Antag att jag köper en bil från en bilfirma, köpeavtal skrivet, pengar överförda, har fått kvitto, men bilen står kvar hos dem ett tag, enligt kontrakt (den är avställd och har sommardäck på just nu så jag får ha den där till början på april om jag vill). Ägarbyte ännu inte genomfört, de föreslår att vi gör ägarbytet när jag hämtar den och ställer på den. Den omfattas av deras försäkring just nu.

Jag har ingen anledning att misstro bilfirman i sig, iom att jag har köpeavtal och kvitto men började tänka - vad händer om de skulle gå i konkurs? Tänker att bilar är så specifikt med ägandet och registret. Då är bilen ju deras och jag antar att jag förlorar både bil och pengar? Även att jag har bevis att jag har betalat för just den bilen.

Jag har en bit att åka, så jag behöver åka dit på helgen, kan dock inte kommande helg.

Gör ägarbytet nu, skulle jag föreslå. Skaffa en försäkring som täcker din avställda bil och hämta den när det passar dig.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Patrik440
Finns tyvärr exempel där KF tagit bilar hos bilfirmor som andra personer står som registrerad ägare på.

Bl.a. detta:
Kvinna och barn bredvid barnvagn utanför ett hus på en snöfläckad mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av text från ett forum inlägg som diskuterar en situation där Kronofogden beslagtog en bil felaktigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur det gick till slut vet jag tyvärr inte.

/ P

S Swebfn skrev:
Gör ägarbytet nu, skulle jag föreslå.
Jag skulle tyvärr säga att även om du gör det finns det risker med att lämna din bil kvar hos firman. Eftersom du aldrig tagit den i besittning kan det ligga dig i fatet vid en eventuell konkurs/utmätning.

Hur stora dessa risker är kan jag inte spekulera om.

• Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Tack!
Visste inte att det var så illa. Planerar om och åker och hämtar den så snart som möjligt!

Ägarskap av lösöre handlar om ”att ha den i sin hand”. Om du betalat en vara som du ännu inte levererats, så har du en fordran, men varan är inte din.

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.