammans med fakturan.

Tyvärr, TS, så lär den byggfirman hålla sig borta och aldrig komma tillbaka. Förhoppningsvis har du inte betalat de mer än det arbete de utfört.

Du får tyvärr leta nya hantverkare. Lägga detta bakom dig ich sikta på att slutföra ditt projekt.

Försök lägga detta bakom dig om det inte är så mycket förluster att du bör stämma dem. Men det kostar i juristkostnader så summan du kräver bör vara riktigt hög

Redigerat:
Ok, jag pudlar. Men i alla de fall jag anlitat hantverkare så har jag fått en byggdagbok tillsammans med fakturan.

Tyvärr, TS, så lär den byggfirman hålla sig borta och aldrig komma tillbaka. Förhoppningsvis har du inte betalat de mer än det arbete de utfört.

Du får tyvärr leta nya hantverkare. Lägga detta bakom dig ich sikta på att slutföra ditt projekt.

Försök lägga detta bakom dig om det inte är så mycket förluster att du bör stämma dem. Men det kostar i juristkostnader så summan du kräver bör vara riktigt hög
Jag har också kommit till den slutsatsen och börjat upphandla resten av bygget. Men samlar fakta för eventuellt domstolsförfarande. Jag har nu betalat ungefär det jag skulle betala för den här delen av bygget men innehållit betalning därutöver i väntan på mer info från byggaren. som inte kommer. då kan vi ju inte göra uppgörelse.
Men innehållet i byggdagboken ska ju stämma med annan information som de har lämnat och annat som framkommit t ex att de skirver "murat" när de varit och köpt skruv tre mil bort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.