3 605 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Om jag var gift 7 år
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Det finns en "spärr" för att sälja fastigheter som är giftorättsgods utan makans medvetande. Om lantmäteriet inte har fått något skriftligt på att ni gjort bodelning så kan ingen ny köpare få lagfart om inte din exman antingen fixar dokumentation på bodelningen eller din underskrift på att du godkänner försäljningen.T tarevarg skrev:Jag tror inte det, vi har aldrig pratat om det, och eftersom han var en idiot, flydde jag därifrån utan att jag tänkte på sådana saker. Men en advokat var inblandad eftersom han fick betala ett mindre belopp (domstolsbeslut) ett antal månader för jag var arbetslös då. Men har inte några papper alls kvar, och jag förträngde nog allt som hade med honom att göra. Som sagt jag är glad att jag slapp därifrån, mitt liv är ordnat nu så jag vill inte ha något, bara undrade om jag inte längre har något som helst ägande där, varför vill kommunen ha mitt underskrift. Han ringde nyss från Kommunen och sa att de ska ha det för att jag var boende där tidigare, men det känns lite konstigt. Som om jag fortfarande hade något med platsen att göra, 34 år efter flytten :O Fick bara kalla kårar.
Att det kommer upp nu är för att det administrativa ni/exet skulle gjort tidigare fortfarande är ogjort. Om du inte har några anspråk eller invändningar mot försäljningen så skriv bara på att försäljningen är ok så är saken ut värden.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Om du får frågan så långt efter, så skulle jag misstänka att du finns med som lagfaren ägare.
Bästa svaret
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Det räcker med att en bostad varit gemensam för ett (då) gift par för att man ska få den här frågan. Det är lite konstigt att det inte finns någon preskription för det, för TS situation är ju udda för henne – klart man kan undra varför man får ett sånt här brev tiotals år efter en skilsmässa.
Det finns andra sätt för exet att bevisa att TS inte har någon rätt till fastigheten (som bodelningsprotokoll), men det normala är nog att man bara får ett papper som i TS fall.
Jag kan tycka att det borde finnas ett bättre normalförfarande.
Det finns andra sätt för exet att bevisa att TS inte har någon rätt till fastigheten (som bodelningsprotokoll), men det normala är nog att man bara får ett papper som i TS fall.
Jag kan tycka att det borde finnas ett bättre normalförfarande.
[QUOTE="]Det räcker med att en bostad varit gemensam för ett (då) gift par för att man ska få den här frågan. Det är lite konstigt att det inte finns någon preskription för det, för TS situation är ju udda för henne – klart man kan undra varför man får ett sånt här brev tiotals år efter en skilsmässa.
Tusen tack, det var så skönt att höra, jag var faktiskt mest rädd för att jag råkar ta över några skulder eller måste göra något, typ återställa/rensa tomt av allt bråte eller så. Toppen, då är det lugnt och kan glömma det. Det här lilla upprörde mig verkligen så det är skönt att veta att nu finns absolut inget som påminner mig om den delen av mitt förflutna.
Tusen tack, det var så skönt att höra, jag var faktiskt mest rädd för att jag råkar ta över några skulder eller måste göra något, typ återställa/rensa tomt av allt bråte eller så. Toppen, då är det lugnt och kan glömma det. Det här lilla upprörde mig verkligen så det är skönt att veta att nu finns absolut inget som påminner mig om den delen av mitt förflutna.
förlåt för otydligheten.B Zlade skrev:Utifrån ditt första inlägg är det lätt att göra tolkningen att det handlar om gammalt groll från en skilsmässa blandat med lite avundsjuka som gör att du vill få pengar från försäljningen.
Nu när du skrivit mer är det tydligt att så inte är fallet.
Angående huvudfrågan kan jag tyvärr inte hjälpa dig utan det få de med bättre kunskaper sköta.
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Det är väl bodelningen som är det som bryter partnerns rättigheter i fastigheten. Så länge ingen av parterna låtit LM få veta vad som är reglerat om fastigheten i bodelningen så kan de ju inte veta annat än att båda har kvar sina rättigheter i fastigheten.Nötegårdsgubben skrev:
Det räcker med att en bostad varit gemensam för ett (då) gift par för att man ska få den här frågan. Det är lite konstigt att det inte finns någon preskription för det, för TS situation är ju udda för henne – klart man kan undra varför man får ett sånt här brev tiotals år efter en skilsmässa.
Det finns andra sätt för exet att bevisa att TS inte har någon rätt till fastigheten (som bodelningsprotokoll), men det normala är nog att man bara får ett papper som i TS fall.
Jag kan tycka att det borde finnas ett bättre normalförfarande.
Vad de gör är väl att kolla att villkoren för att kunna ge en ny ägare lagfart är uppfyllda, dvs. finns alla berörda parters underskrifter. Så tidpunkten är relaterad till när någon ansöker om lagfart, oavsett hur länge sedan paret separerade.
Om jag inte misstar mig så kan man skicka in papper på bodelningen direkt och då kommer inte frågan upp vid framtida försäljning, för att exets rättigheter i fastigheten redan blivit strukna?
Tack. Om jag måste därom så kör jag hellre längre men jag undviker att köra förbi.. Jag har jobbat jättemycket på både huset och trädgården under mina 7 år där, och bara några veckor efter jag lämnade var det redan soptipp.
Klicka här för att svara
