18 053 läst ·
20 svar
18k läst
20 svar
Döda farliga träd på grannens tomt
Sida 1 av 2
Grannen har flera döda jättestora granar på sin tomt bara någon meter från tomtgränsen till oss. Om träden blåser omkull kommer de rasa över vårt hus och carport. Verkligen livsfara! Kan jag kräva att grannen tar ner träden?
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Om träden är helt döda, och har varit det en längre tid. Då kan grannen anses vara försumlig. Och då blir han skadeståndsskyldig för skador om träden ramlar.
Din grannes träd ska inte skada din fastighet, oavsett om träden står nära den eller en bra bit in på din grannes mark eller tomt.
Träd är hållbara, om det inte gäller almsjuka, så jag skulle inte oroa mig men ta ett snack med din granne.
Träd är hållbara, om det inte gäller almsjuka, så jag skulle inte oroa mig men ta ett snack med din granne.
Det är fyra år sedan vi grävde och gjöt plattan. Det är totalt åtta granar döda runt tomten. Vid två av dem grävde vi som närmast två meter ifrån träden. Eftersom alla granar var friska för ett halvår sedan tror jag inte att vi har orsakat det.
Det bästa är väl att börja prata med grannen och berätta att träden är död och att det kanske inte än, men i alla fall inom 10 år blir en reell risk att de skadar ditt hus.R rsa skrev:
Sedan kan du såklart erbjuda dig att hjälpa med borttagningen eller betala (en del av) kostnaden.
Skulle det inte hjälpa kan du förklara att du för försäkringens skull kommer att skriva ett brev/mejl till honom där du påvisar risken med de döda träd. Det är så nära 'att kräva att grannen tar ner träden' du kan komma.
Nog kan man komma betydligt närmare.harry73 skrev:
Troligen väldigt illa för grannsämjan och skulle säkert inte hålla om du drev det vidare men det kan nog vara tillräckligt för att skrämma grannen till agerande om du anser det tillräckligt viktigt. Om du på allvar anser att du, som du skriver, svävar i "livsfara" på grund av träden kanske fulspel och sabbad grannsämja är ett lågt pris.
Tall/fura kan stå otroligt länge efter att de har dött.
Gran står inte alls lika länge.
Gran står inte alls lika länge.
Hade det varit mina träd så hade jag undrat varför de plötsligt dött, dessutom inom loppet av 6 månader från att ha varit helt friska. Kanske har någon tagit livet av dem? De dör inte utan anledning...R rsa skrev:
Granbarkborren har dödat många granar nu.