64 416 läst ·
116 svar
64k läst
116 svar
Rörmokarna har spridit asbest i huset: kan jag kräva sanering?
Då tycks du ha svar på din fråga, det är entreprenören som får ta detta. Lite olyckligt att du drog iväg och började förhandla med underentreprenören om att ta in ett annat företag (OCAB) istället för att gå via entreprenören. Men är det akut med dammet så är det naturligtvis förståeligt att du kände att du ville agera.halper skrev:
Ja, synd.Claes Sörmland skrev:
Då tycks du ha svar på din fråga, det är entreprenören som får ta detta. Lite olyckligt att du drog iväg och började förhandla med underentreprenören om att ta in ett annat företag (OCAB) istället för att gå via entreprenören. Men är det akut med dammet så är det naturligtvis förståeligt att du kände att du ville agera.
Det kan ju, om entreprenören konstrar, bli svårt att få honom att betala ett jobb som du beställt. Regeln är ju att den som beställer även betalar. Man har ju ingen rätt att beställa jobb som någon annan ska betala.
...fast om åtgärden är för att minska risk eller skada och entreprenör inte själv kan lösa saken så tycker jag det känns fullt rimligt att gå vidare... ungefär som ett rör står och sprutar vatten efter att en hantverkare varit där, då löser man problemet på snabbaste sätt och väntar inte på att entreprenören blivit tillgänglig igen... Om det bara gått att stänga dörren och vänta så hade det varit rimligt. Om dammet var spridet i hela huset hade alternativet varit att ta med familjen till hotell (eller både det och saneringsfirma). Vad som sen är rimligt är svårt att bedöma, men jag skulle inte velat vänta själv att dammet sprider sig i hela huset och familjen utsätts för det genom att bo kvar. Bättre då att snabbt städa och begränsa skadan.
Är det någon klok själ som kan svara på ovanstående??halper skrev:
Är inte heller så bevandrad i det. Min förståelse är att när man själv anlitat flera firmor och koordinerar projektet, ja då är man byggherre. Annars gäller konsumenttjänstlagen(?) om jag har rätt för mig. Så i mitt fall där jag har anlitat en firma som i sin tur tagit in underleverantörer av rör- och eltjänster, då är min ställning som konsument något mer skyddad.
En bra fråga. Viktigt att veta, och känns som något som inte alls är uppenbart för en vanlig enkel Svensson-renoverare som stambyter ett badrum från 1964…
TS är konsument.B Blund skrev:
Citat från TS: ”Min förståelse är att när man själv anlitat flera firmor och koordinerar projektet, ja då är man byggherre. Annars gäller konsumenttjänstlagen(?) om jag har rätt för mig. Så i mitt fall där jag har anlitat en firma som i sin tur tagit in underleverantörer av rör- och eltjänster, då är min ställning som konsument något mer skyddad”
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 678 inlägg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 678 inlägg
Ingenting sjunker med konstant fart i vakuum utan accelererar i tyngdkraftsfältet. Så asbestfibern faller som en stålkula. Det värde som du angav kan vara jämviktshastigheten i luft.B b50gud skrev:
Rörfirman gick med på att betala det som de ställt till med. Jag valde även att ta bort resten av den gamla isoleringen när vi ändå höll på (räknar med en framtida renovering av tvättstugan), så vi kom överens om en fördelning som kändes rimlig för båda parter. Renoveringen försenades med ungefär en månad, men i övrigt blev det bra.L LAnsgar skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden