J
Har ett servitut för ett ärvt fritidshus som ger mig rätten att parkera en bit in på grannens tomt. Vad gäller egentligen vid ett servitut som anger att det är till för parkering? Får exempelvis snö röjas bort så det hamnar på grannens tomt? Gäller fortfarande 4,5 m om jag vill upprätta ett garage i närheten av servitutgränsen? Servitutet är inte daterat eller inskickat till lantmäteriet så skulle det skapa problem om jag säljer mitt ställe?
 
Hemmakatten
Så det är ett avtalsservitut du har? Finns det nedskrivet på papper? Men är inte registrerat?

Beroende på vad som står i servitutet så har du antingen enbart rätt att hålka din vägbredd eller om avtalet är mer generellt, så kan du lägga snö på grannens mark, utanför vägbredden.

Du får nog lägga upp servitutstexten här för att få ett mer korrekt svar.
 
J
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Så det är ett avtalsservitut du har? Finns det nedskrivet på papper? Men är inte registrerat?

Beroende på vad som står i servitutet så har du antingen enbart rätt att hålka din vägbredd eller om avtalet är mer generellt, så kan du lägga snö på grannens mark, utanför vägbredden.

Du får nog lägga upp servitutstexten här för att få ett mer korrekt svar.
Det är ett avtalsservitut och står som nedan men jag använt x och y som tomtbenämningar

”Undertecknad ägare av tomten x ger härmed rätt till ägare av tomten y att använda den streckade delen av tomten, enligt ritning, till parkering”
 
Hemmakatten
Och exakt VAD står det? Är det en strikt gräns för din p-plats?
 
J
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Och exakt VAD står det? Är det en strikt gräns för din p-plats?
Det är xact vad som står samt ritning
Visa bilaga 587613
 
Redigerat av moderator:
I princip får du hålla dig inom det specificerade området. Även med snö. Servitutet påverkar inte hur du får bygga nära tomtgränsen.

Du bör registrera servitutet hos lantmäteriet. Kostar typ. 800 kr. Nu när det inte är registrerat så ligger risken i att din granne kan sälja, och "glömma" berätta för köparen att servitutet finns. Köparen är i så fall inte bunden av servitutet. Eller han kanske berättar det, men köparen kan neka till att ha fått höra det.
 
  • Gilla
klimt och 3 till
  • Laddar…
Som sagt, se till att få servitutet inskrivet. Det kan du göra utan att blanda in tjänande fastighet.

Snön får du ta hand om på egen mark eller inom servitutet, och byggreglerna påverkas inte av servitutet.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
J
H hempularen skrev:
I princip får du hålla dig inom det specificerade området. Även med snö. Servitutet påverkar inte hur du får bygga nära tomtgränsen.

Du bör registrera servitutet hos lantmäteriet. Kostar typ. 800 kr. Nu när det inte är registrerat så ligger risken i att din granne kan sälja, och "glömma" berätta för köparen att servitutet finns. Köparen är i så fall inte bunden av servitutet. Eller han kanske berättar det, men köparen kan neka till att ha fått höra det.

Jag tror inte grannen vet om servitutet. Avtalades mellan bådas föräldrar och vi har båda mer eller mindre ärvt stugorna. De nyttjar knappt stugan. Egentligen skulle jag inte behöva servitutet om det nu skulle krångla då jag kan parkera längre ner så misstänker att det upprättades lite som en bekvämlighet att parkera mitt utanför dörren.

Tror även att mitt hus egentligen ligger bra mycket närmare än 4,5 m från tomtgräns. Känns som det skett något misstag på 50/60 talet när den byggdes att de trott att tomten låg annorlunda till. Det ser även ut så på eniro kartorna då huset inte är mer än 7-8 meter långt så proportionen till tomtgränsen känns snålt tilltagen. Antar att det inte nu går att hävda att den ligger för nära eftersom den skulle väl i princip betyda rivning.
Visa bilaga 587626
 
Redigerat av moderator:
Är servitutet skrivet med någon annan än nuvarande ägare backar jag lite. Då kan det vara bra att fastställa att man är överens om att det gäller innan man skriver in det, för det kan ha blivit ogiltigt mot nuvarande (och kommande) ägare om det inte var känt när fastigheten traderades.

