Åtta döda granar på sex månader, låter skumt.
Hur ser du att de är döda?
Bruna barr?
Inga barr alls?

Protte

Om nu inte TS aktivt tagit livet av träden kan rotsystemen skadats så de har blivit stressade och tröttnat på livet och dött av granbarkborre eller annan sjukdom.

Det bästa är väl att prata med grannen och komma överens om nåt.

Tråden är väl inte purung så det kanske finns feedback att få fråb TS.

/ATW

Som jag skrev från början. Risken att de skulle ramla ner på vårt hus med enorma skador som följd var överhängande. Bara en dum person skulle göra något med träden för att öka den risken! Nä, experterna konstaterade barkborr som på så många andra ställen just nu. Sprider sig väldigt fort. Vi är nu fyra grannar som tar ner träd för att försöka få stopp på spridningen :(

Inga problem med grannarna. De ville inte heller riskera att det skulle hända något tråkigt och tog ner träden. Jag fick även hjälpa till att röja lite

• Gilla
Lakritsianen och 10 till
  • Laddar…
R rsa skrev:
Som jag skrev från början. Risken att de skulle ramla ner på vårt hus med enorma skador som följd var överhängande. Bara en dum person skulle göra något med träden för att öka den risken! Nä, experterna konstaterade barkborr som på så många andra ställen just nu. Sprider sig väldigt fort. Vi är nu fyra grannar som tar ner träd för att försöka få stopp på spridningen :(

Inga problem med grannarna. De ville inte heller riskera att det skulle hända något tråkigt och tog ner träden. Jag fick även hjälpa till att röja lite
Grannen kan ta det på sin hemförsäkring försäkring bolaget hjälper gärna till pga att skadan som blir är dyrare.

R rsa skrev:
Det är fyra år sedan vi grävde och gjöt plattan. Det är totalt åtta granar döda runt tomten. Vid två av dem grävde vi som närmast två meter ifrån träden. Eftersom alla granar var friska för ett halvår sedan tror jag inte att vi har orsakat det.
Om det grävdes två meter från träden så har du nog förklaringen där. Rötterna skadades, träden dog snabbt.

• Gilla
1
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Om det grävdes två meter från träden så har du nog förklaringen där. Rötterna skadades, träden dog snabbt.
Det är nog inte så troligt. Flera av träden var mycket längre ifrån. Granbarkborren har vandrat vidare till många fler granar hos oss och hos flera andra grannar ☹

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.