Det finns inget förbud mot att bygga närmare än 4,5 meter från gränsen. Det avståndet aktiverar vissa rättigheter för grannen i bygglovsprocessen, men det är inte mer än så. Vad gäller det som redan lovligen är byggt (eller svartbyggt och preskriberat, alltså där tio år gått) så är det inga problem alla. Det finns till och med speciallagstiftning om att man kan få ha sitt hus kvar om man delvis råkat bygga det på fel sida gränsen, alltså på grannens mark.
 
Redigerat:
  • Gilla
klimt och 2 till
  • Laddar…
J
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är servitutet skrivet med någon annan än nuvarande ägare backar jag lite. Då kan det vara bra att fastställa att man är överens om att det gäller innan man skriver in det, för det kan ha blivit ogiltigt mot nuvarande (och kommande) ägare om det inte var känt när fastigheten traderades.

Det finns inget förbud mot att bygga närmare än 4,5 meter från gränsen. Det avståndet aktiverar vissa rättigheter för grannen i bygglovsprocessen, men det är inte mer än så. Vad gäller det som redan lovligen är byggt (eller svartbyggt och preskriberat, alltså där tio åt gått) så är det inga problem alla. Det finns till och med speciallagstiftning om att man kan få ha sitt hus kvar om man delvis råkat bygga det på fel sida gränsen, alltså på grannens mark.
Ja skrivna mellan våra föräldrar men tror att det är håller då vi båda ärvt. Skulle vara skillnad om det var en försäljning tror jag.

Ok intressant! Så smäller jag upp ett garage som delvis ligger inom servitut och ingen klagar på det inom 10 år så är det ok?(bortse från om det är etiskt korrekt eller inte)
 
Nej, det är ingen skillnad på försäljning eller arv där. En ny ägare är en ny ägare.

Jag förstår att det är ett hypotetiskt exempel, men nej. Eftersom att du skulle göra det i ond tro skulle du inte ha rätt där. Och sannolikheten att det skulle gå tio år utan att någon sa något är väl också begränsad. Därtill är det två olika saker.

Ett byggfel som gör att man hamnar på fel sida gränsen behöver inte preskriberas för att få stå kvar. Det är mer en fråga om ifall det är skäligt att det rivs eller om grannen (mot ersättning) får finna sig i intrånget. Men det kräver som sagt väldigt speciella omständigheter för att bli aktuellt.

Preskription kan dock gälla lite av varje. Hus och uthus har genom tiderna ofta byggts utan bygglov. Efter tio år behöver man dock inte bry sig om det, då finns inget rättssamhället kan göra mot det. Det kan dock skapa problem för framtida bygglov om det som är byggt på fastigheten idag är svartbyggt i strid med detaljplanen.
 
  • Gilla
JoggiB
  • Laddar…
J
Tack bra svar!
 
Hej
i avtalsservitut kan du i stort sett avtala om vad som helst så
Om du nu ändå skall få servitutet inskrivet och är överens med grannen så passa på att uppdatera det med tillägg om snöhantering, underhåll med mera. vem vet du kanse vill grusa upp och göra en riktig parkerin i frammtiden..
Ju mer detaljerat desto mindre risk för framtida konflikter.
 
  • Gilla
JoggiB
  • Laddar…
J JoggiB skrev:
Tror även att mitt hus egentligen ligger bra mycket närmare än 4,5 m från tomtgräns. Känns som det skett något misstag på 50/60 talet när den byggdes att de trott att tomten låg annorlunda till. Det ser även ut så på eniro kartorna då huset inte är mer än 7-8 meter långt så proportionen till tomtgränsen känns snålt tilltagen. Antar att det inte nu går att hävda att den ligger för nära eftersom den skulle väl i princip betyda rivning.
[media]
Du kan inte gå efter gränserna på eniro och liknande!

Dessa är grovt utlagda och är inte fastigheten och dess gränser utredda så kan felet vara 5-10, eller flera tiotals, meter. Detta är mycket på en villatomt!

Vi har alldeles i veckan haft ute lantmätare för att fastställa och sätta ut gränser på en av familjen ägd fastighet och felet låg på 5-15 meter.
Eniro har fel med 2-3 meter på min egen villatomt.
I första hand gäller gränsmarkeringar i terrängen, leta efter dessa.
 
Claes Sörmland
Ja akta dig för digitala gränser på äldre fastigheter. Äger två fastigheter och de digitala gränserna ligger metertals fel på båda. Inte ens formen på fastigheterna har man fått rätt när de fördes in digitalt.
 
  • Gilla
JoggiB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.